Gereden: Bentley Continental GTC W12

  • Ruud
  • 17-04-2017 16:01
  • 2904
  • 0

Gereden: Bentley Continental GTC W12

De nieuwe generatie Bentley Continental GT en GTC komen eraan maar tot die tijd moet Bentley het nog doen met de huidige generatie. De nieuwste generatie wordt hoogstwaarschijnlijk eind van dit jaar geïntroduceerd op de IAA in Frankfurt. Ter ere van onze Bugatti tour kregen we een hagelnieuwe Bentley Continental GTC W12 mee in Rubino Red. Als een kapitein van een schip reden we richting Molsheim en de Vogezen.

Soepel, soepel en nog eens soepel. Drie kernwoorden die in het middelpunt staan als je een Bentley rijdt. Ze zeggen wel eens dat de fijnproevers nog voor de W12 gaan en de V8 voor de nieuwe cliëntele is en dat we het kunnen vergelijken met een heerlijke wijn uit Bordeaux of een ander soort wijn uit Zuid-Afrika. De fijnproevers zullen de wijndrinkers uit Zuid-Afrika verachten terwijl die juist weer weer beweren dat de fijnproevers niet weten wat ze missen. Dat is ook het geval met de W12 en V8. Qua prestaties doen de motoren niet onder voor elkaar. Ze lopen allebei even makkelijk naar de 300 km/u en zullen je nooit in de steek laten. De W12 is alleen in dat opzicht wat soepeler en is makkelijker bij de les te brengen vanwege zijn enorme bereik. Bedien je het gaspedaal met een diepere trap de grond in dan zal de W12 een paar stappen terug nemen om je vervolgens mee te sleuren naar de horizon. En dan mag de V8 op papier wel zuiniger zijn, in de praktijk zal je daar weinig van merken. Beide motoren zullen nog altijd ruim 2.000 kilo op gang moeten brengen. Dat gaat simpelweg gepaard met liters benzine.

Gereden: Bentley Continental GTC W12Gereden: Bentley Continental GTC W12Gereden: Bentley Continental GTC W12Gereden: Bentley Continental GTC W12Gereden: Bentley Continental GTC W12

Was het woord soepel aan het rijden gekoppeld. Het woord, of beter gezegd twee woorden, overdadige luxe is gekoppeld aan het interieur. Overal waar je kijkt zie je perfect afgewerkt leder en in combinatie met de fauteuils met ventilatie, verwarming en massage voel je je prima op je gemak. Het stuur is lekker groot en ligt voortreffelijk in de hand. De two-tone kleur zorgt ervoor dat de buitenste rand niet binnen enkele duizenden kilometers als vies is geworden. Immers komt er een hoop stof binnen waaien en in combinatie met klamme of soms zelfs bezwete handen zal dat gaan inwerken op het leer. Een verstandige keuze dus in deze om een zwarte buitenrand te kiezen. Want na slechts enkele tientallen kilometers gereden te hebben was er al een stoflaag zichtbaar in de auto. Eén van de minpunten van het cabrio rijden, vaker het interieur van de auto afnemen van een doekje. Gelukkig weegt dat niet op tegen de pluspunten. We mochten werkelijk dankbaar zijn voor het weer dat we hadden tijdens onze tour en hebben dan ook in alle luxe en comfort de tour volbracht. Uiteraard is de warme lucht in je nek daar wel een groot aandeelhouder in geweest.

Gereden: Bentley Continental GTC W12Gereden: Bentley Continental GTC W12Gereden: Bentley Continental GTC W12Gereden: Bentley Continental GTC W12Gereden: Bentley Continental GTC W12

Bentley gaat dus komen met een nieuwe Continental GTC en zal het tot die tijd moeten doen met deze variant. Daar zullen waarschijnlijk niet heel veel exemplaren meer verkocht van worden want met een minimale prijs iets meer dan 300.000 euro verwacht je wel wat nieuwere technieken. Die gaan er dan ook komen en als we onze bronnen mogen geloven zal die W12 gewoon nog beschikbaar zijn. Meerendeel van de kopers zal wellicht gaan overwegen om voor de V8 te gaan vanwege de belastingen. Het scheelt namelijk een dikke 60.000 euro in het huidige belastingklimaat. De wijndrinkers uit Bordeaux zullen echter vasthouden aan die soepele W12. Pas als het echt niet meer kan zullen die gaan uitwijken naar alternatieven. Gelukkig heeft Bentley die al in de aanbieding.

Gereden: Bentley Continental GTC W12Gereden: Bentley Continental GTC W12

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag