Gereden: Bentley Continental GT V8

Gereden: Bentley Continental GT V8

Opzichtig, duur maar bovenal een fantastische auto. Kosten noch moeite zijn bespaard in de Bentley Continental GT die beschikbaar is in twee varianten. Ga je voor de gigantische W12 of ga je voor de V8 die niet onder doet voor zijn grote broer.


In dit geval kregen we de Bentley Continental GT V8 mee om eens te ervaren hoe het is om in een rijdende sigarenlounge te zitten. Zoals de naam doet vermoeden, Bentley Continental GT, is de auto ontworpen om zijn passagiers in een zo comfortabele manier te vervoeren als mogelijk. Dat niet alleen, de Continental GT is ook nog eens leuk om te rijden, is snel en biedt bovenal alles wat een mens maar kan wensen. Dat derde punt wordt wel duidelijk als je het interieur van deze bijzondere bolide aanschouwt. De auto is volgestopt met leder en hout en doet je vermoeden dat je in één van de duurste sigarenlounges van de wereld stapt. Aan gewichtsbesparing is totaal niet gedacht. Zelfs de instrumenten om de ventilatieschachten te openen of sluiten zijn van aluminium gemaakt waar een normale fabrikant het van kunstoog zou maken. Kleine details waaruit het vakmanschap van Bentley uit opgemaakt kan worden. Kies je er daarnaast voor om het draaiende dashboard te kiezen van Bentley dan krijg je ook nog de keuze om drie soorten displays te tonen. Eén volledig houten display die overvloeit in het dashboard. Een scherm met het infotainmentsysteem en een display met ouderwetse klokken zoals de tijd en temparatuur. Het luxe gevoel houdt natuurlijk niet op bij een paar knoppen en hippe displays. Ook de stoelen zijn voorzien van het fijnste leder en kunnen op allerlei manieren ingesteld worden. Heb je eenmaal de juiste positie gevonden dan kun je de massage aanzetten en optimaal genieten van je reis.

Gereden: Bentley Continental GT V8Gereden: Bentley Continental GT V8Gereden: Bentley Continental GT V8Gereden: Bentley Continental GT V8Gereden: Bentley Continental GT V8

Buiten het feit dat het interieur voorzien is van de overdadigheid aan luxe is ook ruimte iets waar je niet aan te kort komt. Het interieur is vele malen ruimer dan een Ferrari of Aston Martin en voorin is er zeeën van ruimte ook al ben je langer dan twee meter. Achterin kunnen zelfs voor korte ritten twee volwassen personen plaats nemen. Daarnaast is de kofferruimte groot genoeg voor twee grote koffers of een set van golf clubs. Iets dat mensen in deze doelgroep waarschijnlijk graag doen.

In het vooronder dus een 4.0 liter V8 met dubbele turbo. Een blok dat we kennen uit de Porsche Panamera maar nu nog verfijnder lijkt. De V8 is goed voor 550 pk en 770 Nm tegenover de 635 pk en 900 Nm van de W12. Een miniem verschil dat je zelden zal merken. In de sprint naar de 100 km/u doet de V8 er 4.0 seconden over terwijl de W12 het in 3.7 seconden doet. De topsnelheid van de V8 ligt op 319 km/u en we kunnen je garanderen dat je dat zelden zal halen in de lage landen. Met het vermogen van 550 pk zal je in ieder geval zeker weten dat je zo voorbij al het verkeer kan zweven zonder dat de motor echt moeite hoeft te doen. Verrassend genoeg is de Bentley Continental GT wel een auto die zich lekker in de bochten laat zetten. Het scherpe stuurgedrag van de Continental GT maakt het een makkelijke auto om te rijden op de grotere wegen. Ga je wat smallere wegen op dan wordt het vaak wel spannend als je een tegenligger tegenkomt en de gigantische auto er voorzichtig voorbij probeert te sturen. Uiteraard zal de Bentley je nooit verassen als je wat harder aan het rijden bent. De veiligheidssystemen en de vierwielaandrijving zorgt er ten alle tijden voor dat je veilig op de weg zal blijven. Daarnaast zijn er nog drie rijmodi die je kan kiezen om het iets spannender te maken. Maar verwacht niet dat je daarmee in een knalharde auto komt te zitten. Comfort, Sport en Bentley zijn de kanshebbers om gekozen te worden. De Bentley modus is de lekkerste. De uitlaat gaat open, de motor reageert sportiever en de ophanging blijft redelijk zacht om kuilen en onregelmatig wegdek op te zuigen zodat jij niets merkt in de auto.

Gereden: Bentley Continental GT V8Gereden: Bentley Continental GT V8Gereden: Bentley Continental GT V8Gereden: Bentley Continental GT V8Gereden: Bentley Continental GT V8

Een manuele versnellingsbak zal je in een Bentley niet meer terugvinden. Terecht overigens. De automatische en acht versnellingen tellende versnellingsbak van Bentley werkt namelijk feilloos samen met de motor en ontziet je linkervoet elk moment. Of je nu rustig door de stad rijdt, gaat parkeren of over de A2 rijdt. De bak reageert zoals je dat mag verwachten. Soepel en snel. Zelfs als je het gaspedaal totaal onverwacht de bodem intrapt is de bak alert en schakelt een aantal verzetten terug waarna de acceleratie ingezet wordt. Een ongekende beleving is dan wat je krijgt voorgeschoteld. Ooit zoveel leder en hout zo snel zien accelereren? Ver in het vooronder hoor je de motor qua toeren opwerken om vervolgens weer de volgende versnelling aan te spreken. Van 2276 kilo lijkt geen sprake zo hard gaat het! Zelfs als je na deze duizelingwekkende acceleratie naar hoogst illegale snelheden het rempedaal de bodem intrapt merk je daar vrij weinig van. Dat is uiteraard te danken aan de keramische remschijven die onder de auto gemonteerd zitten.

Gereden: Bentley Continental GT V8Gereden: Bentley Continental GT V8Gereden: Bentley Continental GT V8Gereden: Bentley Continental GT V8Gereden: Bentley Continental GT V8

Optisch is er weinig verschil tussen de W12 en V8, dus daarbij hoef je je niet te schamen als je voor de V8 kiest. De V8 ziet er zelfs wat sportiever uit vier kleinere uitlaatpijpen in plaats van twee brede, plus V8-badges op de voorspatborden. Daarbij ben je altijd goedkoper uit. Niet alleen bij de aanschaf. De Continental GT V8 kost je namelijk exclusief opties 230.567 euro voor de V8 en 289.706 euro voor de W12. Daarnaast claimt Bentley dat je met de V8 een bereik van 800 kilometer zou moeten halen. Daar heb je echter bergen aan geduld voor nodig en fluwelen voet.

De eerste Bentley Continental GT werd in 2003 voorgesteld aan het grote publiek en die basis zien we nog altijd terug in modeljaar 2020. Het design is een stuk verfijnder maar nog altijd is de basis te zien. Een prachtige GT daklijn, luxueuze koplampen en natuurlijk een set prachtige velgen. De Bentley Continental GT is dan ook een blijver en een toekomstig klassieker. Exclusief is hij misschien niet meer als je weet dat er in de afgelopen jaar meer dan 50.000 exemplaren gemaakt zijn maar wat doet dat er toe. Eigenlijk kunnen we dan ook maar tot één conclusie komen bij de Bentley Continental GT V8 en die conclusie hadden we ook al in de opening van deze review. Opzichtig, duur maar bovenal een fantastische auto die zijn geld meer dan waard is. Overigens is dat opzichtig bedoeld in positieve zin. Het straatbeeld wereldwijd mag meer van deze parels krijgen. Dat maakt de wereld een stuk minder saai!



Gereden: Bentley Continental GT V8Gereden: Bentley Continental GT V8Gereden: Bentley Continental GT V8Gereden: Bentley Continental GT V8Gereden: Bentley Continental GT V8

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    NETHERLANDS ilovecars#renzoverschoor  -  25-03-2020 om 17:29

    wauw, echt superdik

  2. Profile pic
    NETHERLANDS TheHagueCarspotter  -  25-03-2020 om 21:45

    Mooie foto’s Thijs!

  3. Profile pic
    NETHERLANDS _cars_247_  -  25-03-2020 om 21:58

    Pracht wagen!

  4. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws