Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12

Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12

Ultieme luxe, een topsnelheid van over de 300 km/u en een dikke W12 in het vooronder. We hebben het hier niet over een normale sportauto. Nee, we hebben het over de meest luxueuze SUV die op het moment te verkrijgen is: de 608 pk sterke Bentley Bentayga.




Het was een publiek geheim dat Bentley bezig was met het ontwikkelen van de Bentayga. Her en der kregen we verschillende aanwijzingen en ook met teasers was Bentley niet zuinig. Vorig jaar op de IAA in Frankfurt werd dan eindelijk het doek van de auto getrokken. De Bentley Bentayga is een alleskunner en moet overal op aarde de vermogende mens aanspreken. Of deze nu in de woestijn, bergen of in de bossen woont; de Bentley kan er je heen brengen.

Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12

Bentley heeft de Bentayga namelijk tot het uiterste getest. De zandduinen in of een modderpoel in de bossen doorsteken: het is allemaal mogelijk. Of de eigenaren van een Bentayga dat ook echt zouden doen? Dat is een vraag die we wellicht over een paar jaar kunnen beoordelen. Voor nu blijft het voorlopige antwoord nog dat de auto voornamelijk op de openbare weg gebruikt zal worden, waar netjes een stuk asfalt op gelegd is. Wij kregen voor enkele dagen de Bentayga mee en gingen toch ook zijn andere capaciteiten testen. Immers weten we dat de Bentayga zijn mannetje prima staat op de openbare weg. Die andere terreinfuncties zitten er niet voor niets in.

Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12

De Bentayga is de snelste SUV ter wereld. Met 608 pk sprint de auto in 4,1 seconden naar de 100 km/u en is een topsnelheid van 305 km/u mogelijk. Te bizar voor woorden eigenlijk, maar het gaat erom dat het kan en mogelijk is. Bentley kan het natuurlijk niet verkopen aan hun klanten als ze vertellen dat de auto slechts 220 km/u kan rijden.

Over luxe valt niet te klagen aan boord van de Bentley. De luxe lederen zetels geven in combinatie met de hoge bouw van de auto een perfect uitzicht over de weg. Het interieur kent verder een perfecte afwerking met een prachtig stuur. Als optie is er met de hand een contrasterend stiksel in de kleur Brunel aangebracht. Deze kleur vinden we ook terug op het dashboard en in de deuren. De deuren zijn tevens werkelijk formidabel afgewerkt. Het brunel gekleurde leder steekt af tegen het met diamanten patroon voorziene leder in de kleur Linen. Het hout van het dashboard is overigens van Dark Fiddleback eucalyptus en matched als slagroom op een taart. De stoelen van de Bentayga verdienen ook een moment van aandacht. Hier vinden we wederom een diamantpatroon terug en het Bentley logo is ook gestikseld. Het werk wat hierin is gestoken is echt gigantisch. Pas als je de auto uitgebreid observeert begin je ook te snappen waar de prijs op gebaseerd is. De getoonde versie gaat namelijk weg voor de prijs van 212.000 euro. Dit is exclusief BTW en BPM. In Nederland en België zul je dus ver over de 300.000 euro moeten betalen. Met de komst van de dieselmotor zal die prijs wel omlaag gaan en zou de Bentayga voor Nederland in potentie een interessante auto kunnen worden. Als je echter het geld hebt voor een W12, waarom zou je dan voor een diesel kiezen? Dat zou hetzelfde zijn als een Coca-Cola liefhebber vragen om cola van een huismerk te gaan drinken.

Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12

Afijn, terug naar de Bentayga en onze ervaring met de kolos. De auto is zó soepel te rijden, het lijkt haast alsof je met een hybride op pad bent. Pas als je het gas volledig intrapt zal je merken dat de motor herrie begint te maken. Helaas is dat geluid dan verre van sportief te noemen en komt het niet in de buurt bij dat van de Continental GT. Wellicht is dit met opzet gedaan, maar als je een SUV rijdt die werkelijk van alle markten thuis is dan verwachten wij wel een bijbehorend geluid. Vanaf het asfalt draaien wij een aantal bospaden op. Aangezien het een auto bedraagt van ruim 200.000 euro gedragen we ons en klappen we niet als Carlos Sainz op de limiet door de bossen. Na het bospad besluiten we om de kuil van IJmuiden op te zoeken en daar een stapje verder te gaan. Onlangs waren we hier met de terreinmeester die de G-Klasse heet, maar we moeten toegeven dat Bentley de zaken tevens perfect op orde heeft. De Bentayga geeft geen kik als we een aantal heuvels met los zand proberen te beklimmen en weet op een nette manier het vele vermogen te verdelen over de vier wielen. We beginnen er zelfs zo’n plezier in te krijgen dat we de wat grotere heuvels van het terrein durven te beklimmen. Zonder vertrouwen loop je namelijk al grote kans om eerder vast te lopen. Bel dan maar eens de importeur op dat je met de Bentayga vast staat op een berg met zand. Een telefoontje dat we niet zo graag maken, en gelukkig ook niet hebben hoeven maken! De Bentayga is echt een terrein beest en staat zijn mannetje perfect, zelfs met de normale gemonteerde banden.

Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12

Het uiterlijk is er overigens weer één die op je in moet werken voor je het een mooie auto gaat vinden. Zeker de achterkant liet bij de presentatie menig mens schrikken. Inmiddels zijn we eraan gewend en kan de auto wel op een positieve beoordeling van ons rekenen. Ook mede omdat het uiterlijk verstopt zit met allerlei details die aantonen dat het een echte Bentley is.

Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12Gereden: Bentley Bentayga 6.0 W12

De Bentayga is dus een heerlijke auto met verschillende capaciteiten. Qua ruimte heb je niets te klagen en ook de passagiers hebben een ongekend niveau van comfort. Het is alleen die draaikolk in de tank die misschien een stuk van het plezier zal vergallen. De Bentayga draait op de meest ongunstige momenten met gemak 1 op 3 waardoor je weer heel snel bij de pomp je tijd staat te verdoen. Wellicht dat je het voor lief neemt als je weet wat de Bentayga allemaal in zijn mars heeft. Wij waren er bijzonder door verrast, nu nog hopen dat we de Bentayga vaker op onverhard terrein terug gaan zien.


Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag