Gereden: Audi RS6 Avant

Gereden: Audi RS6 Avant

De Audi RS6 is de meest geliefde auto onder autoliefhebbers, plofkrakers en ander volk. Snel, vierwielaandrijving en alle ruimte om alles mee te nemen wat je hartje begeert. De nieuwe generatie is sinds september op de markt en sinds begin dit jaar op de weg te vinden. Wij gingen er mee op pad om te ervaren hoe het de nieuwe Audi het er vanaf brengt.

Het gereden exemplaar is er één zoals de RS6 graag gezien wordt. Alles in het zwart uitgevoerd en die dikke remklauwen achter de velgen in het rood gespoten. Die velgen zijn trouwens ook geen kleine jongens meer zoals dat vroeger was. Ze meten nu 22" inch en vullen de wielkasten perfect op. Die wielkasten zijn ook behoorlijk uitgeklopt door de RS afdeling van Audi net als de voor en achterbumpers. Vergeet overigens niet die vuistdikke uitlaten aan de achterkant. Uit die uitlaten komt het gebrul van de V8 die 600 pk heeft en het 2050 kilo zware monster op gang moet helpen. Zonder moeite overigens want in 3.6 seconden staat de digitale naald op de 100 km/u. Afhankelijk van het gekozen optiepakket stoomt deze zonder moeite door naar 250 km/u of 305 km/u. Al dit vermogen wordt door het Quattro systeem op de weg gebracht en in tegenstelling tot Mercedes-AMG en BMW M is het niet mogelijk de voorwielen te ontkoppelen om een lekkere drift neer te zetten. Audi blijft stug vasthouden aan het Quattro systeem. Dat systeem is wel handig om weg te komen want de RS6 is een magneet voor allerhande autofans die al te graag naast je komen rijden op de snelweg of in de buurt met hun vette vingers naar binnen kijken op de ramen.

Gereden: Audi RS6 AvantGereden: Audi RS6 AvantGereden: Audi RS6 AvantGereden: Audi RS6 AvantGereden: Audi RS6 Avant

De Audi RS6 zoals hij nu is neergezet is een echte all-rounder. Zonder een centje pijn kun je hier in de nodige kilometers afleggen en wil je het wat sportauto's moeilijk maken dan schakel je de dynamic functie in waardoor de RS6 een heel ander karakter aanneemt. Keiharde vering, snelle gaspedaalrespons en zeer strak stuurgedrag. Het enige waar geen verandering in komt is het gewicht, maar ook daar weet het Quattro aandrijvingsysteem zonder moeite raad mee. Er luidt één advies, zorg dat de auto door de bocht getrokken wordt en laat het gas nooit los. Laat je het gas los dan zal de neus naar binnen duiken en komt het gewicht op de voorwielen, dat is niet wat je wil. Schakel je terug naar de comfort modus dan is het alsof je in de Audi A8 aan het cruisen bent. Het wegdek wordt gefilterd door de boterzachte vering en de sportieve stoelen bieden het nodige comfort. De nieuwe RS6 is niet zo'n maniak als de vorige generatie. Dat was simpelweg een dikke V8 voorin lepelen in een A6 en hopen op het beste. Het concept werkte en dat is waardoor Audi RS nu zoveel tijd en moeite in de nieuwe RS6 heeft gestoken. Deze all-rounder is voorzien van alle gemakken. Cilinder deactivatie, 48V mild hybrid assistentie en het interieur heeft een flinke make over gekregen met touch screens en een hoop digitalisatie.

Gereden: Audi RS6 AvantGereden: Audi RS6 AvantGereden: Audi RS6 AvantGereden: Audi RS6 AvantGereden: Audi RS6 Avant

Het interieur is als een cockpit van een F16. Genoeg knoppen te vinden maar je zal er niet door overladen worden. Dat is de mooie oplossing van de twee touchscreens. Zelfs integratie van Android Auto en Apple CarPlay zijn nu feilloos. Het stuur is zoals we kennen van Audi afgevlakt aan de onderkant en dat is natuurlijk een ideale oplossing bij het instappen. Zonder moeite glij je de sportieve stoelen in die tegenwoordig met ventilatie en massage zijn uit te rusten. De stiksels op de stoelen benadrukken tevens dat het hier niet om een standaard A6 gaat. Het is duidelijk te merken dat de RS een stuk volwassener is geworden!

Gereden: Audi RS6 AvantGereden: Audi RS6 AvantGereden: Audi RS6 AvantGereden: Audi RS6 AvantGereden: Audi RS6 Avant

We schreven al over het exterieur maar man oh man. Wat is Audi daarin op een positieve manier compleet in losgeslagen. Alleen de voorste deuren, het dak en de kofferbak zijn nog hetzelfde vergeleken met een standaard A6. De rest is opnieuw ontworpen om het ego van de RS6 te kunnen strelen. Dikke wielkasten, dikke bumpers (80 millimeter breder!), sideskirts en natuurlijk die ovale uitlaten. Uitlaten waar Akrapovic overigens al een nieuw systeem voor ontwikkeld heeft. Interesse? Neem contact met ons op! Daarnaast kunnen we nog één advies uitbrengen als het om het exterieur gaat. Kies voor het Audi Black Pack. De diffuser en de lijnen aan de voorkant worden daardoor zwart gemaakt wat de uitstraling ten goede komt. Zonder dit pakket is de RS6 een clown met schmink op.

Dan de prijs voor deze all-rounder die weinig mensen gaat teleurstellen als ze hem kopen. De getoonde variant is volgehangen met opties en komt op een prijs van € 231.458. Ga je voor de basis dan tik je 50.000 euro minder af! De basisprijs is met € 184.600 al niet mals maar daar krijg je een auto voor waarin je altijd mee zal komen en dat kan doen in comfort, luxe en met meerdere personen. En dat is ook wat waard! Het enige nadeel is dat het soms wat klinisch aanvoelt en dat is misschien wel het probleem van Audi RS modellen. Ze gaan vaak te makkelijk zonder enige uitdaging heel hard.

Gereden: Audi RS6 AvantGereden: Audi RS6 AvantGereden: Audi RS6 AvantGereden: Audi RS6 AvantGereden: Audi RS6 Avant

Fotografie door Ansho Bijlmakers

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    NETHERLANDS Competizione  -  20-05-2020 om 14:44

    Typfoutje? Moet denk ik C8 zijn ipv B8 ;)

  2. Profile pic
    NETHERLANDS LFphotography  -  21-05-2020 om 23:54

    Gaaf stukje Ruud! Ben wel benieuwd wie de fotograaf is, wat een Topplaten!

  3. Profile pic
    NETHERLANDS R&M-spots  -  28-05-2020 om 14:12

    @LFphotography De foto's zijn gemaakt door Ansho Bijlmakers ;)

  4. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws