Gereden: Audi RS5 Coupé B9

Gereden: Audi RS5 Coupé B9

Bij het lezen van het persbericht moesten we een traantje wegpinken. Die lekkere stoer klinkende V8 was niet meer. Audi besloot om een V6 in het vooronder van de RS5 te lepelen en daar ook een set turbo's op te monteren. Gelukkig kwamen er een hoop voordelen bij door het toepassen van dit nieuwe blok.


Gereden: Audi RS5 Coupé B9Gereden: Audi RS5 Coupé B9Gereden: Audi RS5 Coupé B9Gereden: Audi RS5 Coupé B9Gereden: Audi RS5 Coupé B9

De vorige generatie RS4 en RS5 waren dus het laatste bastion voor de V8 motor. De V8 is voor een 2,9-liter V6 met twee turbo’s ingeruild. Deze motor is een raszuivere sportmotor, het is een volledig nieuw opgebouwde motor die enkel en alleen gericht is op performance. Een zeer nette 450 pk en 600 nm aan koppel bevestigen dat. Met name het koppel is erg toegenomen in vergelijking tot de vorige generatie RS5, dit zorgt ervoor dat de auto ook in de lagere toerengebieden niet teleur zal stellen en terugschakelen niet altijd meer vereist is. 0-100 is geklaard in 3,9 seconden en de topsnelheid ligt desgewenst op 280 km/h. Hiermee komt de RS5 meer dan prima mee met zijn directe concurrenten; de BMW M4 en de Mercedes-AMG C 63 S Coupe.

De concurrenten zien we dus bij BMW in de M4 en bij Mercedes-AMG in de C 63 S Coupé. Beide auto's met een speels karakter, iets wat je door het Quattro systeem een klein beetje mist bij de RS5. Echter, de RS5 heeft weer andere kwaliteiten. Het maakt het rijden een stuk comfortabeler en minder inspannend. Quattro zorgt ten alle tijden voor een goede wegligging en genoeg grip waardoor je in de meeste situaties het gaspedaal kan vloeren. Toch zijn er mensen die het voor elkaar weten te krijgen om de macht over het stuur te verliezen. Hoogstwaarschijnlijk een kwestie van het verkeerde knopje ingedrukt hebben. Dan is er ook nog Dynamic Ride Control. Een systeem dat zonder vertragingen het gedrag van de auto in de gaten houdt. Het systeem past constant de waardes van de schokdempers aan en voorkomt mede daardoor body roll van de auto. Zo wordt in een bocht naar links de druk van de demper rechtsvoor verhoogt zodat de auto minder inveert en hierdoor minder laterale druk veroorzaakt.

Het ontwerp van de RS5 is zoals we gewend zijn van Audi Sport. We zien dikke bumpers rondom, opgeklopte wielkasten, twee vuistdikke uitlaten, de kenmerkende honingraat-grille en mooie nieuwe vijfspaaks velgen. De RS5 verrast in dit opzicht niet zozeer, maar dat maakt het geheel niet minder geslaagd. Het is natuurlijk gewoon een flink aangedikte Audi A5. In het interieur uiteraard sportstoelen die goede zijdelingse steun bieden bij het stevigere bochtenwerk en een afgeplat stuurwiel. Het interieur heeft daarnaast een flinke upgrade gekregen aan het instrumentarium. Dit is volledig digitaal geworden en kun je desgewenst instellen met een grote of kleine navigatie of juist gewoon de snelheidsmeters.

Gereden: Audi RS5 Coupé B9Gereden: Audi RS5 Coupé B9Gereden: Audi RS5 Coupé B9Gereden: Audi RS5 Coupé B9Gereden: Audi RS5 Coupé B9


Ons testmodel was vol gehangen met heerlijke opties. De basisprijs van de RS5 is 116.400 euro en daarboven op zijn nog een aantal opties gekomen waardoor het totaal op 151.496 euro is gekomen. Denk bijvoorbeeld aan de Sanoma groene lak met designpakket voor 4.873 euro. Een lak die net voor dat beetje extra uitstraling zorgt. Daarnaast is het wegennet al genoeg voorzien van zwarte en zilveren auto's. De wat duurdere opties voor de RS5 vind je onder het kopje veiligheid en techniek. De slogan "Voorsprong door techniek" moet dus ook wat opleveren voor Audi. Zo zit er op deze RS5 het "assistentiepakket Tour" voor 2.295 euro, kost je de begrenzer op 280 km/u laten zetten 2.101 euro en tik je voor het sportonderstel met Dynamic Ride Control 2.732 euro af. Eén van de verplichte opties van onze kant is natuurlijk de sportuitlaat. Ondanks dat het geen V8 meer is mag de V6 zeker gehoord worden en daarvoor, let op, moet je 1.681 euro aftikken. Klinkt die wel een stuk lekkerder door!

Gereden: Audi RS5 Coupé B9Gereden: Audi RS5 Coupé B9Gereden: Audi RS5 Coupé B9Gereden: Audi RS5 Coupé B9




Fotografie door Adam van Noort

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    Tom Da Man  -  02-01-2018 om 18:07

    Ik weet niet echt wat ik er van moet denken; de 'uitmonstering' is zo goed als perfect - al zou ik er rood, bruin of roodbruin leder bij kiezen. Maar, then again: je koopt een Duitse wagen omdat ie 'technisch' is; Duitsers houden niet eens van auto's. (Ik kan het weten, want ik ben er zelf een halve ;-) Ze houden van cijfertjes en dergelijke. Een Duitse wagen die technisch gedownsized is is als een café zonder bier. Qua engineering
    zal ie wel een eind complexer zijn, maar in het ultieme voorbeeld hoort het zo te gaan:

    https://www.youtube.com/watch?v=wbIiX122oaA

    https://www.youtube.com/watch?v=S3XBb5ghzSw

  2. Profile pic
    grandmasterb  -  03-01-2018 om 10:46

    TDM: LOL

  3. Dit is niet ok


Gerelateerd nieuws