Gereden: Audi RS4 Avant B9

Gereden: Audi RS4 Avant B9

We moeten het met twee cilinders minder stellen dan in de vorige generatie en dat doet aan het begin altijd wel een beetje pijn. Iets minder pijn moet het in de portemonnee doen. De wegenbelasting is minder en ook het verbruik ligt lager dan dat bij de V8, wat vooral te merken is in stadsverkeer. We reden deze Misanorode Audi RS4 Avant en vonden dit er van!

De eerste generatie van de RS4 had een 2.7 liter grote V6 aan boord met 380 pk. Een generatie later kwam die heerlijke V8 onder de motorkap te liggen met 420 pk. Weer een generatie later werd die V8 nog iets opgevijzeld naar 450 pk en nu zijn we weer terug bij de V6. 2,9 liter groot meet dit blok en het levert 450 pk, maar met een flinke dot meer koppel: 170 Nm om precies te zijn. Hierdoor komt het totale koppel op 600 Nm te liggen. De RS4 maakt daar dankbaar gebruik van, want hij weet binnen 4,1 seconden de 100 km/u op de klok te zetten. De topsnelheid voor dit beestje ligt op 250 km/u. Betaal je iets meer dan krijg je het RS Dynamics Package en kun je 280 km/u rijden.

Gereden: Audi RS4 Avant B9Gereden: Audi RS4 Avant B9Gereden: Audi RS4 Avant B9Gereden: Audi RS4 Avant B9Gereden: Audi RS4 Avant B9

Bij het zien van de Audi weet je meteen dat je van doen hebt met een RS variant. Dikke wielen, uitgeklopte wielkasten en stoerdere bumpers zorgen voor het complete plaatje dat RS heet. Daarnaast zijn de spiegelkappen, dorpellijsten en de strips op de bumper in carbon fiber uit te voeren. Daar dient echter wel de portemonnee voor getrokken te worden. 3.415 euro voor het carbon pakket en nog eens 1.681 euro voor de spiegelkappen. Totaal kom je dan op 5.100 euro en een beetje uit. In onze ogen echter wel de moeite waard, het maakt de RS4 helemaal af.

Over het interieur is weinig te zeggen. Dat zit degelijk in elkaar en is zoals we dat gewend zijn van Audi. De afwerking is perfect en uiteraard zitten de sportstoelen heerlijk met voldoende steun om een flink potje te sturen. Andere fijne bijkomstigheid is de ondersteuning voor Android Auto. Daardoor zijn apps als Waze en Spotify makkelijk te bedienen via het infotainment systeem. Android Auto wordt officieel nog niet ondersteund maar door middel van een app te downloaden wordt dat wel mogelijk via de "grijze" weg.

Het is tijd om te rijden en dan merk je dat je met ruim 1.800 kilo op pad bent inclusief passagiers. Zeker op de snelweg is de comfort modus eigenlijk te slap als je volgeladen zit. De auto deint bij elke heuvel flink na. Dit alles is simpelweg op te lossen door de vering op sportief te zetten. De dempers worden dan wat strakker en het rijden op de snelweg wordt daar een stuk plezieriger mee. Dat softe is overigens in de binnenstad heerlijk om te hebben. Verkeersdrempels zijn geen probleem doordat de vering lekker soepel reageert.

Gereden: Audi RS4 Avant B9Gereden: Audi RS4 Avant B9Gereden: Audi RS4 Avant B9Gereden: Audi RS4 Avant B9Gereden: Audi RS4 Avant B9

Gaat het er wat ruiger aan toe dan wordt het toch echt tijd om dynamic mode te selecteren. Alles wordt in paraatheid gebracht en de RS4 is klaar om de wegen te bestormen. De uitlaatkleppen staan standaard open, het differentieel gaat met torque vectoring werken en het gaspedaal reageert een stuk agressiever. Die uitlaatkleppen die open gaan zorgen er voor dat de V6 begint te brommen en klapperen. Dan pas komt de ware aard van het beest omhoog. En ondanks dat je met 450 pk op 1.800 kilo werkt weet de RS4 je dusdanig te verrassen dat het een plezier wordt om hard te rijden. Dankzij het Quattro vierwielaandrijvingssysteem is een gas geven in een bocht geen enge aangelegenheid en is het bij wat harder rijden zelfs een must. De auto blijft er een stuk stabieler door en trekt je zo door de bocht. Remmen is overigens ook totaal geen probleem met de RS4. Onder het getoonde model zijn de keramische jongens gemonteerd die zich vastbijten in de schijven als een pitbull. Trap je het rempedaal echt volledig in dan is een ontmoeting met de voorruit niet zo heel ver weg meer. Wat een kracht!

Gereden: Audi RS4 Avant B9Gereden: Audi RS4 Avant B9Gereden: Audi RS4 Avant B9Gereden: Audi RS4 Avant B9Gereden: Audi RS4 Avant B9

Nieuw ook aan deze RS4 is de achttraps automaat met enkele koppeling. Ondanks de enkele koppeling gaat het schakelen pijlsnel en reageert de bak direct op het gevraagde via de flippers. Zelfs in de automatische stand met een kickdown is de bak zo paraat dat er minder dan een seconde voor nodig is om het beste verzet te kiezen, en dat is fijn. Heel fijn.

Gereden: Audi RS4 Avant B9Gereden: Audi RS4 Avant B9Gereden: Audi RS4 Avant B9Gereden: Audi RS4 Avant B9Gereden: Audi RS4 Avant B9

De RS4 Avant zal natuurlijk nooit te vergelijken zijn met de M3 F80 Sedan of de C 63 S Coupé. Mercedes-AMG biedt dan nog altijd de rauwe C 63 Estate aan maar met de RS4 heb je het beste van beide werelden. Een sportieve stationwagen die zijn mannetje staat. De AMG is dan nog altijd een stuk rauwer en minder plezierig om te rijden.

Gereden: Audi RS4 Avant B9Gereden: Audi RS4 Avant B9

Het getoonde model had een totaalprijs van 164.378 euro. Behoorlijk aan de hoge kant maar daar krijg je wel een tot in de details afgewerkte auto voor. Het carbonpakket waar we al eerder over schreven is hierbij inbegrepen en ook de keramische schijven van dik 8.000 euro staan dan op de optielijst. Andere opties met een zware impact voor je portemonnee is het Dynamic pakket van ruim 9.000 euro. Of het het waard is? 100% zeker! Een lekkerdere compacte stationwagen zoals deze ga je never niet vinden, en daar doet het gemis van de V8 niets aan.

Gereden: Audi RS4 Avant B9Gereden: Audi RS4 Avant B9


Fotografie door Ansho.nl

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    LFphotography  -  02-10-2018 om 19:58

    Wat een toffe plaatjes!

  2. Profile pic
    PetrolPower  -  02-10-2018 om 21:39

    Ansho heeft weer geweldig werk geleverd!

  3. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws