Gereden: Audi RS3 Sportback

Gereden: Audi RS3 Sportback

Nardo grey, vijf cilinders en Quattro aandrijving. Ingredienten die bij de autoliefhebber meteen het woord RS3 naar boven laat komen. Tijdens de laatste sneeuwbuien reden wij met dit bommetje van Audi en konden volop genieten van de Quattro. De winterbanden ontbraken namelijk.

Dat zorgde in ieder geval voor een hoop plezier op de ijzige ondergronden. Een ondergrond die we met de huidige temperaturen al snel zijn vergeten. De facelift van de Audi RS3 is er niet alleen meer als Sportback te verkrijgen maar ook als Hatchback. Niet perse mooier, wel een bredere markt voor Audi.

Gereden: Audi RS3 SportbackGereden: Audi RS3 SportbackGereden: Audi RS3 SportbackGereden: Audi RS3 SportbackGereden: Audi RS3 Sportback

De vijf cilinder is nog altijd één van de lekkerst klinkende motoren die je kan krijgen. Het geeft nog altijd het gevoel met een halve V10 van Lamborghini op pad te zijn en dat is natuurlijk een goed gevoel! 400 pk brengt het blok met zich mee maar je krijgt door het Quattro systeem af en toe het idee dat er meer onder de kap ligt. De RS3 gaat er als een raket vandoor bij het verkeerslicht en dat is leuk. 0-100 wordt gedaan in 4,3 secondes en de topsnelheid ligt op 280 km/u, zegt men. We weten inmiddels beter dat hij nog best zin heeft om ietsje harder door te lopen. Audi vraagt voor de RS3 in deze getoonde vorm liefst € 94.983,-. Een hoop geld maar dat maakt de auto dan ook goed.

Zoals gezegd ligt er inmiddels 400 pk onder de motorkap met een vlotte en lekkere sound. De vijf cilinder wordt nog altijd gewaardeerd en dat is te zien aan het aantal awards dat deze motor heeft ontvangen. Liefst acht keer heeft hij de award voor International Engine of the Year gewonnen. Een behoorlijke prestatie!

Gereden: Audi RS3 SportbackGereden: Audi RS3 SportbackGereden: Audi RS3 SportbackGereden: Audi RS3 SportbackGereden: Audi RS3 Sportback

Audi heeft met de S-Tronic ook een prijswinnaar in huis in onze ogen. De verschillende standen bedienen je zoals je precies wilt. In de manuele stand kun je rammen wat je wil en geeft de bak precies wat je wil. Hoger, lager of wat langer doortrekken is geen probleem. De bak zal niet voor jou gaan bepalen wat het beste is. Manueel is echt manueel! In de normale comfort stand is de bak zoals je van hem verwacht. Rustig, soepel en comfortabel. Je hebt dan geen idee dat je met de RS3 op pad bent behalve te horen aan de iets wat zwaardere sound.

Qua wegligging heb je met de RS3 ook één van de beste kaarten in de hand als je naar de concurrentie kijkt. Het vergt wat gewenning als je van een achterwiel aangedreven auto komt maar als je vervolgens het trucje door hebt kan het feest beginnen. Vierwielaandrijving vraagt namelijk altijd om het gas er in de bochten een beetje op te houden zodat die zichzelf er doorheen kan trekken. Laat je het gas los dan wordt de auto wat nerveuzer. In een achterwiel aangedreven auto duikt de neus dan juist naar binnen waardoor je de auto beter kan plaatsen. Het devies in de RS3 geldt dus dat je het gas erop moet houden en de neus moet plaatsen met het stuurwiel. Die zit er natuurlijk ook niet voor niks.

Gereden: Audi RS3 SportbackGereden: Audi RS3 SportbackGereden: Audi RS3 SportbackGereden: Audi RS3 SportbackGereden: Audi RS3 Sportback

Opvallen doet de RS3 ieder geval. De Nardo Grey kleur is tegenwoordig niet heel speciaal meer en kan inmiddels bij de gemiddelde lease auto gekozen worden. Echt dik aankleden kan natuurlijk met het carbon fiber interieur pakket en de Audi Sport velgen. De zwarte velgen maken het plaatje compleet en vullen de wielkasten goed op. In het interieur hadden we ook de carbon fiber stoelen die genoeg steun bieden voor het stevigere stuurwerk. Ook het afgevlakte stuurwiel is iets dat we graag zien. Iets minder fan zijn we van het volledig digitale instrumentarium. Het geeft niet het sportieve karakter dat we graag van de RS3 zouden willen zien.

Desalniettemin is de RS3 een heerlijke auto die voor gegarandeerd plezier kan zorgen in combinatie met een heerlijke sound.

Gereden: Audi RS3 Sportback

Reacties op dit artikel


    Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws