Gereden: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Gereden: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Het aanbod aan performance SUV’s is op dit moment ongekend. De gevestigde merken zijn al langer actief in dit segment maar Alfa Romeo is daar onlangs bijgekomen. Wellicht wel met de lekkerste SUV van het moment. De Stelvio Q met de V6 van Ferrari aan boord.


Gereden: Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioGereden: Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioGereden: Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioGereden: Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioGereden: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Je hebt een V8 van Ferrari en hakt daar bot gezegd twee cilinders af. Het resultaat kennen we al van de Giulia Q die we alweer twee jaar geleden reden! In de Stelvio Q is het plezier niet minder. De V6 is luid als de kleppen van de uitlaten zich openen en dat zorgt voor een ware symfonie. Een symfonie die niet iedereen verwacht bij het zien van de Stelvio. Pas als je mensen gaat vertellen over de Stelvio Q zie je een bepaalde glinstering in de ogen terugkeren. Het merk heeft de afgelopen jaren flink ingeboet op hun imago maar is met de komst van de Stelvio en Giulia weer aan de weg aan het timmeren. Het is jammer genoeg nog niet terug te zien in de verkopen. Op het moment zijn er slechts 23 Stelvio Quadrifoglio (totaal 614 Stelvio’s) verkocht en op kenteken gezet. Om het in verhouding te zetten. Van de Porsche Macan staan er inmiddels 2.628 op een gele plaat. Als autoliefhebber doet dat pijn, want een merk als Alfa Romeo verdient meer, veel meer. Tuurlijk wint een Porsche Macan het op afwerking en degelijkheid. Het is de emotie die bij een Macan ontbreekt en een Stelvio Q zich laat vormen tot wat hij is. Een prachtige Italiaan met een rijervaring waar je echt plezier aan hebt!

Gereden: Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioGereden: Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioGereden: Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioGereden: Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioGereden: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Laten we nog eens terug gaan naar die V6. Goed voor 510 pk en 600 Nm aan koppel. De 0-100 km/u is gedaan in 3,8 seconden en de topsnelheid ligt op 285 km/u. Dat zijn behoorlijke waardes. Ook mede bereikt door het Q4 systeem dat feilloos werkt. Het Q4 systeem is innovatief en gebruikt het principe ‘torque on demand’. Het koppel naar de voorwielen wordt enkel geleverd wanneer de omstandigheden daar om vragen. Dit gaat middels een elektrohydraulische verdeler. De maximale verdeling is 50:50, terwijl het op de achterwielen tot 100% kan oplopen, oftewel volledig achterwielaangedreven zonder koppel op de voorwielen, en zo zien we het in sommige situaties natuurlijk graag! Dat Q4 systeem maakt dat de Stelvio Q als een raket door bochten gaat. Lange doordraaiers in zijn derde, vierde of als het een hele lekkere bocht is zelfs zijn vijfde versnelling. Een heerlijke brom achterin van de V6 en de bocht door sturen met een snelheid die je in eerste instantie niet voor mogelijk houdt. Alfa Romeo heeft daar echt goed werk geleverd. Ook door het gewicht van de Stelvio zo laag mogelijk te houden. 1.660 kilo voor een SUV is namelijk niet megaveel te noemen. De ophanging, wielkasten, motorkap, kofferklep en portieren zijn van aluminium, terwijl de aandrijfas (-15 kg) van carbon fiber is. De ophanging is samen met Magneti Marelli bedacht voor deze nieuwe generatie Alfa Romeo’s en is identiek aan die van de Giulia. Voor de versnellingsbak heeft Alfa Romeo geshopt bij de beste fabrikant op de wereld. Waarom immers zelf iets ontwikkelen als je het ook bij ZF kan inkopen. Over de acht versnellingen tellende bak is dan ook niets te zeggen en werkt feilloos samen met de V6. De flippers achter het stuur zijn gefixeerd en makkelijk te vinden. Mede ook omdat ze aan de grotere kant zijn. Zoals we heden ten dage mogen verwachten is de reactie op de flippers pijlsnel.



Gereden: Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioGereden: Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioGereden: Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioGereden: Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioGereden: Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioGereden: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Als je aan het sturen bent kijk je natuurlijk ook rond in het interieur. Dat is gewoon prima zoals we van Alfa Romeo gewend zijn. Geen hoogvlieger maar meer dan dit is ook niet nodig. Kijk je naar de prijs van iets meer dan 130.000 euro dan zou je iets meer willen. De knopjes zijn in de standaard Alfa Romeo’s ook terug te vinden, maar die uniformiteit zien we de laatse tijd bij steeds meer merken. Echt onderscheidend is het allemaal niet meer. Het multimediasysteem werkt prima en als je er vervolgens Android Auto (officieel nog niet in Nederland) aan koppelt dan kun je helemaal makkelijk uit de voeten met de verschillende apps op je telefoon zoals Waze en Spotify. Navigeren en muziek afspelen is dan makkelijker dan ooit! En dan het punt waar de Stelvio Q bij ons vooral punten scoorde. De stoelen. Zelden hebben we zo lang en comfortabel kunnen zitten. Heerlijke zijdelingse steun, comfortabele vulling en na enkele uren in de auto gespendeerd te hebben konden we maar tot één conclusie komen. Dit zijn de beste stoelen die we de afgelopen jaren hebben gehad. En daarmee sluiten we graag af!

Gereden: Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioGereden: Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioGereden: Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioGereden: Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioGereden: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Fotografie door Adam van Noort


Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    grandmasterb  -  13-03-2019 om 22:52

    Lijkt mij een heerlijke rijderswagen zoals vele Alfa's vroeger ook waren.

  2. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws