Gereden: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Gereden: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Carbon fiber schaalstoelen, een handmatige versnellingsbak en een heerlijke V6 in het vooronder van de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Noem de Giulia in geen omstandigheid QV. Je zal persoonlijk door Alfa Romeo gelyncht worden.


Gereden: Alfa Romeo Giulia QGereden: Alfa Romeo Giulia QGereden: Alfa Romeo Giulia QGereden: Alfa Romeo Giulia QGereden: Alfa Romeo Giulia Q

Alfa Romeo was de weg voor een paar jaar kwijt. Saaie modellen zonder ook maar enige emotie. Sinds de komst van de Giulietta ging het al de goede kant op. Toen kwam daar in één keer de 4C en afgelopen jaar was het moment daar. De Giulia Q was daar om de aanval in te zetten op de BMW M3, Mercedes-AMG C 63 en de Audi RS4. Voor een stuk emotie werd er hulp gezocht door Ferrari die niet beroerd was om te helpen bij het ontwikkelen van die heerlijke V6. 510 pk brengt het stuk techniek voort en we kunnen daar heel blij van worden. Zeker omdat het geluid ervan gewoon hemels is. Zeker wanneer die extra kleppen open springen boven de 3.000 toeren is het een feest om in de Giulia Q te rijden.

Terug naar de start. We krijgen de sleutels toegeworpen en een fijn weekend wordt er gewenst. Het is een stralende dag en de rode lak van de Giulia staat naar ons te schitteren. Alsof de auto iets in petto voor ons heeft. Als je blank de auto in stapt dan weet je niet wat je meemaakt. De V6 komt tot leven met een brom en in koude toestand weet je meteen dat je hier met het dikste dat Alfa Romeo te bieden te maken hebt. Geen laffe diesel met net genoeg pk's om de Utrechtse heuvelrug op te komen. Een volle 510 pk en 600 Nm aan koppel. Daarmee knalt hij in 3,9 seconden van 0 naar 100 en bereikt hij een top van 307 km/u. Lekker he?

Gereden: Alfa Romeo Giulia QGereden: Alfa Romeo Giulia QGereden: Alfa Romeo Giulia QGereden: Alfa Romeo Giulia QGereden: Alfa Romeo Giulia Q

Alfa Romeo geeft je twee verschillende mogelijkheden. Ga je lekker zelf roeren in die versnellingsbak met zes verzetten of ga je voor de automatische en meer ontspannende acht traps automaat. Qua prijs maakt het in ieder geval niet uit. Beide uitvoeringen kosten hetzelfde. Het vreemde is echter dat het in een geval van een BMW M3 de prijs nog wel kan drukken vanwege een lagere uitstoot. Dat is ook hier niet het geval dus een Giulia Q kan je vanaf 112.030,- euro op je oprit hebben staan. Zonder eventuele opties. Denk hierbij aan de carbon fiber kuipstoelen die een heerlijke zit bieden of de semi slick banden die Alfa Romeo vanaf de fabriek aanbied.

Gereden: Alfa Romeo Giulia QGereden: Alfa Romeo Giulia QGereden: Alfa Romeo Giulia QGereden: Alfa Romeo Giulia QGereden: Alfa Romeo Giulia Q

Leuk die semi slick banden maar met een drupje regen wordt het opletten geblazen. De 510 pk zorgt sowieso al voor een kwispelende kont maar met een paar druppels regen wordt het een hele andere dimensie. Heb je tijdens je geboorte een iets sportievere voet gekregen van je ontwikkelaars dan wordt het een spannende rit en zul je bedacht moeten zijn op een lekker en intensief ritje. De Alfa Romeo laat zich in ieder geval lekker bedienen en bochten zijn een plezier om te maken. Dit is mede mogelijk gemaakt door de perfecte balans. Het gewicht ligt namelijk 50% op de voor en 50% op de achter as. Hadden we die heerlijke keramische remmen al genoemd? Genoeg stopkracht aan boord om een compleet marineschip tot stilstand te brengen.

Gereden: Alfa Romeo Giulia QGereden: Alfa Romeo Giulia QGereden: Alfa Romeo Giulia QGereden: Alfa Romeo Giulia QGereden: Alfa Romeo Giulia Q

Om er voor te zorgen dat de Alfa Romeo Giulia Q geen corpulent jongetje van de klas zou worden hebben ze er alles aan gedaan om de auto zo licht mogelijk te houden. Geen onzinnige features dus maar gelukkig niet zo kaal als een Lotus of de 4C. Een gezond Italiaans dieet heeft er voor gezorgd dat de auto rijklaar 1.655 kilo weegt. Dit is mede behaalt door de motorkap, het dak en de cardanas van het welbekende carbon fiber te maken. Daarnaast zijn de deuren en bumpers van aluminium en ook het motorblok is gemaakt van aluminium.

Alfa Romeo is dus terug, en hoe. Als dit een voorbode is voor de toekomst dan hebben wij er zin in. Heerlijke motoren, goede techniek en een prachtig design. Want zeg nou zelf, zo'n gespierde jongen zou je toch meteen op de oprit willen hebben staan. Daarnaast heeft de Alfa een stuk meer emotie dan de BMW's en Mercedessen van deze tijd. Echter kan het qua degelijkheid ook mee? Dat is iets wat de tand des tijds ons gaat aantonen.

Fotografie door Adam van Noort

Gereden: Alfa Romeo Giulia Q

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    Citadis  -  31-07-2017 om 20:33

    Wat een beest :).

  2. Profile pic
    grandmasterb  -  01-08-2017 om 00:17

    Lekker!!! Nu nog een wat groter model uitbrengen en Alfa is weer helemaal terug.

  3. Profile pic
    Exclusieveautofotografie  -  01-08-2017 om 08:14

    Hele mooi auto! en lekkere foto's !

  4. Profile pic
    Tom Da Man  -  01-08-2017 om 08:23

    Prachtige platen en degelijk artikeltje, al moet de auteur dringend eens zijn dt-regels herbekijken. Alfa is helemaal terug. Het heeft wel zijn broertje Lancia moeten vermoorden om dat te bereiken, maar - zoals de baas het zegt - je kan niet twee merken tegelijk uit de modder trekken. Lancia was het merk van de verfijning, Alfa de basis van waarop Enzo naar zijn succes kroop. Met de huidige Ferrari-hype is succes via Alfa commercieel veel logischer.

  5. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws