Gereden: Porsche Panamera Turbo S

  • Ruud
  • 06-02-2025 16:00
  • 7620
  • 1

Gereden: Porsche Panamera Turbo S

Eind 2023 kwam de Porsche met een nieuwe generatie van de immens populaire Panamera. Tussen de introductie en productie zit altijd even wat tijd, al werden de eerste modellen al snel gespot in en rond Stuttgart. Pas in april van 2024 werd het eerste particuliere exemplaar gespot. Eind 2024 kregen wij de sleutels in onze handen gedrukt van de gloednieuwe Panamera Turbo S om te ervaren wat deze nieuwe generatie te bieden heeft.

De Panamera is goed voor 10% van de verkopen van Porsche wereldwijd. Daardoor maken we nu kennis met de derde generatie van de Panamera. Je zou het niet zeggen, maar de nieuwe Panamera deelt slechts 30% van zijn onderdelen met de vorige generatie. Porsche noemt dit dus met recht een nieuwe generatie. Optisch is er een hoop veranderd, ook onderhuids is er gesleuteld aan de motoren en het onderstel. Dat onderstel heeft een innovatieve toevoeging gekregen, waarover later meer. Eerst kijken we naar de optische aanpassingen voor deze Panamera Turbo S E-Hybrid die €239.600 moet kosten.

Gereden: Porsche Panamera Turbo SGereden: Porsche Panamera Turbo SGereden: Porsche Panamera Turbo SGereden: Porsche Panamera Turbo S

De Turbo-modellen onderscheiden zich met hun opvallende achterbumper en een afwijkend front in carrosseriekleur. Aan de achterzijde maken de donkerbrons verchroomde uitlaatpijpen de unieke look compleet. Turbonite, de elegante metallic-grijze tint die door Porsche speciaal is ontwikkeld om de Turbo-modellen een nog onderscheidender uiterlijk te geven, wordt bij de Panamera Turbo S E-Hybrid toegepast op de luchtinlaten van de neus van de auto, subtiel op de achterbumper en op de gesmede 21-inch Panamera Turbo S centerlock wielen.

Gereden: Porsche Panamera Turbo SGereden: Porsche Panamera Turbo SGereden: Porsche Panamera Turbo SGereden: Porsche Panamera Turbo S

Porsche levert de Panamera met verschillende motoren. Een V6 is beschikbaar in de basisversie met 353 pk en daarna komt de Panamera 4 E-Hybrid met 470 pk. Vervolgens komt de sterkere 4S met 544 pk en vanaf dan komt het echte vuurwerk. De Turbo heeft nog altijd een V8 met 519 pk en in combinatie met de elektromotoren komt daar 680 pk en 930 Nm uit voort. Toen kwam daar halverwege 2024 de Turbo S met een systeemvermogen van 782 pk en 1.000 Nm aan koppel. Daarmee is de Turbo S bijna even snel als een 992 Turbo. De sprint naar de 100 km/u wordt geklaard in 2,9 seconden en de topsnelheid ligt op 325 km/u! Niet heel gek dat de Panamera een bijzonder snelle tijd op de Nürburgring wist te zetten van 7:24.17 minuten. Bedenk je dat een Porsche Cayman GT4 RS hier slechts acht seconden sneller is.

Gereden: Porsche Panamera Turbo SGereden: Porsche Panamera Turbo S

Motorisch is er dus een hoop gesleuteld aan de Panamera, maar het leukste zit hem in het onderstel. Alle Panamera’s hebben pneumatische ophanging, maar voor een aardige meerprijs is het Porsche Active Ride beschikbaar. Dit is standaard op de Turbo S. Een ingenieus systeem dat de koets van de auto te alle tijden mooi vlak probeert te houden ongeacht de omstandigheden. Dit vraagt de eerste kilometers in de Turbo S wat gewenning, maar het biedt zo zijn voordelen. Bij heftig accelereren of remmen zorgt het systeem ervoor dat de neus of kont niet omhoog of omlaag duikt. Ook in hogere snelheidsbochten blijft de koets zo recht mogelijk en komt dit ten goede aan het comfort van de inzittenden. Het systeem weet dan ook perfect te verbloemen dat je hier aan het rijden bent met een auto van ruim 2.300 kilo’s. Groot bijkomend voordeel is daarbij ook dat de auto een stuk de lucht inschiet bij het in en uitstappen om het gemak hiervan te vergroten.

Gereden: Porsche Panamera Turbo SGereden: Porsche Panamera Turbo SGereden: Porsche Panamera Turbo SGereden: Porsche Panamera Turbo SGereden: Porsche Panamera Turbo S

Als bestuurder en passagier heb je al niets te klagen als Active Ride geselecteerd is op de optielijst. Dat comfort wordt nog vergroot in de cockpit. Het versnellingspookje is verhuisd naar een makkelijk bereikbare plek rechts van het stuur en jammer genoeg heeft het contactslot plek moeten maken voor een startknop. Er is dus geen mogelijkheid meer om de sleutel in te steken. Geen drama, maar dit maakte het Porsche gevoel wel net iets sterker. Het stuur is zoals we alle Porsches kennen. Mooi in de hand liggend en de verschillende rijmodi zijn via de draaiknop in te stellen. Niet alleen aan de bestuurder is gedacht. In deze Turbo S was ook het optionele 10,9” inch scherm aanwezig voor de passagier. Deze kan hierop allerlei multimedia bekijken zonder dat de bestuurder hier last van heeft.

Porsche noemt de nieuwe Panamera dus met recht een nieuwe generatie. Er is dusdanig veel gewijzigd dat je niet kan praten over een facelift. Vooral het onderstel heeft ons zeer positief verrast en zorgt voor sportwagen aspiraties in deze luxe sedan waar je met vier personen en een hoop bagage mee op pad kunt! Zoek je een waardig alternatief dan kijk je al snel naar een Bentley Flying Spur die toevalligerwijs dezelfde motor aan boord heeft met hetzelfde vermogen en koppel. Dan blijft deze sportieve Panamera het leukst en kun je er af en toe ook nog sportief mee door de bochten vliegen.

Gereden: Porsche Panamera Turbo SGereden: Porsche Panamera Turbo SGereden: Porsche Panamera Turbo S


Fotografie door Christian Kalse

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws

Stem nu voor de spot van de dag