Gereden: Porsche 992 GT3

  • Ruud
  • 01-11-2021 15:19
  • 433
  • 2

Gereden: Porsche 992 GT3

Enkele jaren ontwikkeling gingen vooraf aan de lancering van de nieuwe Porsche 992 GT3. We zagen de auto namelijk al meermaals over de Nürburgring beenderen en het onmiskenbare geluid van de boxer motor galmde door de bossen. De GT3 werd heter en krachtiger dan ooit.

Die jaren ontwikkeling hebben de GT3 gemaakt tot wat hij nu is. De best sturende Porsche ooit gemaakt. Is het daarmee ook de beste Porsche ooit gemaakt? Dat is een twijfel die nog altijd bestaat. Het probleem met de hedendaagse auto’s is dat het wellicht allemaal te klinisch aan het worden is. De versnellingsbakken zijn soepeler dan ooit en die klappen mis je af en toe nog wel eens. Des te blijer ben je als je op de normale stand rijdt dat alles boterzacht aanvoelt.



De naam GT3 wordt al meer dan 20 jaar gebruikt en dat is met een reden. Het maakt duidelijk dat je hier met de hardcore 911 te maken hebt. Alleen de GT3 RS moet deze nog boven zich dulden. Met elke generatie wordt de auto weer een stukje meer verfijnd en natuurlijk sneller gemaakt. Bij de 992 GT3 wordt er gebruik gemaakt van het double wishbone principe. Kortom, de 992 GT3 heeft een stijvere, sneller reagerende demping, maar met meer comfort dan voorheen. In combinatie met de magnetische dempers zorgt het ervoor dat de GT3 een dubbel karakter heeft. Zacht en verfijnd op de normale stand maar knetterhard en direct op de sport plus stand.



Andere noviteit aan de GT3 is natuurlijk de zwanenhals spoiler. Deze manier van ophangen houdt de onderkant van de spoiler vrij en dit kan, afhankelijk van de stand van de spoiler resulteren in 50% tot 150% meer downforce! De spoiler van de GT3 is namelijk ook nog verstelbaar. In de praktijk zal slechts een handjevol van de eigenaren dat doen maar het feit dat het kan geeft wel aan hoe hardcore de GT3 is.

Terug naar de magie die achterin ligt. Want welk merk hanteert er nu nog een atmosferisch blok met meer dan 500 pk? Het zijn er weinig tot geen. De 4-liter zescilinder boxer is gebaseerd op de motor van de 911 GT3 R en trekt door tot maar liefst 9.000 toeren. Het vermogen ligt op 510 pk en 470 Nm en biedt nog altijd de keuze tussen een manuele zesbak of een 7-traps PDK. Ons testmodel was uitgerust met de robotbak, een kosteloze optie. In officiële cijfers komt de GT3 neer op een topsnelheid van 318 km/u, 0-100 km/u in 3,4 s en 0-200 km/u in 10,8 s. Combineer dit met het geschreeuw van de boxermotor en je kunt wel raden hoe je achter het stuur zit. Hartslag 180 en meeschreeuwen! En ondanks het OPF filter weet Porsche het geluid toch nog goed te krijgen. We zijn benieuwd hoeveel ontwikkelingsuren daarin gezeten hebben.





Het rijden van een GT3 is al een droom, maar die droom wordt ook nog eens overtroffen als je merkt hoe goed dit beest stuurt. De limiet van ons als persoon wordt eerder bereikt dan de limiet van de auto. We willen de auto nog wel in één stuk terugbrengen natuurlijk. Echte coureurs weten het potentieel van de GT3 pas echt te benutten maar dat is uiteraard niet altijd nodig. De auto geeft je altijd het gevoel dat het hard gaat door de geluiden van de motor, het vliegwiel en de steentjes op de bodem die opspatten. Kijk de richting op waar je graag heen wil rijden en de GT3 doet het zonder morren. Nogmaals, het rijgedrag is snaarstrak en geeft tonnen aan plezier! Dit is het gevoel dat coureurs op het circuit hebben. Jammer genoeg staan er hier tientallen borden langs de weg die je aangeven je te gedragen. Dat is in een auto als de GT3 redelijk lastig. Gelukkig zijn daar circuits voor maar voor de GT3 zou wekelijks een gebied afgesloten moeten worden zodat je daar over heerlijke wegen kan sturen. Denk bijvoorbeeld aan de Posbank op de zuidelijke Veluwe of Mergelland route in Limburg.



Al dat plezier heeft natuurlijk ook een prijskaartje. Het begint bij 239.200 euro maar het getoonde exemplaar zoals wij hem reden is een klein stukje duurder. 262.250 euro werd er voor afgerekend. Mede door de kleur Haaiblauw van 3.770 euro. Het gratis clubsport pakket (rolkooi, zes punts gordels, brandblusser) werd aangevinkt maar daardoor ben je wel verplicht de volledige kuipstoelen te nemen. Deze brengen daardoor weer meer dan 5.000 euro extra met zich mee op de rekening. Het zorgt voor de complete race ervaring. Dat is uiteindelijk wat je wil met een GT3!


Reacties op dit artikel