Porsche weet met elk model de grenzen te verleggen. Afgelopen augustus werd dat weer eens duidelijk met de Porsche 992 GT3 RS. Een monster van een bolide. Zijn kleine broertje is net zo extreem, de Porsche 718 Cayman GT4 RS. Onlangs kropen we achter het stuur en kwamen we met trillende trommelvliezen achter het stuur vandaan.
We hebben een perfect weekend uitgekozen om met de GT4 RS te rijden. Warm weer zodat de banden extra blijven plakken op het wegdek, maar bovenal het belangrijkste is het raampje dat open kan bij de Cayman GT4 RS. Als je achter het stuur zit is linksachter je namelijk de carbon fiber luchtinlaat te vinden die zich duidelijk laat horen. We wisten dat de motor, die direct uit de GT3 komt maar wel 10 pk en 20 Nm minder heeft, een kabaal kan maken. Vergeet alles, de GT4 RS laat blijken dat het nog harder kan klinken in de cabine. Wat een geweld laat de motor in combinatie met deze luchtinlaat los! ON-GE-KEND. Vooral het moment dat je denkt dat je met 8.500 toeren er bijna bent en er weinig meer verandert, komt er een bepaalde resonantie door de auto vliegen die je kippenvel geeft over je hele lichaam. Beleving pur sang, dat is waar de GT4 RS duidelijk voor gemaakt is. Die extra beleving komt overigens doordat de motor 180 graden gedraaid moest worden en er een langer inlaattraject ontwikkeld moest worden. De topsnelheid van 315 km/u wordt daarnaast pas bereikt boven de 8.000 toeren. Reken maar dat je dus met veel plezier naar de top gaat.
Lange tijd moest de Cayman in de schaduw van de GT3 leven. Nu staan ze zij-aan-zij en is de keuze een stuk moeilijker gedacht. De GT3 oogt volwassen en heeft de motor zoals altijd op de achteras hangen, terwijl de GT4 RS je beste speelkameraadje is met de motor in het midden. De Cayman is ontworpen om hard te gaan en bovenal plezier te hebben en dat is goed te zien. Laten we eens kijken naar dat design zoals de spoiler achterop met de zwanenhalssteun. Porsche ging voor deze ophanging om de luchtstroom onder de vleugel minder te beïnvloeden. Meer downforce en meer stabiliteit dus op de relatief korte kont. De spoilers op de GT4 RS kunnen 25% meer downforce genereren dan de standaard GT4 en dat is erg veel. Daarbij is de GT4 RS op dieet gestuurd en kon er 35 kilo gewonnen worden op de weegschaal.
Niet alleen het geluid is magistraal, ook de rijbeleving van de Cayman GT4 RS zorgt ervoor dat mens en machine versmolten worden. Er zijn zelden auto’s die zich zo makkelijk laten rijden en daarbij ook nog voor een extreme rijbeleving kunnen zorgen. Iedereen die in de Cayman GT4 RS stapt kan er op zijn niveau plezier uit halen. Je hoeft geen Walter Rohrl, Lars Kern of Laurens Vanthoor te zijn om er van te genieten. De auto is enorm goed in balans door de plaatsing van de motor in het midden. Daar waar de 992 GT3 je nog wel eens kan verrassen door het gewicht op de kont is het optimaal genieten met de GT4 RS. Daarbij geven de verschillende standen zoals Comfort, Sport en Sport Plus zoals we die bij Porsche kennen net een beetje meer plezier. Sport Plus zorgt voor de meest agressieve instelling en daarbij kun je zelf nog bepalen of je de rijhulpsystemen in- of uitgeschakeld wilt hebben. Eenmaal de juiste instelling gevonden kan je de bochtige wegen gaan opzoeken en intens genieten. Je hoeft maar naar de bocht te kijken en de neus duikt er naar toe en met een dot gas accelereer je de bochten uit alsof er een rails is uitgelegd. De standaard meegeleverde Michelin Pilot Sport Cup 2 banden zijn misschien al jaren oud qua ontwikkeling, ze presteren nog altijd waanzinnig goed op dit soort auto’s.
Uiteraard zit er aan dit plezier ook een prijskaartje. De GT4 RS gaat van de hand voor 220.000 euro. Dan kunnen er nog de nodige opties aangevinkt worden. De getoonde GT4 RS met de blauwe velgen is de demo van Porsche Nederland. Deze was dus voorzien van magnesium wielen met een prijskaartje van 16.286 euro. Beide getoonde exemplaren zijn ook voorzien van het Weissach Pakket. Daarvan is het prijskaartje op 16.699 euro vastgesteld door Porsche. Daar krijg je echter wel wat voor. Qua gewicht doet het weinig, want in plaats van dat er lak op de onderdelen zit is het nu zichtbaar carbon. Dan spreken we over de voorklep, luchtinlaten, achterspoiler en de bovenzijdes van de zijspiegels. Een sticker van Porsche op de achterruit mag dan natuurlijk ook niet ontbreken. In het interieur mag de interieurafdeling Weissach in de hoofdsteunen borduren. Het toetje is wel de titanium uitlaat die zijn inspiratie uit de Porsche 935 vandaan heeft. Eventueel is een titanium rolkooi achter ook nog mogelijk, deze zat echter niet in het demo exemplaar.
Wat is dan de uiteindelijke conclusie over dit monster. Die heb je tussen de regels door natuurlijk wel kunnen lezen. Porsche heeft een extraordinaire auto neergezet en de toekomst gaat nog gekker worden met de komst van de 992 GT3 RS. Die auto ziet er al extreem uit voor op de openbare weg en dat is de Cayman GT4 RS eigenlijk ook al. De auto kan zich prima vinden op de openbare weg maar zal zich op het circuit nog het meeste thuisvoelen. Dat merk je in alles, het gasrespons, de hardheid van het chassis en de vering en natuurlijk de looks die op de aerodynamica gericht zijn. Toch is het geweldig dit soort machines op de openbare weg te zien en er van te genieten. Want wat zou het saai zijn als we dit alleen maar op het circuit zouden zien.