Gereden: Mercedes-Benz SLS AMG

Gereden: Mercedes-Benz SLS AMG

Sommige rijverslagen vloeien als een lekke vulpen op papier. Sterk afhankelijk van wat het soort auto is en of deze een sterke indruk heeft achter gelaten zijn natuurlijk wel twee van de redenen dat het wat soepeler gaat. Het hoofdonderwerp in dit verslag is er zo één. Een auto waarvan het geluid ervan je 's nachts doet laten dromen alsof Baäl, de weergod, razend is en het laat donderen. De Mercedes-Benz SLS AMG is zo'n auto die het laat donderen door zijn hamerende V8 en de extra benzine die in de uitlaten gespoten wordt voor dat typische gegorgel. Op pad dus met het verkoopsucces van Mercedes-Benz, eindelijk!

De SLS AMG werd in 2009 geïntroduceerd op de grote beurs van Frankfurt. De Internationale Automobil-Ausstellung was het toneel voor de publieke onthulling van de SLS, nadat net als bij de SLS Roadster een behoorlijke stortvloed aan spyshots waren gemaakt met steeds een stukje tape minder. Een marketingtruc om de SLS te hypen tot wat het nu is. Een verkoopknaller, een icoon en een geweldenaar. Ook al is de SLS pas anderhalf jaar op de markt het is al duidelijk dat het door zijn typische deuren een icoon aan het worden is. De 300 SL Gullwing was natuurlijk de auto waarop de deuren gebaseerd zijn en stiekem moet de SLS dan ook een reïncarnatie zijn van de Gullwing. In onze ogen een geslaagd idee, helaas dat de SLS nooit zo'n klassieker als de Gullwing zal worden.

Gereden: Mercedes-Benz SLS AMG
Gereden: Mercedes-Benz SLS AMGGereden: Mercedes-Benz SLS AMGGereden: Mercedes-Benz SLS AMGGereden: Mercedes-Benz SLS AMG

Eenmaal de sleutel in handen wordt het tijd de SLS te gaan temmen. Bij het ontgrendelen van de sloten schieten de deurhendels uit de deuren. Als je eenmaal de meest unieke deuren van het huidige supercaraanbod geopend hebt lonkt het rode interieur en wachten we ook niet langer om in te stappen. De achter de vooras geplaatste V8 zorgt voor een betere gewichtsverdeling en een indrukwekkend vermogen van 571 pk, deze kan gestart worden door de prominent geplaatste startknop op het middenconsole of door middel van de sleutel in de armsteun tussen de stoelen. De huidige demo is voorzien van straight pipes en dat is goed te horen wanneer de motor koud gestart wordt. Een diepe roffel en wat benzine in de uitlaat zorgen voor een ware symfonie van de V8. Naast de 571 pk levert de SLS ook nog een 650 Nm aan koppel op een gewicht van 1610 kilo. Waarden die hedendaags ruim voldoende zijn om met de concurrenten mee te komen. De AMG sprint dan ook in 3,8 seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 317 km/u.

Gereden: Mercedes-Benz SLS AMG
Gereden: Mercedes-Benz SLS AMGGereden: Mercedes-Benz SLS AMGGereden: Mercedes-Benz SLS AMGGereden: Mercedes-Benz SLS AMG

Onderweg begint het alweer snel duidelijk te worden dat we hier te maken gaan hebben met een verslaving veroorzaakt door veel power, heerlijke motorgeluiden en een hoop enthousiaste reacties. In dat opzicht kan de SLS al een dikke tien krijgen. Aandacht trekken kan hij als de beste, als je dan vervolgens ook nog eens in de file met de deuren open gaat rijden is het feest compleet. Mensen weten niet wat ze meemaken en de mobieltjes worden overal vandaan gehaald. Zorg voor een mooie dame in de passagiersstoel en je zal nog net niet het nieuws halen.

Gereden: Mercedes-Benz SLS AMG
Gereden: Mercedes-Benz SLS AMGGereden: Mercedes-Benz SLS AMGGereden: Mercedes-Benz SLS AMGGereden: Mercedes-Benz SLS AMG

Een van de weinige leuke en uitdagende gebieden die we hier in Nederland hebben is de Posbank. Het is dan ook een ideaal testcircuit om doordeweeks een auto te testen door zijn snelle korte bochten en lange rechte stukken. De SLS kan het allemaal en laat zich makkelijk leiden door de bossen. Dat is dan ook hetgeen waar de SLS eigenlijk ook voor gemaakt is, lekker sturen en genieten van de power en sound. Hij laat zich makkelijk en direct sturen en de verschillende standen van demping en ingrijpen van ESP werken dusdanig goed dat er geen vuiltje aan de lucht is. Ga je met het ESP uit rijden dan is het alle hens aan dek. Het is bij droog weer al wat moeilijker de SLS door de bochten te loodsen maar bij nat weer zal het een dusdanige opgave zijn dat je de handschoenen voor de zweethanden aan zal moeten trekken daar je het heerlijk gevormde alcantara stuur niet wilt bevuilen. Dit is geen minpunt, integendeel. Het zal het rijden met de SLS tot een hobby op de zondag bombarderen. Je moet alleen wel zorgen voor de nodige nieuwe banden, want deze zullen redelijk snel opgebrand zijn. De Ster, want dat is het inmiddels, is in alle opzichten kan zich ook als daily driver voordoen. AMG heeft natuurlijk weer voor de nodige standen van comfort gezorgd en de comfort stand zorgt voor het makkelijk berijden van de SLS. Daarnaast heb je nog de standen Sport, Sport en de manuele stand waar je het schakelen in eigen hand mag nemen. Bij de Sport stand wordt de demping wat harder en reageert het gas wat sneller en de Sport wordt het ESP systeem gedeeltelijk uitgeschakeld, maar grijpt deze bij grote misstappen gewoon in. Gewoon is natuurlijk relatief, aan een flinke schuiver valt eenmaal niks meer te doen. Verwacht dus niet teveel van het ESP systeem wanneer deze op Sport staat. Aangezien we bij de Posbank waren en dat slechts op enkele minuten van de Duitse grens ligt zijn we ook even de welbekende Oberhausen straight gaan vereren met een bezoekje. Helaas hebben we de top niet kunnen bereiken maar een nette 310 km/u werd gemakkelijk door de SLS behaald.

Gereden: Mercedes-Benz SLS AMG
Gereden: Mercedes-Benz SLS AMGGereden: Mercedes-Benz SLS AMGGereden: Mercedes-Benz SLS AMGGereden: Mercedes-Benz SLS AMG

De prijs is bij dit soort auto's altijd beter als laatste te noemen. De prijs van dit demomodel van de SLS AMG komt op een totaalprijs van € 267.685,-. Dit is inclusief een aantal prijzige opties zoals de AMG Carbon sierdelen in het interieur á € 5.124,- of het Bang & Olufsen Beosound AMG a € 8.637,-. Zonder deze en een aantal kleinere opties zou je voor € 242.976,- al de zeer gelukkige eigenaar kunnen zijn van een SLS AMG. Prijzig is het zeker, maar het is het dubbel en dwars waard. Je kunt natuurlijk gaan kijken bij de concurrenten maar kun je daar net als bij Mercedes-Benz van uitgaan dat je dezelfde betrouwbaarheid en hetzelfde comfort hebt? Daarnaast kun je met de SLS bij elke lokale Mercedes-dealer aankloppen bij problemen waar je bij overige merken slechts een beperkt aantal dealers hebt. Het zijn de kleine dingen die je er toe zetten in dit segment te gaan voor een bepaalde auto. Mercedes-Benz heeft daar in dit geval hele goede kaarten voor en dat verklaart misschien dan ook wel het verkoopsucces van de SLS. Het is nu slechts wachten op de SLS AMG Roadster om dakloos van de heerlijk hamerende V8 te kunnen gaan genieten!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag