Gereden: Mercedes-Benz CLS 63 AMG

  • Michel
  • 17-07-2007 19:11
  • 9918
  • 8

Gereden: Mercedes-Benz CLS 63 AMG

Een coupé, de eerste gedachte die in je opkomt is een tweedeurs auto met sportieve prestaties, de 6-serie van BMW bijvoorbeeld. Sinds enkele jaren is Mercedes de enige fabrikant met een vierdeurs coupé, de CLS-Klasse. Deze sportieve Mercedes is leverbaar in verschillende varianten waarvan de topversie door het leven gaat als de CLS 63 AMG. Deze 514pk sterke exoot stond een weekend lang bij ons op de oprit in Juni, ofwel meer dan genoeg tijd voor een prachtige reportage!



De CLS 63, die op de 76e Genève International Motorshow geïntroduceerd werd heeft een 6,2 liter sterk blok die de coupe in 4,5 seconde naar de 100 trekt. Dit gebeurt door de 514 paarden die onder de motorkap slapen. Alhoewel, slapen.. doezelen.. want met een trap op het gaspedaal zijn ze in één keer allemaal klaarwakker.

En hoe het rijdt? Zeer elegant en wanneer jij het wilt sportief! De CLS 63 AMG met een koppel van 630Nm is ontwikkeld door Mercedes-AMG. Ten opzichte van de huidige CLS 55 AMG levert deze motor 38pk meer vermogen. Dit alles wordt de weg op gesmeten door een 7-traps automaat die de bestuurder de keuze geeft automatisch of handmatig te schakelen. Dit handmatige schakelen gebeurt door de aluminium flippers aan het AMG-stuur.
De CLS hangt op het AMG-sportonderstel wat sterk gebaseerd is op de Airmatic DC luchtvering van Mercedes. Het systeem is voorzien van actieve demping en speciaal voor de CLS 63 AMG zijn er stuggere veren en dempers gemonteerd. Met één druk op de knop kan het onderstel worden ingesteld van comfortabel tot zeer sportief. Ook is de ESP uit te schakelen om tot nog meer sportiviteit te komen. Als de ESP is uitgeschakeld wordt deze alleen geactiveerd op het moment dat er geremd wordt.
De body van de 63 verschilt niet veel met die van de 55 AMG. De voor- en achterbumper, een spoilertje op de kofferbak en de twee dubbele uitlaatpijpen zijn de meest in het oog springende verschillen tegenover een "normale" CLS. Verder zijn de letters '6.3 AMG' op de voorschermen geplakt en heeft de grille 3 i.p.v. 4 lamellen. De vijfspaaks lichtmetalen sloffen zijn 18 inch van formaat en gespoten in de kleur titanium grey. Door de velgen zien we op de vooras keramische remschijven. En reken maar dat deze hun werk goed doen!

Binnen in de CLS zijn de speciale AMG sportstoelen gemonteerd. De snelheid is af te lezen op een AMG instrumentarium met ingebouwde racetimer voor als de bestuurder eens verdwaald is en een rondje op het circuit wilt timen of natuurlijk om te kijken hoe snel je op je werk kunt zijn.



Het rijden dan... Mercedes is altijd al een auto geweest die, in tegenstelling tot M Motorsport, ook veel comfort wil leveren bij een AMG. Dit vind je dan ook duidelijk terug in de AMG, zoals vermeld is het een erg luxe bolide. Maar wat gebeurt er dan zodra het gaspedaal het dikke tapijt in wordt getrapt..dan barst de hel los. Acht stampende cilinders beginnen als een duivel te grommen naarmate het toerental begint te stijgen. Vervolgens besef je dat je al ver boven de toegestane snelheid zit! Een heerlijk en machtig gevoel dat omstanders goed doet beseffen dat ze te maken hebben met iets heel bijzonders. Ondertussen wordt je op een erg relaxte maar anderzijds brute manier je stoel in gedrukt. Het is een gevoel dat je continu doet aanzetten meer gas te geven om de volgende bocht met nog meer snelheid te nemen. Want in bochtenwerk is deze AMG ook zeker niet de minste! De vroegere AMG's waren tamelijk soft maar deze CLS is er één waar zonder meer een buiging voor gemaakt mag worden. Ook stationair is het de grom die je een grote glimlach op je gezicht doet zetten. Met volgas heb je het gevoel dat je het snelst van iedereen bent, ook kun je relaxt rijden met het gevoel van, I don't f*cking care... Het uiterlijke vertoon van de AMG doet genoeg om mensen een scheve nek te bezorgen. De CLS kun je heel goed dagelijks gebruiken, alleen laten we het benzine verbruik even buiten beschouwing. Maar als het moet is het een gigantische Duitse krachtpatser die in staat is verschrikkelijk veel exoten het leven zuur te maken! Onbegrensd zal de auto dan ook met het grootste gemak meer dan 300km/u per halen.



De CLS 63 AMG blijft een buitenbeentje als het gaat om prestaties en uiterlijk, extravagant en spectaculair en vooral zeer gewaagd van Mercedes. De toekomstige concurrenten komen dan ook niet van de minste merken, Aston Martin en Porsche. Dit zegt alweer wat over het potentieel van deze zeer bijzondere Mercedes. Hij kan hard, zeer hard zelf. Maar als het moet kun je relaxt chillen met een cd van Joss Stone. De auto komt net zo goed tot recht op de Autobahn als het circuit, al kan de Königsallee ook worden aangedaan. Deze vierdeurs coupé verdient in ieder geval een diepe buiging voor de vele talenten die hij heeft, wat het is een alleskunner, en wel een hele goede!
Wil je ook een Mercedes CLS 63 AMG dan kost je dat zonder BTW en BPM "maar" 92.351 euro!! Met BTW en BPM komt het uit op 150.100 euro.



Een korte video met een impressie van de CLS 63 AMG

Get the Flash Player to see this player.




Met dank aan DaimlerChrysler Nederland

Reageer!

Fotografie: Wessel van Nierop

Meer foto's van de CLS

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag