Het is 2020 als McLaren de Artura de wereld in stuurt. Een innovatieve hybride supercar van het Britse merk luidt een nieuw tijdperk in. De V8 wordt gedumpt en vervangen door een V6 met hybride toepassingen. Ondanks de veelbeloofde technologie en prestaties, werd de lancering meerdere keren uitgesteld vanwege verschillende problemen. Inmiddels zijn we een facelift verder en is ook de Artura Spider van de partij. Die kregen we een aantal dagen mee om eens aan de tand te voelen.
We beginnen met de tijdlijn van de Artura in 2020. Het is november als McLaren de auto onthult en ondanks de V6 zijn wij al snel enthousiast. McLarens blijven prachtige auto’s en het merk is sinds zijn reïncarnatie hard aan de weg aan het timmeren. Helaas was de introductie midden in de coronapandemie en dat zorgde voor wat problemen. Een van de belangrijkste problemen was softwaregerelateerd, wat niet onverwacht was gezien de geavanceerde technologie die in de Artura was verwerkt. De Artura is namelijk voorzien van een compleet nieuw netwerk in de auto dat “zonal domain-based ethernet architecture” heet. Het twisted pair ethernetnetwerk gebruikt slechts vier centrale controllers (de 720S gebruikt er twaalf), maar vergroot de processorkracht en maakt het platform toekomstbestendig voor toekomstige functies, terwijl updates via de lucht mogelijk zijn. Dat is dan ook hetgeen wat de Artura zo sterk maakt. Mochten er nog problemen gevonden worden dan is het mogelijk voor McLaren deze via een “Over the Air” update op te lossen. Niets nieuws in de autowereld; Tesla, Polestar en andere merken gebruiken het ook al, maar in de supercarwereld is dit redelijk uniek te noemen. Daarnaast deden zich ook problemen met de aanvoer van onderdelen voor, wat grotendeels te wijten was aan de pandemie en de wereldwijde chipshortage. Daarnaast liep het tijdens de persintroductie van de Artura ook niet helemaal vlekkeloos toen één van de modellen een brand aan boord kreeg. Dit zorgde ervoor dat McLaren terug naar de tekentafel ging en de oliekoeler opnieuw ontworp.
De McLaren Artura Spider werd geïntroduceerd op 27 februari 2024. Met de introductie van de Artura Spider werd de Artura ook meteen rechtgetrokken. Zo werden de prestaties van de auto verhoogd en kwam het systeemvermogen op 700 pk. 20 pk meer dan voorheen. Ook werd er een optimalisatieslag gemaakt voor de elektrische aandrijflijn. In plaats van 30 kilometer bereik werd dit opgerekt naar 33 kilometer. De ophanging en demping werden aangepast en reageren 90% sneller! Dat zijn optimalisaties die ertoe doen en het rijgedrag van de Artura nog strakker maken.
Op pad dus met de Artura Spider. Bij Louwman Exclusive in Utrecht, samen met CITO Motors in Eindhoven de dealers voor McLaren, kregen we de sleutels in onze hand gedrukt en werd ons heel veel plezier gewenst. Dat plezier begint al als je je in de Clubsport stoelen laat glijden van de Artura. Deze bieden een heerlijke steun en geven het echte supercar gevoel. Vervolgens druk je op de startknop en gebeurt er vrij weinig. Dit omdat de Artura Spider ook volledig elektrisch kan rijden. Schakel je over naar de sportstand dan komt de luidkeelse V6 tot leven. Ondanks dat er twee cilinders minder in de McLaren zitten is het geluid toch heerlijk te noemen! Hier kan je ons wakker voor schudden. Met deze combinatie van elektra en benzine heeft McLaren een ultieme combinatie in handen. De Artura kan daardoor namelijk perfect dienst doen als dagelijkse auto! Wie wil er nu niet dagelijks een McLaren inglijden met supercar prestaties?
De McLaren Artura Spider biedt een dynamische en opwindende rijervaring die je verwachtingen van een supercar overtreft. De McLaren is uitgerust met een V6-motor met dubbele turbo en een elektromotor, waardoor hij een gecombineerd vermogen van 700 pk levert. Dit vertaalt zich in een pijlsnelle acceleratie, met een 0-100 km/u tijd van minder dan 3 seconden en een topsnelheid van over de 300 km/u. De precisie van de besturing is een van de meest indrukwekkende kenmerken van de Artura Spider. De auto reageert scherp op stuurbewegingen, wat zorgt voor een nauwkeurige en vertrouwenwekkende rijervaring. De lichtgewicht constructie en het laag geplaatste zwaartepunt dragen bij aan een sublieme wegligging en uitzonderlijke wendbaarheid. Jammer genoeg zijn bochtige wegen in Nederland schaars te noemen. Echter zijn er genoeg op en afritten die een uitdagende bochtencombinatie bieden om te voelen wat de Artura in petto heeft. Met uiterste precisie is de Artura de bocht in te zetten en geeft de auto je al het vertrouwen dat je nodig hebt om het gaspedaal dieper in te drukken. Zeker op een gortdroog wegdek is de limiet ver te zoeken. Dat is te danken aan de adaptieve ophanging. Deze past zich continu aan de rijomstandigheden aan, wat zorgt voor een optimale balans tussen comfort en prestaties. Of je nu over glad asfalt of hobbelige wegen rijdt, de ophanging zorgt ervoor dat de auto stabiel en gecontroleerd blijft.
Open rijden in de Artura Spider is een genot. De V6 motor laat zich gewillig horen en dat wordt zonder dak nog eens versterkt. Het stalen klapdak sluit en opent in amper 11 seconden en dat is mogelijk bij snelheden tot 50 km/u. Wil je nu niet altijd met je hoofd in de zon rijden, dan is de mooiste optie wel het kleine achterruitje wat te openen en sluiten is. Op deze manier hoor je de motor en de transmissie bokken, schudden en schreeuwen wat de Artura die emotie geeft waar je tegenwoordig naar op zoek bent. Die emotie wordt natuurlijk met één klap weggevaagd als de motor uitschakelt en de hybride aandrijflijn zijn werk gaat doen. Dat is echter makkelijk te voorkomen door de aandrijflijn altijd op de Sport stand te laten staan. De V6 motor zal dan altijd spinnen als een tevreden kat en paraat staan wanneer de bestuurder dat wil.
Ondanks zijn problemen aan het begin is McLaren met deze auto een nieuwe weg ingeslagen en als dit de basis is, dan kunnen we nog een hoop leuke dingen gaan verwachten. De Artura heeft bij ons verwachtingen waargemaakt en ontpopte zich als een echte allrounder. Goed voor dagelijks plezier, maar ook op een circuit zal hij zijn mannetje staan. Dit alles komt natuurlijk met een prijskaartje. De getoonde Artura Spider was voorzien van een McLaren Special Operations kleur die 'Volcano Blue' is gedoopt. Het interieur is gewoon zoals het hoort in het zwart. Om het in McLaren termen te houden is het het Performance Theme - Carbon Black & Jet Black met zwarte accenten. Daarbij werd deze Artura goed in de opties gezet. Het electrochromic glazen dak kost bijvoorbeeld alleen al 9.260 euro! Daarmee is het mogelijk om met een druk op de knop het glas te dimmen. Niet echt een optie die wij zouden aanvinken. De Sportuitlaat à 4.480 euro zouden wij zeker aanvinken. Tel dit op bij de basisprijs van 292.400 euro en je gaat al snel richting 325.000 euro!
Fotografie door Christian Kalse