Gereden: Lexus RX450h

Gereden: Lexus RX450h

Het is alsof je op de fiets zit als je in de Lexus RX450h het gas rustig intrapt. De fiets is in dit geval dan de vergelijking dat de RX450h even stil is als deze op de volledige hybride functie wegrijdt. Voor ons was dit de eerste aanraking met een hybride auto en waar kun je dan beter terecht bij de koningen van de hybride. In Nederland kun je dan het beste in Raamsdonkveer terecht. Toyota en Lexus zijn toch wel de leiders in de markt als het om volledige hybride auto's gaat. Jarenlang zijn ze al bezig met deze manier van alternatieve aandrijving en dat is goed te merken.

Gereden: Lexus RX450h
Gereden: Lexus RX450hGereden: Lexus RX450hGereden: Lexus RX450hGereden: Lexus RX450h

Wij als echte petrolheads zijn dan ook volledig gevallen voor deze vorm van hybride. Ware het niet dat er natuurlijk ook nog een V6 met 300 pk in het vooronder ligt die je wanneer je wil een slinger kan geven en de RX450h vooruit doet spurten. Eenmaal in de file is het dan weer terugschakelen in jezelf op de zuinige stand en kun je ongeveer twee kilometer op hybride rijden voordat de benzinemotor weer ingeschakeld wordt om de accu op te gaan laden. Uiteraard heeft dit enorme uitwerking op de verbruikscijfers. Ondanks zijn V6 hebben we de trip van Raamsdonkveer naar Essen naar Delft op iets meer dan één tank kunnen halen met natuurlijk het stuk Oberhausen - Arnhem op de stand vol gas. Beter dan dit kun je op het moment waarschijnlijk niet krijgen bij het formaat auto als dit. Lexus heeft samen met Toyota op dit moment de beste kaarten als het gaat om hybride. Volledige hybride auto's zijn er nog niet heel veel op de markt. Wel de auto's met het micro hybride systeem start-stop, maar dat zet in principe geen zoden aan de dijk als het gaat om echte kilometers maken met alternatieve aandrijving. Lexus doet dit wel en dit drukt dan ook de verbruikscijfers. 1 op 10 is meer uitzondering dan regel, want met beleid is meer dan 1 op 14 te halen! Alleen boodschappen doen met de Lexus op hybride stand is helaas niet mogelijk. Als de motor koud is wordt deze gestart om op bedrijfstemperatuur te brengen en wordt deze vervolgens uitgeschakeld en pas weer ingeschakeld wanneer nodig.

Gereden: Lexus RX450h
Gereden: Lexus RX450hGereden: Lexus RX450hGereden: Lexus RX450hGereden: Lexus RX450h

De RX450h is dan ook een klasse apart. Het interieur is strak maar kan ondertussen wel een opfrisbeurt gebruiken. Dan doelen we natuurlijk op de nogal aanwezige pook voor de automaat, wellicht dat ze eens bij de collega's van Jaguar kunnen kijken voor een voortreffelijke oplossing. De Lexus is van alle luxe voorzien, compleet multimediasysteem met navigatie en verbruikscomputer. Daarnaast is de comfortabele stoelverwarming voor de winter ook aanwezig en zijn de zetels heerlijk zacht. Passagiers achterin hebben ook totaal niets te klagen. Er is beenruimte genoeg en een heerlijke zitpositie maakt het heerlijk zitten achterin. Het grootste pluspunt van de Lexus is zijn bagageruimte. Een complete verhuizing van je kledingkast is mogelijk als je op vakantie gaat en dan kunnen de kinderen ook nog mee.

Gereden: Lexus RX450h
Gereden: Lexus RX450hGereden: Lexus RX450hGereden: Lexus RX450hGereden: Lexus RX450h

De RX450h is heerlijk geveerd en dat merk je in comfort, maar ook in wegligging. Ondanks zijn gewicht van bijna 2000 kilo merk je niet dat de RX overhelt in de bochten. Het is natuurlijk niet zo dat je moet gaan gooien en smijten met de RX, want met klasse en stijl moet je deze auto rijden. Vanwege zijn formaat, maar ook vanwege de rust die in de auto heerst. Dat is misschien wel het heerlijkste aan de Lexus. De rust in de auto is verbluffend, pas bij flink gas geven hoor je de motor ergens opkomen en met muziek aan is de motor helemaal niet te horen wanneer deze lage toeren draait. Grappige is dat je eigenlijk helemaal niet de toeren kan beslissen in de RX. Door het Sequential Shiftmatic System bepaal je de mate waarmee de motor moet afremmen. Dit komt door de elektronische CVT-bak ( Continuously variable transmission ) die in de RX zit. Bij het handmatig inschakelen van de bak staat deze automatisch in zijn vier en bepaalt dit de levendigheid van de bak in een denkbeeldige vierde versnelling. Dit betekent dat de auto in dit geval niet harder kan dan 119 km/u. "Schakel" je door naar vijf of zes dan kan je wel weer harder. Een ingewikkeld verhaal maar hopelijk op deze manier iets verduidelijkt. Meer informatie over CVT kun je hier vinden. Gelukkig regelt de auto dit zelf het beste in de automatische stand dus hebben wij ons er verder ook niet mee bemoeid en meer genoten van de auto. Dat is natuurlijk het belangrijkste als je een auto als de RX meekrijgt. Lappen tekst gaan we er dan ook niet aan uitbesteden en Lexus is met de RX op de goede weg en we zien dan ook steeds vaker de RX in het straatbeeld verschijnen.

Gereden: Lexus RX450h
Gereden: Lexus RX450hGereden: Lexus RX450hGereden: Lexus RX450h

De voornaamste reden is natuurlijk dat de RX450h vanaf €65.216,- beschikbaar is en ook slechts 20% bijtelling heeft en een A-label. Niet alleen vanwege het A-label en de bijtelling zou je de Lexus moeten kiezen. Geen enkele andere auto van dit formaat heeft dan wel niet dit verbruikslabel maar is ook nog eens een stuk duurder. Daarnaast is het met de afwerking van de Lexus gewoon 100% in orde. Uiteraard is er wat te zeuren over de ouderwetse pook maar daar moet je doorheen kijken als je weer geruisloos door het verkeer gaat. We vinden dan ook dat Lexus nog een tijd vooruit kan met de slogan; "20% bijtelling, 100% Lexus". Je vind in deze prijsklasse namelijk geen andere auto die zo fijn, relaxed en lekker rijdt. Ons model was totaal €75.500,- waard. Deze tienduizend euro en een beetje zijn opgegaan aan LED-koplampen, glazen schuif en kanteldak, metallic lak en Pre-Crash Safety systeem. Niet echt opties die je zult missen maar de auto wel helemaal compleet maken. Want dat is één van de grootste voordelen van Lexus, vaak zijn de auto's al compleet en kun je weinig opties meer aanvinken.

Gereden: Lexus RX450h

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag