Gereden: Jaguar XKR-S 2012

Gereden: Jaguar XKR-S 2012

Er zijn van die dagen dat je je in een auto bevind en je je afvraagt wat het nut van een dergelijke auto is. Over het algemeen is dat in de auto's die we hier op Autogespot rijden het in luxe vervoeren van jezelf of jezelf tot het uiterste dwingen op het circuit met een supersportauto. Dit keer reden we in zo'n sportauto waar het beest echt in los is gekomen. De Jaguar XKR-S.



Al enige tijd geleden werd de Jaguar XKR-S geïntroduceerd. De auto die nog heftiger, stoerder en agressiever werd dan de XKR. Hoe bizar anders is het DNA van de XKR-S in tegenstelling tot de standaard XKR. Het geluid, de wegligging, de looks en zijn acceleratie zijn elementen die de XKR-S serieus doen opvallen. Het maakt niet uit in welke kleur je de XKR-S zou bestellen, opvallen doet hij sowieso. Maar bestel je hem ook nog een in het lichtblauw oftewel 'French Racing Blue' dan weet je in ieder geval dat je aan aandacht geen tekort krijgt. Kom ergens aanrijden en geef een dot gas en de gezichten zijn in één klap naar je toegedraaid. De auto is gemakkelijk te vinden voor omstanders door zijn prachtige kleur. Het geluid zorgt daarnaast ervoor dat de gefascineerde blikken naar de auto blijven kijken. Ongemerkt rondrijden is er echt niet meer bij. Nu is de kleur alleen niet de "boosdoener". Nee, het gehele gewijzigde en opgepompte uiterlijk van de XKR-S zijn mede verantwoordelijk voor de aandacht. Als we alleen al naar de enorme voorbumper kijken, twee kieuwen aan weerszijde en een carbon fiber splitter geven aan dat dit nu echt geen kat meer is om zonder handschoenen aan te pakken. Bekijken we het blauwe gevaarte met 550 pk vanaf de zijkant dan zijn het de sideskirts die alle aandacht op eisen. Aan de achterkant is het helemaal genieten. Vier gigantische uitlaten die een hels kabaal produceren, een dikke achterspoiler en diffuser vervaardigd uit carbon fiber staan ook garant voor een hoop bekijks. Nu is het natuurlijk tegenwoordig altijd al dat carbon fiber de boventoon voort. Dat is hier bij de XKR-S niet anders. In het interieur is bijna alles van carbon fiber. Deurgrepen, dashboardkastjes, noem het maar op en het is er bijna van om zoveel mogelijk gewicht te besparen.

Gereden: Jaguar XKR-S 2012
Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012

Gereden: Jaguar XKR-S 2012
Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012

Ten opzichte van de XKR iets lichter geworden, exacte cijfers zijn niet bekend. Combineer dit met een vermogenstoename van 40 pk en je hebt een kanon. Letterlijk een kanon. Naar de 100 km/u in 4,4 accelereren is geen probleem. De 200 km/u ook niet en bij 250 km/u gaat het echt pas minder hard. De topsnelheid is afgeregeld op 300 km/u maar als Jaguar dit niet zou doen zou deze nog zoveel harder lopen hebben wij het idee. Het gemak waarmee de auto accelereert is fenomenaal. Natuurlijk gaat de XKR-S geen Lamborghini bijhouden, maar dit is dan ook een auto met twee gezichten. Je kan er direct mee het circuit op maar als je vervolgens vanaf het circuit de file in duikt zal je daar geen centje pijn aan hebben. Het gemak waarmee de auto zich laat rijden is waanzinnig. Uiteraard wil je je schoonmoeder er geen boodschappen mee laten doen, daar is de XKR-S iets te snel voor. Bij een nat wegdek is het zoeken en blijven zoeken naar grip. Het vermogen is af en toe angstaanjagend, de kont trekt weg en voor je het door hebt kan je omgekeerd staan. Dit zal het DSC systeem natuurlijk zoveel mogelijk proberen te voorkomen maar het hoofd er zelf bij houden is zeker geen overbodige luxe. Met deze geschreven woorden is het meteen duidelijk dat het natuurlijk leuk is om ook in de regen te rijden met de XKR-S. Met de nodige vaardigheden kun je de dynamische functie inschakelen van de Jaguar en is deze bereid om wat meer toe te laten. Iets eerder op het gas en de kont uitlaten breken om vervolgens met een doffe klap uit de uitlaat door te schakelen naar de volgende versnelling. Met het raam op een kiertje is het 100% gegarandeerd plezier hebben in de Jag. Daar waar de auto's vroeger erg saai waren is het nu op en top genieten van het vakmanschap uit Engeland. Ze zijn het gelukkig niet verleerd en dat is te merken aan deze uber Jag. Hoe fantastisch moet het wel niet zijn om met een open dak te rijden in de XKR-S. Dat is dan ook iets wat we snel willen gaan meemaken. Het gebulder van de V8 met supercharger moet dan helemaal voor een feest zorgen. Dan kunnen zowel jezelf als je omstanders genieten van het heerlijke diepe geluid van de V8.

Gereden: Jaguar XKR-S 2012
Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012

Gereden: Jaguar XKR-S 2012
Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012


Dan is het moment daar, de baan is opgedroogd, de banden warm en de temperatuur begint te stijgen. De ware aard van de XKR-S kun je dan boven toveren door de Jaguar Drive selecteer op S te zetten. De versnellingsbak is dan helemaal in jouw controle en zal alleen naar jouw flippers luisteren. Niet meer zelf opschakelen maar gewoon in de toerenbegrenzer blijven hangen als jij dat wil. Schakel dan vervolgens de dynamische functie in en het beest is los! Geweldig dit! De acceleratie het gebrul en de wegligging! Hoe hard moet dit beest kunnen gaan als er semi-slicks onder gemonteerd worden! De limiet ligt nu eerder bij de banden dan bij de auto zelf. Absurd hoe Jaguar een auto zo goed heeft kunnen verbeteren. Nog strakker door de bochten, nog harder en nog directer sturen. Jaguar is terug, en hoe! Jaguar heeft zich zelf bewezen door het uitbrengen van de XKR-S en als de geruchten waar zijn zouden we misschien zelfs een XFR-S kunnen verwachten. Dat is helemaal het uiterste, een geduchte concurrent van de M5 of misschien zelfs beter. Het aantal keer dat we deze motor hebben mogen bedienen met het gaspedaal is niet meer op één hand te tellen. Ondanks zijn vermogenstoename is de motor nog altijd even soepel als dat die altijd was in onder meer de XKR, Land Rover Supercharged en de XF-R. Pas in de dynamische functie is het opzweperige karakter te merken. In de normale stand is het zoals we al gezegd hebben geen probleem om in normaal stadsverkeer of in de file te belanden.

Gereden: Jaguar XKR-S 2012
Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012

Gereden: Jaguar XKR-S 2012
Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012

In het interieur is er ten opzichte van de XKR weinig veranderd. De stoelen die standaard in de XKR-S zitten zijn subliem. In alle manieren en naar wens verstelbaar. Rugpijn krijgen in deze stoelen is nog een moeilijk opgave. Een prachtig detail in het interieur zijn de blauwe stiksels. Het zorgt voor een heerlijk contrast en de afwerking is van zeer hoog niveau. Het enige minpunt van het interieur is zoals bij elke Jaguar het multimediasysteem. Het werkt niet intuïtief en ook nog eens traag. Bij elke aanraking van het scherm duurt het weer even voor het bij de volgende aangekomen is. Als het eenmaal werkt dan werkt het wel goed maar het instellen of opzoeken van een bestemming van de navigatie kan nog wel eens op de zenuwen werken. Over de kwaliteit van het geluidssysteem is niets meer dan lof. Geen rare vervormingen bij het opvoeren van het volume.

Gereden: Jaguar XKR-S 2012
Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012

Gereden: Jaguar XKR-S 2012
Gereden: Jaguar XKR-S 2012

Gereden: Jaguar XKR-S 2012
Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012

Eeuwig zonde is het dan ook wetende dat er nog niet heel veel exemplaren verkocht zijn in Nederland. Voor de prijs van 187.XXX euro is deze uitvoering zijn geld dubbel en dwars waard. Over het verbruik gaan we het niet hebben, dat zijn zulke hoge cijfers bij keihard gebruik dat een Toyota Prius rijder stijl achterover zou slaan. Een gemiddelde van 1 liter op 3 kilometer is niet ondenkbaar! Aan plezier zit nu eenmaal een prijskaartje, bij dit prijskaartje neem je dat voor lief. De prijzen voor de benzine zijn inmiddels al weer een aantal cent gedaald. Heel erg zorgen maken hoeft op het moment dus nog niet en zou de XKR-S zelfs prima voldoen aan dagelijks gebruik.

Gereden: Jaguar XKR-S 2012
Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012

Gereden: Jaguar XKR-S 2012
Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012Gereden: Jaguar XKR-S 2012

Foto's en video door: Adam van Noort

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    petervd3  -  04-06-2012 om 16:11

    Prachtige foto's!

  2. Profile pic
    themanjeroen  -  04-06-2012 om 16:12

    Shit ik had de kleur verkeerd ;) zalige foto's !!!

  3. Profile pic
    Ritthem-Gespot  -  04-06-2012 om 16:22

    Dikke wagen. Had toch een Amerikaanse auto in gedachten maar gelukkig deze prachtige Jag ! Top foto's !

  4. Profile pic
    Unicorn Sweater  -  04-06-2012 om 16:29

    Ongelooflijk lekkere foto's !!!!!!

  5. Profile pic
    RJL  -  04-06-2012 om 16:30

    Foto 46 is echt prachtig

  6. Profile pic
    BasPH  -  04-06-2012 om 16:31

    Inderdaad, kan ik die ook ergens in 1920x1080 downloaden?

  7. Profile pic
    Nick-van-V  -  04-06-2012 om 16:47

    Filmpje bevat mooie shots, maar persoonlijk vind ik het begin te druk. Foto's zijn erg mooi!

  8. Profile pic
    Santapanter  -  04-06-2012 om 16:48

    Schitterende foto's en mooi filmpje! Dit is dezelfde als aanwezig op de Supercardrive van 19 mei.

  9. Profile pic
    AsapSuli  -  04-06-2012 om 16:52

    nice

  10. Profile pic
    lucas343  -  04-06-2012 om 17:58

    Sick ik dacht bij het filmpje al dat het om deze ging! Kon helaas niet reageren vanaf de app. Komt waarschijnlijk omdat ik laatst in de niet-S versie heb meegereden:)

  11. Profile pic
    .RS6.  -  04-06-2012 om 18:56

    Heerlijke plaatjes!

  12. Profile pic
    squiltivator  -  04-06-2012 om 22:25

    ja dat blauw staat goed ,hij stond toen bij RAC rotterdam,en een week later zag ik hem op de snelweg.Mooie foto's idd,weet iem hoeveel er op nl kenteken staan????

  13. Profile pic
    scurry  -  05-06-2012 om 11:28

    Heb er vorige week één in Duffel zien staan (nabijMechelen en Lier) Prachtbak!!!
    Had spijtig genoeg mijn toestel niet bij :(

  14. Profile pic
    Fiorano  -  05-06-2012 om 14:50

    Leuke test en foto's! Het blauw komt af en toe wel een beetje slecht uit op de foto's

  15. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws