Gereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black Pack

Gereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black Pack

De sleutels krijgen van een 510 pk sterke auto en er mee op pad gaan is niet het eerste wat in je opkomt als je 's ochtends wakker wordt met een pak sneeuw voor de deur. Het waren de eerste dagen van december en het weerbericht werd dan ook nauwlettend in de gaten gehouden, want was het nog wel verantwoord om op pad te gaan met de Jaguar XKR met het Speed Pack en Black Pack? De importeur vond waarschijnlijk dat we wel bekwaam genoeg waren om deze auto te besturen en zwaaide ons glimlachend uit. Wij hadden daarom de belofte gedaan de XKR heelhuids terug in Beesd te brengen.

Dat is ons gelukkig, na een aantal momentjes, wel gelukt en een dikke 30 uur later stond de XKR voor de deur van Jaguar uit te blazen. De XKR had bewezen door de sneeuw te kunnen ploegen. Niet van harte maar eenmaal in beweging was het geen probleem voor de Jag om in beweging te blijven. Het behalen van de opgegeven topsnelheid ging ook zonder problemen. De gelimiteerde 280 km/u is vanaf de nul km/u in ongeveer 33 seconden behaald weten we nu uit eigen ervaring. Opmerkelijk genoeg heeft de XKR nog genoeg over om ook de magische grens van 300 km/u te behalen. Zelfs bij de eerder vermelde snelheden is de XKR niet van zijn voetstuk te brengen. De aerodynamica houdt de Jag tegen de grond geplakt en zorgt voor de nodige stabiliteit. Stabiliteit is overigens bij elke snelheid aanwezig. Bij oneffenheden in de weg vangt de ophanging deze super op. Hierdoor kun je je comfortabel verplaatsen in de XKR zonder moe te worden van het gestuiter van een sportauto. Daar is misschien dan wel de perfecte balans in gevonden. Met de XKR is namelijk prima te rijden, ook met het winterse weer. Door middel van de 'sneeuwstand' kun je rijden zonder dat de banden constant naar grip zoeken en de achterkant eerder voorbij komt dan de voorkant. Dat laatste wordt overigens vaak opgevangen door het Dynamic Stability Control (DSC) van de auto. Zeker bij natte weggedeelten waar nog her en der sneeuw ligt is het DSC er razendsnel bij om enig gevaar te voorkomen. Pas bij het inschakelen van de 'racestand' is het DSC wat meer vergevingsgezind en kun je een beetje patsen door de kont een stukje te laten springen om vervolgens het gas in te trappen. Bij het ingrijpen van het DSC hoor je een heerlijke knal uit de uitlaat en daarna begint de auto weer te grommen op zoek naar dat beetje grip.

Gereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black Pack
Gereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black PackGereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black PackGereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black PackGereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black Pack

Is er dan nog een beetje te knallen met de XKR? Het is de enige Jaguar die echt op het sportieve rijden is gefocust. De XJ en XF zijn slechts de zaken-sedans, die overigens wel dezelfde motor in het vooronder kunnen krijgen, maar die toch niet het spannende en uitdagende uiterlijk van de XKR hebben. Het Black Pack van Jaguar maakt de XKR helemaal tot een wannahave. Aandachtsgeil moet je wel zijn bij het aanschaffen van deze XKR, want de Jag scoort namelijk een dikke tien voor het opvallen. De witte kleur in combinatie met de twintig inch velgen zorgen ervoor dat de Jag zo ongelooflijk veel hoofden doet draaien dat je je net Alessandra Ambrosio, Doutzen Kroes of één van de andere Angels van Victoria's Secret voelt. Back to business. De XKR is een heerlijke auto waar wel degelijk mee te knallen valt. Helaas voor ons was er geen mogelijkheid om eens goed los te gaan met de XKR, maar hetgeen wat hij heeft laten zien is fantastisch. De agressiviteit, de handelbaarheid, het gaat allemaal zo makkelijk met de XKR. Het schakelen met de flippers gaat lekker soepel en je knalt ook zo door de versnellingen heen naar hoogst illegale snelheden. Dertigkilometerzones kun je beter vermijden en gaan lopen. De 100 km/u is namelijk in 4,8 seconden bereikt. Een behoorlijke dot gas zorgt er al voor dat de XKR ver boven die snelheid rijdt. De fluwelen pantoffels en een baksteen onder het gaspedaal moeten ervoor zorgen dat je je rijbewijs behoudt. De motor blijft in de XKR namelijk vragen om meer, meer en nog meer. Je zou denken dat het je gaat vervelen maar de blikken die je sommige mensen kan geven door voluit te accelereren is het goede medicijn om met deze auto te blijven rijden. Ben je het toch even zat om met de opzwepende XKR te rijden dan kun je altijd nog de auto met dezelfde motor uit de garage pakken, namelijk de Land Rover Range Rover 5.0 V8 Supercharged.

Gereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black Pack
Gereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black PackGereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black PackGereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black PackGereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black Pack

In de auto ben je van alle gemakken voorzien. Het meest comfortabele in deze koude winterperiode is de heerlijke stuurverwarming die in te schakelen is via het touchscreen in het midden van de auto. Een klein puntje van kritiek is dat het scherm te recht staat. Het scherm had voor het gemak iets schuiner geplaatst moeten worden. Daarentegen werkt het scherm wel perfect en is alles gemakkelijk te bedienen door het touchscreen. Het navigatiesysteem werkt ook makkelijk en overzichtelijk. Zelfs rijdend is de bestemming nog redelijk makkelijk in te geven. Achterin de XKR kun je, zoals het een echte sportauto betaamt, niet zitten. Het neerleggen van spullen is de enige optie die je hebt voor het achterbankje. Het is natuurlijk maar de vraag hoe vaak je de achterbank voor het neerleggen van spullen gebruikt want de kofferbak heeft, voor een sportauto, behoorlijk wat ruimte. Tijdens het rijden bieden de stoelen een heerlijke steun in de rug en de nieren doen hetzelfde tijdens het grovere stuurwerk. Dit is via het bedieningspaneel in de deur geheel naar wens in te stellen. De flippers achter het stuur draaien niet mee en dit is natuurlijk ideaal omdat je zo altijd weet waar je flippers zitten. Uiteraard is dit een persoonlijke voorkeur, de één vind het namelijk makkelijker als ze meedraaien met het stuur. Het geluid uit het surround systeem van Bowers & Wilkins is ook heerlijk zuiver. Om toch nog een klein minpuntje te hebben op dit systeem: een AUX-aansluiting ontbreekt. Dit is namelijk de meest gangbare oplossing voor het luisteren naar een MP3-speler. De iPod interface in de Jaguar had namelijk een aparte aansluiting die je waarschijnlijk via Jaguar zelf moet aanschaffen.

Gereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black Pack
Gereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black PackGereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black PackGereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black PackGereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black Pack

Standaard wordt de Jaguar XKR uitgerust met het JaguarDrive Selector systeem. Dit systeem werd als eerste geïntroduceerd op de Jaguar XF maar inmiddels standaard op alle Jaguars. Het is een prachtig systeem dat de pook vervangt voor een ideale draaiknop die amper ruimte inneemt en uitschuift bij het starten van de motor. Op deze XKR zijn onder meer het Speed Pack en Black Pack aangevinkt op de optielijst. Dit omvat het verhogen van de topsnelheid van 250 km/u naar 280 km/u, een aerodynamica pakket dat zorgt voor een grotere achterspoiler, 'powervents' (de plaat achter de voorwielen) in carrosseriekleur en voorbumper met splitter. Twintig inch Kalimnos velgen in hoogglans zwart, een grille, luchtinlaten en raamlijsten in hoogglans zwart behoren ook tot dit pakket. Daarnaast zorgt het Speed Pack er ook nog voor dat de remklauwen rood geverfd worden en zo perfect afsteken tegen de zwarte velgen. Binnenin werd het R-Performance interieur met driekanaals 525 watt sterk Bowers & Wilkins Premium Surround Sound System geïnstalleerd voor het muzikale vermaak. Al deze opties en de auto bij elkaar zorgen ervoor dat de prijs voor deze XKR op €173.350 ,- komt. Hiervoor heb je dan wel de dikst mogelijke XKR in je garage staan. Wil je toch iets minder opvallend door het leven gaan dan is een XK 5.0 V8 al leverbaar vanaf €125.660,-. Hierbij zijn een hoop kleuren aanwezig. Kies je toch voor het Black Pack dan blijft er slechts de keuze uit Ultimate Black, Polaris White of Salsa Red over. Kies je alleen voor het Speed pack dan heb je de mogelijkheid om uit zeven kleuren te kiezen.

Gereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black Pack
Gereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black PackGereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black PackGereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black Pack

Natuurlijk moet je deze auto kopen als je van absurde power houdt. Het plezier dat je krijgt van het rijden in deze auto is onbeschrijflijk: het geluid, de power en de wegligging! Het is een combinatie van factoren die het houden of niet houden van deze auto maken. We zijn sowieso al fan van het motorblok aangezien we die al een paar keer eerder hebben mogen ervaren. Zeker in combinatie met het Speed Pack en Black Pack laat de XKR zijn concurrenten ver achter zich als het op design aankomt. De XKR is zeker niet saai met zijn zwarte details her en der in combinatie met het Polaris White. Tel daarbij op dat de Aston Martin DB9 alweer verwaarloosd is en niet eens meer in de buurt komt van de XKR als het op prijs aankomt. Nee, echte concurrenten kent de XKR niet meer omdat ze of al verouderd zijn of gewoon dik €40.000,- duurder zijn. Jaguar hoeft zich dus niet echt zorgen te maken en hun klanten komen toch wel voor die XKR als ze die echt willen, want de Britse verfijning die ze hebben bij Jaguar vind je toch nergens anders.

Gereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black Pack
Gereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black PackGereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black PackGereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black PackGereden: Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged met Speed & Black Pack

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag