Gereden: Chrysler 300C SRT-8

Gereden: Chrysler 300C SRT-8

Een tijd terug konden jullie een verslag lezen van een weekend op pad met een Jeep Grand Cherokee SRT-8. Tijdens het weekend van Dutch Supercar Sunday was er wederom een Amerikaan aanwezig bij onze groep, ditmaal een Chrysler 300C, met dezelfde SRT-badge die voor het nodige extra plezier zorgt.

De motor hoeft eigenlijk niet echt opnieuw voorgesteld te worden aan jullie, dit is hetzelfde kanon wat dus ook in de Jeep gelepeld wordt. De eerste indruk die je krijgt bij het aanschouwen van de auto is een zeer imposant lijnenspel dat lekker maffioos oogt. De lage ruitjes, dikke velgen en natuurlijk een zeer groot front, dat wel wat weg heeft van een Bentley. Deze Amerikaan is vooral succesvol dankzij zijn gewaagde uiterlijk dat door menig autoliefhebber gewaardeerd wordt. In deze SRT-8 trim zie je de 300C een stuk minder dan andere versies, zoals de 5.7 HEMI en de dieselvariant.




Een autoleek zal het verschil tussen een SRT-8 en normale 300C niet zo snel zien. De auto is namelijk standaard al een indrukwekkende auto. Street Racing Technology heeft echter meer dingen aangepast dan je denkt. Zo vallen de 20 inch velgen als eerste op, met de chromen variant heb je natuurlijk weer het "bling bling" karakter te pakken. Daarnaast ogen de voor- en achterbumper lekker sportief. Het geheel komt harmonieus over en ieder onderdeel lijkt precies gemaakt te zijn voor deze SRT.

Het interieur is, zoals je gewend bent van Amerikanen, voorzien van veel plastic. Echter niet het speelgoedplastic. Het comfort is in tegenstelling tot de Jeep een stuk beter, zowel achterin als voorin. Ditmaal zijn achterin wel sportievere stoelen geplaatst, deze heeft de Jeep SRT-8 namelijk niet. Op lange afstanden zijn deze niet nodig, maar mocht je zin hebben in wat bochtenwerk zijn goede stoelen toch een must. Op deze 300C zitten, net als we in de Jeep vonden, allerlei mogelijke opties. Van stoelverwarming tot een DVD-scherm achterin. Ditmaal helaas maar één scherm en niet twee. Echter genoeg luxe en speeltjes om je een lange tijd mee bezig te houden.




Wat het leukste speeltje op de 300C is zijn de prestatie meters die in het menu opgenomen zijn. Zo kan er de 0-100 km/u sprint opgenomen worden, de ¼ mile sprint en de 100-0 stoptijd! Daarnaast kan je ook nog de G-kracht meter aanzetten als je eens flink aan het optrekken of afremmen bent!

Belangrijkste aan deze auto is natuurlijk de motor. Deze 6.1 liter is gebaseerd op de 5.7 V8 HEMI. Het blok is dus opgeboord en voorzien van talloze aanpassingen om er een ijzersterk pk en koppelkanon van te maken. Deze V8 heeft 425 pk en 569 Nm aan koppel. Het vermogen lijkt weinig in verhouding tot zijn concurrenten, maar deze slee snelt net als zijn concurrenten binnen vijf seconden naar de 100 km/u en daarmee is hij zeker in staat zijn concurrenten tot op zekere hoogte goed bij te houden. Naast de motor heeft het SRT-team ook nog andere modificaties verricht om deze auto beter te maken. Zo zie je, als je tussen de 20 inch velgen door kijkt, de rode Brembo remklauwen zitten. Deze Chrysler heeft Biltstein dempers en uiteraard zorgen een goed setje banden van Goodyear voor een formidabele wegligging. Het onderstel is overigens op basis van de oude Mercedes E W210, maar daar valt niks op aan te merken.




Dan is het tijd om te gaan rijden met deze Amerikaan. Het eerste wat je meekrijgt is een dosis zelfvertrouwen, want net als met andere dikke Amerikanen val je gewoon erg op. Van medeweggebruikers krijg je regelmatig opgestoken duimpjes en mocht je aan het planken zijn op de linkerbaan dan zie je geregeld het knipperlicht van je voorligger aangaan. Het interieur wordt gevuld met een lekkere Amerikaanse roffel op de achtergrond dat je precies het gevoel geeft dat je verwacht van een powersaloon. Pas wanneer het gas er echt goed op gaat hoor je de diepe roffel van een echte Amerikaanse V8. Het doet je denken aan een cementmolen die vol wordt gestopt met beton en andere troep die binnen no-time verslonden wordt. Met dat geluid op de achtergrond versnel je zonder problemen door tot boven de 200 km/u. Zoals het een echte Amerikaan betaamt is het dan ook een ideale reisgenoot, nadruk leggend op de Duitse Autobahn waar snelheden van meer dan 130 km/u zijn toegestaan. Genoeg bagageruimte en meer dan genoeg vermogen.

Het bochtenwerk is iets dat de auto niet schuwt. De Amerikanen hebben langzamerhand door dat de wereld niet alleen bestaat uit mijlenlange rechte wegen. Dat is dus hetgeen waar de Grand Cherokee wat ons betreft een steekje laat vallen, maar dat is natuurlijk appels met peren vergelijken. Deze 300C rijdt standaard al goed en de extra aanpassingen zorgen alleen maar voor nóg betere prestaties. Tijdens Dutch Supercar Sunday fungeerde de auto ook als taxi en het was een genot om over de landweggetjes te rijden.




Van buitenaf hoor je als omstander het geluid eigenlijk het beste. Vooral bij het schakelen hoor je een dikke extra plof alsof er liters benzine tegelijk in de verbrandingsruimtes wordt gespoten. Lekker rauw Amerikaans en gewoon goed!

Qua prijs zit de 300C SRT-8 ruim onder de prijs van zijn concurrenten. Echter zijn deze ook weer niet precies concurrenten te noemen, aangezien ze net een klein beetje beter zijn. Wat prijs en prestaties betreft is dit kanon net als de andere performance auto’s van Jeep en Chrysler een koopje. Daarnaast is het ook gewoon een auto die geen mietje genoemd kan worden en is wat uiterlijk betreft een beest!


Een filmimpressie

Get the Flash Player to see this player.


Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag