Gereden: BMW M6 Cabriolet F12

Gereden: BMW M6 Cabriolet F12

Met knallen uit de uitlaat rijden we door Rotterdam. De V8 met dubbele turbo is zojuist op bedrijfstemperatuur gekomen maar af en toe ontsnapt er samen de met de uitlaatgassen ook nog wat benzine de uitlaten in. Het zorgt af en toe voor een knal waarvan je denkt of de motor op dat moment er mee ophoudt. Het doet ook zelfs de omstanders schrikken die met open mond naar de BMW M6 Cabriolet F12 staan te kijken. In eerste instantie lijkt iedereen de auto geweldig te vinden, niet wetende dat de V8 in het vooronder een waar monster is. Dit demonstreren we dan ook graag door volgas weg te rijden.

Gereden: BMW M6 Cabriolet F12
Gereden: BMW M6 Cabriolet F12Gereden: BMW M6 Cabriolet F12

Met de kap naar beneden is de M6 op zijn best. De zwarte kap is puur voor de functionaliteit en dat is alleen als het regent. Ook in de winter is het goed te doen met de kap naar beneden en een zacht winters zonnetje. Zeker als de V8 goed warm is gereden en de verwarming totaal geen moeite heeft om de cabine te verwarmen. We zijn in gedachten al aan het rijden terwijl we het interieur nog niet eens goed bekeken hebben. Het interieur is typisch BMW. De 1 Serie, 3 Serie, 5 Serie, 6 Serie en 7 Serie, allemaal borduren ze voort op hetzelfde dashboard alleen de ene net weer iets anders dan de ander. Het eerste wat in het oog springt is het gigantische scherm in het midden. Een perfect formaat scherm welke je van alle informatie kan voorzien indien gewenst. Laat je je ogen naar beneden glijden dan zie je de degelijke knoppen van de airconditioning, stoelverwarming en radiobediening. Weer iets verder naar beneden kom je bij de besturing van de versnellingsbak. Een klein ondeugend pookje glimt in de ooghoek. Als je voor het eerst in een M6 zou stappen zou je niet weten wat voor onheil deze pook kan activeren. Naast de pook vinden we knoppen voor het DSC-systeem, stuurmodus en de knop om het onderstel in te stellen. Tijd om de handen op het stuur te leggen. Het leren stuur voelt lekker dik aan en ligt goed in de hand, ook tijdens het flink sturen is het moeilijk om de macht over het stuur te verliezen. Het stuur voelt zo goed aan dat je bijna altijd geneigd bent om continu, zoals het hoort, met twee handen aan het stuur te zitten.

Gereden: BMW M6 Cabriolet F12
Gereden: BMW M6 Cabriolet F12Gereden: BMW M6 Cabriolet F12

Tijd om de cilinders van de V8 met 560 pk en 680 Nm aan koppel rond te laten draaien en de turbo's op te laten spoelen. We zetten het glimmende pookje in de Drive-stand. De zeven versnellingen tellende bak die gekoppeld is aan de V8 is klaar om te strijden voor wat hij waard is. Het klinkt nu alsof de M6 Cabrio een gevaarlijke auto om mee te rijden is. Nee, integendeel. De zeven verzetten tellende bak zorgt bij rustig rijden voor een serene rust in de cabine. Pas als het gaspedaal dieper en dieper ingedrukt wordt, komt het beest los. De turbo's spoelen op en zorgen ervoor dat de M6 er als de brandweer vandoor gaat. 0-100 km/u is bereikt in 4,3 seconden. Dit kan ook veilig bereikt worden. De systemen luisteren nauw naar elkaar en zorgt dat de M6 als een trein rechtdoor blijft rijden. Het voelt zo strak aan dat het zelfs lijkt of de rails voor de voorbanden wordt gelegd en achter snel weer opgeruimd wordt. Pas als je de veiligheidssystemen laat voor wat ze zijn kunnen we pas gaan zweten. De verwarming hoeft bij lagere temperaturen dan niet heel hoog te staan, want dan is het alle hens aan dek. Gewillig gaat de M6 opzij en zeker op een vochtig wegdek is het plezier maken voor tien. Het zweet breekt je af en toe ook uit als je flink moet aanremmen voor een bocht. Net iets meer dan 2000 kilo weegt de M6 Cabriolet en daarmee is het af en toe een lastige opgave om dat op tijd voor een bocht op de juiste snelheid te krijgen. Goede keramische remmen die als optie worden aangeboden bevelen wij daarom ook aan.

Gereden: BMW M6 Cabriolet F12
Gereden: BMW M6 Cabriolet F12Gereden: BMW M6 Cabriolet F12

Het gewicht van de M6 Cabriolet doet daarentegen niet af aan de rijbeleving. Zoals we al eerder schreven is het alsof de auto op rails staat. Door de dikke sloffen om het 20 inch lichtnetaal knal je door de bochten met een ongekende precisie. Dit komt natuurlijk niet alleen door de dikke banden maar ook door het gevoel wat de BMW doorgeeft in het stuur. Dit is ook nog eens in te stellen naar wens van de bestuurder. Sport is het beste wat je kan selecteren als je je eens totaal wilt uitleven. Kap naar beneden, de auto keihard instellen en gaan! Wow! Wat een wagen is dit als je een tijd aan het knallen bent. Als er een genotsmeter zou bestaan dan zou deze op een dikke tien komen te staan. Hoe kan het dat een auto van meer dan 2000 kilo zich op deze manier door bochten weet te rijden. Een knap staaltje techniek van de engineurs van BMW.

Gereden: BMW M6 Cabriolet F12Gereden: BMW M6 Cabriolet F12

Dan zijn we op het moment gekomen waar een cruciale beslissing gemaakt moet worden. Is de BMW M6 zijn geld waard? Als dagelijkse auto of als derde of vierde auto. De auto is zeker zijn geld waard. Een hoop geld natuurlijk, de getoonde versie werd voor een bedrag van 183.171 euro geleverd. De duurste optie was het volledig lederen interieur. Dat is een keuze die gemaakt MOET worden. De afwerking van het interieur is van zulk hoog niveau, het geeft een super gevoel om in deze cabine te zitten. Alles is perfect afgewerkt en er is geen trilling te horen van een los knopje of iets dergelijks. De M6 Cabriolet is een auto die zijn geld dubbel en dwars waard is en een auto die de nodige aandacht opeist. Optisch maar ook akoestisch!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag