In zijn eerste versnelling, stuur om en het gas erop. Het dashboard verraadt dat DTC volledig uitgeschakeld is en de kont gaat dan ook gewillig opzij om een kleine drift neer te zetten en vervolgens vol weg te accelereren. Toch merk je dat de veiligheidssystemen niet volledig uitgeschakeld zijn. En dat is één van de verschillen tussen BMW Motorsport en BMW Performance.
Twee maanden terug reden we met de meest imposante stationwagen die BMW aanbiedt, de BMW M5 Touring. BMW heeft echter nog een model dat een smaakmaker is. Ditmaal stapten wij namelijk als eerste in Nederland achter het stuur van een BMW die tijdens Bavaria City Racing dienst deed als safetycar. Een BMW 335i Touring met een performance power kit. En vooral die laatste toevoeging maakt deze zakenwagen een geweldige auto die sublieme prestaties kan leveren.
De 335i Performance geeft ons een klein dubbel gevoel wanneer we plaatsnemen in de kuipstoelen en de twinturbo 6 cilinder starten. Bij BMW kun je immers ook een M3 kopen. Deze kost echter wat meer maar heeft ook wat meer vermogen. De BMW M3 heeft 420 pk. Deze 335i heeft 326 pk en 450 Nm. Dat is 20 pk en 50 Nm meer dan een standaard 335i.
Wat maakt deze wagen dan anders dan een M-motorsport model en wat is het verschil met een standaard 335i. Een Performance Power Kit kost je totaal z'n € 15.000,- bovenop de standaard ruim € 60.000,- die je kwijt bent voor een 335i Touring. Een smak geld en de eerste blik op de auto verraadt nog niet veel over de ware aard van dit Performance beestje.
BMW heeft dit pakket ontwikkeld voor zowel de 1-serie als 3-serie. Het pakket zorgt voor meer rijplezier en meer sportiviteit door diverse aanpassingen aan de wagen. Enkelen hiervan zijn ook optisch zichtbaar. Om te beginnen zijn er nieuwe bumpers gemonteerd. Deze geven de wagen een duidelijk sportievere look. Een erg fraai detail is het carbon aan de voorbumper. De zijspiegels zijn ook van carbon en de nieren van de 335i zijn beiden zwart gemaakt. De achterzijde wordt gevormd door twee uitlaten, een achterspoiler en een prachtige in het carbon afgewerkte diffuser. Over de gehele zijkant van de wagen loopt een fraaie two-tone striping die net een beetje extra sportiviteit toevoegd. Het exterieur wordt afgemaakt met prachtige speciaal voor dit pakket ontwikkelde 19 inch velgen in het antranciet gekleurd. Zet dit model naast een normale 3 Touring en het verschil is direct zichtbaar. Dit is een zakenauto in een sportief jasje! Daarnaast zijn alle onderdelen ook nog eens los leverbaar!
Ook binnenin is direct zichtbaar dat de heren van BMW hun best hebben gedaan om dit model écht sportief te maken. De perfect zittende kuipstoelen waarop BMW Performance staat, vertellen een spotter dat dit geen standaard huis-en tuin model is. Het interieur is volledig van carbonfiber voorzien. Verreweg de gaafste feature is een sportstuur met achterop flippertjes, een klein schermpje waarop je informatie kunt opvragen over bijvoorbeeld temperatuur van de vloeistoffen of de g-krachten die je ten onder gaat en tot slot zitten er lichtjes op die je vertellen wanneer het tijd is om over te schakelen naar een volgende versnelling. Erg stoer!
En schakelen, dat kan deze auto zeer goed en snel. De 7-traps automaat heeft minder dan een seconde nodig om het volgende verzet in te schakelen, en deze 335i Performance heeft dan ook slechts 5,4 seconden nodig om de naald op 100km/u te zetten. Een normale 335i heeft hier 5,6 seconden voor nodig. Beide zeer acceptabele tijden voor een station. Rechtuit kan deze station als de beste, illegale snelheden zijn dan ook zo bereikt op de snelwegen. De begrenzer zit nog op deze 335i, iets wat je niet snel door zal hebben. We hebben de snelheid op 260 km/u gezien en hadden nog iets over. Nu kloppen de tellers niet altijd precies natuurlijk, dus zal de auto ongeveer 270 km/u op de teller zetten voordat de begrenzer ingrijpt. Het verwijderen van de begrenzer is uiteraard mogelijk tegen een kleine betaling, maar je kan dan ook de vraag stellen hoe vaak je harder dan 250km/u zal rijden. In Nederland dan...
De vering is zeer strak en in België over de snelwegen rijden is geen pretje, het enige advies wat we hierover kunnen geven, geef wat meer gas en je bent zo door België heen! De stijvere veren komen daarentegen het bochtenwerk wel ten goede, de auto ligt strak op de weg. Tijdens flink sturen merk je alleen dat je toch nog een flinke kont hebt hangen en dit resulteert af en toe in het dwijlen door de bochten. Wat het natuurlijk ook wel weer spannend maakt!
De speciaal door de performance afdeling ontwikkelde uitlaten brengen een magistraal geluid ten gehore. Iets wat je niet zou verwachten maar het geluid komt heel dicht in de buurt van het schreeuwerige van de M3. Het klinkt mechanisch en behoorlijk rauw. Vooral wanneer je echt veel gas geeft is de auto ook binnen in heel goed te horen. Wil je rustig rijden doe je er goed aan de wagen in de zevende versnelling te zetten en zo min mogelijk toeren te maken. BMW Performance heeft namelijk echt een behoorlijk uitlaat systeem gemonteerd die enkel stationair niet te horen is. Qua geluidsniveau komt hij misschien zelfs boven de M5 Touring uit.
Mede door het machtige geluid van de 6 in lijn voorin heeft deze 335i Performance ons ook een beetje betoverd. Dat is ook echt een van de sterke karaktereigenschappen van deze BMW. Hij is qua prestaties dan wel de mindere aan de M3. Qua emotie komt hij best in de buurt. De sensatie is namelijk zoveel mogelijk versterkt door al die kleine aanpassingen aan zowel het exterieur als interieur en ook de motor en het onderstel. Hij overbrugt het verschil tussen de standaard BMW 335i en de net wat sportievere BMW M3.
Maar waarom zou je nou uiteindelijk voor dit Performance Power kit moeten kiezen? Voor ons zou het een gemakkelijke keuze zijn, gewoon doen! Alleen al het geluid dat je krijgt is fenomenaal. De looks worden er beter van en de aandacht trek je naar je toe met de carbon accenten op en in de auto. Zeker onze witte variant met de carbon accenten is een prachtige combinatie en doet menige ogen mee laten draaien. Een minpunt is het niet kunnen instellen van de vering, wanneer je eens rustig wil rijden rij je nog altijd met de keiharde vering. Dit zou in te stellen moeten zijn op comfortabel en sport. Je hebt met die functie namelijk het beste van twee werelden, de sportieve kant en de comfortabele kant. Voor het geld zou je natuurlijk ook nog kunnen overwegen om naar een andere tuner zoals G-Power of AC Schnitzer te gaan, maar de garantie van BMW vervalt en voor de groene rijders blijft de CO2 uitstoot niet hetzelfde als je ze naar deze tuners brengt. Dit is namelijk wel het geval bij de Performance kit!
Get the Flash Player to see this player.
Klik hier voor een hogere resolutie.