Gereden: Lotus Exige S

Gereden: Lotus Exige S

Een e-mail vinden in je mailbox met de vraag of je naar Norwich in Engeland kan om een Lotus op te halen en deze via de Eurotunnel naar Nederland te rijden. Er zijn slechtere klusjes te bedenken. Er was dan ook geen twijfel over mogelijk en een enkele dag later zaten we in het vliegtuig op weg naar Norwich.


Gereden: Lotus Exige S
Gereden: Lotus Exige SGereden: Lotus Exige S

Na een stijging en een daling waren we in 25 minuten alweer aan de andere kant van de Noordzee. Zo kort hadden we nog nooit in een vliegtuig gezeten. Op het vliegveld stond de PR-dame van Lotus ons al op te wachten en maakten we kennis met het wegennet van Engeland. Het blijft raar om links te rijden en eenmaal bij Lotus aangekomen was het tijd om de Lotus Exige S mee te nemen en naar Nederland te knallen. Dat doen we alleen nog niet voordat we een bezoek hebben gebracht aan de raceafdeling van Lotus en aan Classic Team van Lotus waar nog een apart artikel over zal volgen. Lotus heeft een rijke racehistorie en het zou zonde zijn deze kort samen te vatten.

Gereden: Lotus Exige SGereden: Lotus Exige SGereden: Lotus Exige S

Na een laatste check-up van de Exige S was het tijd om de V6 met supercharger aan te slingeren en via de westkant van Londen richting Calais te rijden. Het is een aparte gewaarwording om alles omgekeerd te doen, rotondes linksom nemen, vanaf links invoegen etcetera. Toch ben je er na een klein uurtje rijden al goed gewend aan deze aparte manier van rijden. Tijd dus om het gas van de British Racing Green Lotus in te gaan trappen en met grotere stappen richting Calais te rijden. Onder de kap vinden we geen viercilinder meer, maar een dikke V6 met supercharger die goed is voor 350 pk. Combineer dit met het gewicht van iets meer dan 1000 kilo en je weet waartoe deze Exige S toe in staat kan zijn. Als je snel genoeg schakelt met de zes versnellingen tellende handbak dan sprint je naar de 100 km/u in 3,8 seconden. 200 km/u lijkt al hard in de Exige S maar de topsnelheid van 276 km/u is dan nog lang niet bereikt. We hebben het niet geprobeerd maar het moet dan lijken alsof je in een straaljager zit! De rijbeleving is sensationeel! Lekker laag bij de grond, geen isolatie. Wel lederen stoelen met stoelverwarming( Snappen we het nog? ) Het is heerlijk om te rijden met de Exige S. Alles is en klinkt lekker mechanisch, het schakelen hoor je lekker achter je. De brul van de V6 is ook sterk aanwezig waardoor de radio eigenlijk ook overbodig is geworden. Sinds de tijd dat we auto’s rijden voor de website is het volgende ons nog nooit overkomen, we zijn zelfs van een leeftijd dat we het amper hebben meegemaakt, een auto zonder stuurbekrachtiging! Nog nooit eerder hadden we dit meegemaakt en het trekken aan het stuur is vermoeiend als je moet inparkeren. Alleen rijden we in een Spartaanse auto dus heel erg klagen mogen we niet, we hadden het kunnen weten. Daarnaast merk je het gemis van de bekrachtiging niet heel erg als je gewoon rechtdoor over de snelweg rijdt. Na zoveel snelwegkilometers waren we Lotus wel dankbaar voor het ontwerpen van een “rustplank” voor je linkervoet naast de pedalen. In de Evora S ontbrak deze en daarin was het geen makkelijke opgave om je voeten te laten rusten. Gelukkig is daar in de Exige S verandering ingekomen.

Gereden: Lotus Exige SGereden: Lotus Exige SGereden: Lotus Exige S

Vroeger waren we niet zo’n heel grote fan van Lotus. Maar nu de auto’s wat volwassener beginnen te worden beginnen ze toch wel in de smaak te vallen. Echte Lotusfans zullen deze mening waarschijnlijk niet delen, maar de Exige is ten opzichte van zijn voorganger niet alleen motorisch flink gegroeid. Deze Exige S is 25 centimeter langer en vijf centimeter breder geworden. Combineer dit met de gigantische spoilers en bumperpartijen en je hebt een hele dikke sportwagen die zeker niet onderdoet voor andere sportauto’s. De V6 achterin die alle kracht op de achterwielen overbrengt is super en niet heel nerveus. Daarnaast is er in alle versnellingen op alle momenten genoeg kracht voor handen om naar hoogst illegale snelheden te accelereren. Je mag van goede cijfers spreken met een pk/gewicht verhouding van 1 op 3,08 kilo die ook nog voor een top rijbeleving zorgen. Zeker als de Sport- of, als je een klein beetje levensmoe bent, de Race-stand ingeschakeld wordt is het een feest in de auto. Een extra klep in de uitlaat gaat open en de veiligheidssystemen dommelen een klein beetje in. Maak je het heel gek dan worden ze wakker en houden ze je op het rechte spoor.

Gereden: Lotus Exige S
Gereden: Lotus Exige SGereden: Lotus Exige S

Gereden: Lotus Exige SGereden: Lotus Exige SGereden: Lotus Exige S

De Lotus is een fijne sportwagen die je zonder al te veel moeite onder controle leert krijgen. Met de normale of Sport-stand aan is de auto zeer vergevingsgezind. Alleen door het strakke onderstel wil de auto nog wel eens een stap opzij doen in een bocht als deze wat hobbeltjes heeft, maar dat is geen probleem als je weet wat je aan het doen bent.

Gereden: Lotus Exige S
Gereden: Lotus Exige SGereden: Lotus Exige SGereden: Lotus Exige SGereden: Lotus Exige S

Na heel veel snelwegkilometers was het voor ons tijd om de Exige S in te leveren. Een auto die hoog op ons lijstje komt te staan als het op de funfactor aankomt. Gooien en smijten met een auto is nog nooit zo leuk geweest en we zijn dan ook benieuwd hoe een auto als een Donkervoort rijdt nadat we kennis hebben gemaakt met deze Exige S. De Exige S is verkrijgbaar vanaf € 94.970 euro. Opties zijn niet nodig, dat is tenslotte alleen maar extra gewicht. Een radio en dergelijke kun je ook achterwege laten bij de aanschaf. Daar is de Exige S te luidruchtig voor!

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    Winus  -  16-05-2013 om 16:55

    Dat zijn leuke spoedklusjes ;-)

  2. Profile pic
    Jurick  -  16-05-2013 om 17:19

    Mooie foto's! Lekker verslagje!

  3. Profile pic
    topgearwessel  -  16-05-2013 om 17:22

    Wat een prachtige kleur! Leuk artikel.

  4. Profile pic
    GFPR  -  16-05-2013 om 17:26

    PRachtige foto's! Jammer dat we dit monstertje weer gemist hebben in ons stadje :P

  5. Profile pic
    HR Photography  -  16-05-2013 om 17:30

    Een polfilter zou mooi geweest zijn voor de foto's, maar desalniettemin mooie foto's!

  6. Profile pic
    ToTo  -  16-05-2013 om 18:15

    Engelse auto, opgehaald in Engeland maar toch het stuur links. Apart :)

    Mooi artikel met toffe foto's

  7. Profile pic
    pepijnspotting  -  16-05-2013 om 18:37

    lelijke bak naar mijn mening!

  8. Profile pic
    PorscheRS  -  16-05-2013 om 19:53

    Gaaf hoor! Maar waarom Lotus erkennen nu ze zogenaamd "volwassener" zijn geworden? Het oorspronkelijke idee achter Lotus is juist briljant en met een lager gewicht is een V6 echt niet noodzakelijk. Is de auto ook nog buiten de snelweg geweest? Mooie stuurmanswegen binnendoor nemen is veel meer in lijn met het karakter van zo'n auto en biedt een veel beter inzicht in de kwaliteiten van een Lotus.

  9. Profile pic
    JPexclusiveCars  -  16-05-2013 om 21:32

    Helemaal met PorscheRS eens. Zoals ik gewend ben weer mooie foto's, maar een pol. filter had gemogen!

  10. Profile pic
    Boink  -  16-05-2013 om 21:37

    @PorscheRS, We hebben enkele binnenwegen aangedaan. Het grote voordeel van de V6 met supercharger is dat je niet constant hoog in de toeren hoeft te jagen zoals in het verleden wel het geval was met de Honda/Toyota blokken.

  11. Profile pic
    PorscheRS  -  16-05-2013 om 23:07

    @Boink
    Ik geloof ook wel dat de motor de wagen veel soepeler maakt om te rijden ten opzichte van de vorige generatie die hoog in de toeren gehouden moet worden. Wel erg gaaf zo'n rit!

  12. Profile pic
    rickbakker96  -  17-05-2013 om 13:42

    Filmpje was leuk geweest.

  13. Profile pic
    Coen Wouter  -  17-05-2013 om 20:57

    Leuk verhaal maar ik mis toch echt hoe de auto nu rijdt en aanvoelt, zeker in vergelijking tot de concurrentie.
    Ik heb erin meegereden en was heel erg onder de indruk van de auto en snelheid. Vond het echt een bijzondere auto.
    En waarom alleen maar snelweg kilometers? Daar zit toch niet de fun in? Ik had veel verwacht van de review maar dit viel mij toch een beetje erg tegen.

  14. Profile pic
    DragonDriver  -  19-05-2013 om 14:03

    "Maar niet voordat we een bezoek hebben gebracht aan de raceafdeling van Lotus en aan Classic Team van Lotus waar nog een apart artikel over zal volgen."
    " Maar nu de auto’s wat volwassener beginnen te worden beginnen ze toch wel in de smaak te vallen."

    Een zin begin je nooit met 'maar'.

    " etcetera."

    Et cetera schrijven we in twee woorden.

    " Maar, we rijden in een Spartaanse auto dus heel erg klagen mogen we niet, we hadden het kunnen weten."

    De interpunctie is incorrect. " Maar, we rijden in een Spartaanse auto, dus heel erg klagen mogen we niet, we hadden het kunnen weten."

  15. Profile pic
    22B  -  19-05-2013 om 14:39

    Heemaal eens met DragonDriver. Om dan nog maar te zwijgen over de verkeerd geplaatste spaties, haakjes in een zin gevolgd door een spatie, geen punt aan het einde van een zin. Dramatisch dit soort artikels..

  16. Profile pic
    MKT  -  21-05-2013 om 22:13

    Jemig, zo'n mailtje wil ik ook wel ontvangen in mijn mailbox.
    Als je volgende keer nog een bijrijder nodig hebt, hou ik me aanbevolen.
    Wat ontzettend stoere auto! Kek kleurtje ook.

  17. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws