Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013

Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013

Een V10, 560 pk, vierwielaandrijving. Geweldige sound, genoeg power, bochtenverslinder. Yep! Dat is de Lamborghini Gallardo LP560-4 2013 en wij lieten Nederland kennismaken met deze beul!




Nog niet eerder reed er een Gallardo LP560-4 2013 over de Nederlandse wegen. Deze demo van Lamborghini Italië zal men dan ook niet snel vergeten. Zeker niet vanwege het knalgele exterieur het zwart-gele interieur. Combineer dit met het gebulder dat uit de V10 zijn weg naar de uitlaten zoekt en je hebt de grootste aandachtstrekker die er bestaat. Nog nooit eerder was er zo veel aandacht zo voor een wagen die wij testten. Een goed teken, de haat naar exclusieve auto's lijkt langzaam af te zwakken en meer en meer mensen beginnen het te gaan waarderen dat er auto's zijn die het straatbeeld opfleuren.

Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013
Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013

Twee weken geleden stond deze knalgele Lamborghini Gallardo LP560-4 voor ons klaar in Brussel om twee dagen door ons afgebeuld te worden, of zou hij ons afbeulen? Dat is iets waar we het op dat moment nog niet helemaal over eens waren. Tijd om het gevecht met de stier uit Italië aan te gaan. Na onze uitrusting in de zeer beperkte opbergruimte gepuzzeld te hebben was het tijd om die V10 aan te slingeren en op pad te gaan richting Nederland, De Biesbosch om precies te zijn. Na het oprijden van de eerste oprit werd het al meteen duidelijk, dit worden twee dagen waarbij we nul keer onopgemerkt voorbij kunnen rijden. Daar is de kleur te opvallend voor, de motor te luidruchtig en het design te opmerkelijk. Opmerkelijk ja, want de facelift van de Gallardo was op zijn minst opmerkelijk te noemen. Vorig jaar september werd de auto in Parijs geïntroduceerd waarbij een hoop monden openvielen. De facelift bestond uit niet meer dan twee aangepaste bumpers en een set nieuwe velgen. Toch heeft de facelift wat meegekregen dat de term facelift rechtvaardigt. Het is lastig uit te leggen, maar als je langer naar de auto hebt kunnen kijken dan klopt de bumperpartij wel. Het feit blijft dat de vorige generatie in onze ogen de mooiste was.

Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013
Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013

Aan het interieur is in al die jaren niets gewijzigd en daaraan is te zien dat de Gallardo al lange tijd meedraait. De knoppen zijn redelijk gedateerd. het wordt dus tijd dat de opvolger van de Gallardo ten tonele gaat verschijnen en het stokje van één van de meest succesvolle Lamborghini's gaat overnemen. Dat de Gallardo nog gemaakt was voor de kleine mens kunnen we wel stellen en hopen dat dat bij de opvolger opgelost zal worden. Onze cameraman is met meer dan twee meter geen kleine jongen en kon geen comfortabele positie vinden in de auto zonder met zijn hoofd tegen het dak te zitten, dat dan wel lekker zacht en met leer bekleed was, of zonder zijn knieën klem tegen het dashboard te zetten. Combineer deze zitpositie met oncomfortabele stoelen en de eerste strijd met de Lamborghini is verloren. Na ruim twee uur in de auto zitten begint de rug bezwaar te maken en is het tijd om de boel te gaan strekken. Daarmee is het grootste minpunt aan de Gallardo meteen besproken, maar als we verder gaan kijken kan dit minpunt afgestreept worden tegenover de vele pluspunten die de Gallardo kent!

Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013
Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013

Pluspunten. Laten we beginnen met de V10 die alweer tien jaar meedraait. Bij het in de mond nemen van V10 begint bij menig autoliefhebber het hart sneller te kloppen. Een V10 staat algemeen bekend om een geweldig geluid te produceren. Zo kennen we de Porsche Carrera GT, Lexus LF-A, BMW M5 E60 en deze Gallardo. Het gebulder van de V10 is waanzinnig, op de Corsa-stand komt de motor helemaal tot zijn recht en is het keer op keer een genot om dat gaspedaal de bodem in te trappen. Vergeet de benzinerekening, onthoud het geluid. Complete dromen kun je er van hebben. De 560 pk die de V10 produceert draagt er zorg voor dat de Gallardo in 3,4 seconden op de 100 km/u zit en een topsnelheid van meer dan 325 km/u mogelijk is!

Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013
Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013

Hoe vaker je er over na gaat denken, hoe meer je de Gallardo gaat aanbidden. Het Italiaanse geweld is gewoon in geen woorden te uit te drukken. Vorig jaar reden we al over het circuit van Spa-Francorchamps maar daar konden we niet optimaal genieten van de Lamborghini Gallardo, toendertijd in de Spyder vorm. Ditmaal was het anders, twee dagen lang konden we de auto leren kennen en stapje voor stapje steeds verder gaan. Van de normale comfortabele modus naar de sport modus om vervolgens aan het einde de Corsa modus in te schakelen. De Corsa modus is er één alsof men met een moker de versnellingen regelt. De klappen die men krijgt bij het opschakelen zijn fenomenaal! Keihard en voor je het door hebt is de volgende versnelling alweer ingezet om de acceleratie voort te zetten. Snelheden van ruim boven de 200 km/u zijn dan ook niet heel moeilijk te halen en dat is dan ook meteen een gevaar van deze Lamborghini. Absurd hard rijden zonder dat de rest van het verkeer er op berekend is. Dat wil niet zeggen dat de Gallardo nutteloos is, want het potentieel van de Gallardo ligt misschien wel het meeste op het circuit. De vierwielaandrijving van de Gallardo is absurd goed maar vereist wel enige oefening. Het gevoel dat de Gallardo geeft als je het gas loslaat is alsof je linea recta de bocht uit zal vliegen. Dit gevoel is dan ook makkelijk op te lossen door gewoon het gas erop te houden in een bocht. De Gallardo zal je er vervolgens bij de hand doorheen trekken om je klaar te maken voor de volgende bocht, want de vierwielaandrijving zorgt niet alleen voor een geweldige wegligging. Ook het stuurgedrag is communicatief en vertelt je precies wat je aan het doen bent. Zelden heb ik een dergelijk stuurgedrag gevoeld waarbij de auto je tot in detail vertelt of je op een goede manier aan het sturen bent. De stempel sportwagen verdient de Gallardo dan ook zeker!

Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013
Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013

Over prijzen spreken bij een dergelijke auto is eigenlijk ongepast, de auto is zijn geld namelijk meer dan waard! Voor een prijs vanaf 258.000 euro krijg je deze auto met de geweldige V10, een wegligging waar je u tegen zegt en aandacht die je zelfs niet zou krijgen als je in een roze auto zou rondrijden. De nieuwkomer krijgt mogelijkerwijs de naam Cabrera, die waarschijnlijk op de IAA geïntroduceerd zal worden en de meetlat weer een stuk hoger zal moeten leggen en nóg meer tegen de wetten van de natuur gaan boksen. We hopen dat de V10 gehandhaafd blijft en daarbij één van de lekkerste geluiden in de autowereld behouden zal blijven. De Gallardo is misschien een oude auto in een nieuw jasje, hij kan nog even met zijn tijd mee totdat hij afgelost wordt door zijn opvolger. Na tien jaar meedraaien in de autowereld is het tijd om plaats te maken voor een nieuwe stier in de familie, eentje die even goed of zelfs beter zal worden, zeker nu Audi een flinke vinger in de pap heeft met betrekking tot de ontwikkeling. Veel gelijkenissen zullen er gevonden worden met de nieuwe R8. Tot die tijd moet men het doen met de Gallardo, maar dat is geen straf. Integendeel, de Gallardo is een auto die niet snel vergeten zal worden!

Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013

Foto's door Adam Van Noort


Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013
Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013Gereden: Lamborghini Gallardo LP560-4 2013

Foto's door Sjors Massar

Reacties op dit artikel