Gereden: BMW M135i

Gereden: BMW M135i

72.291 euro stukslaan op een auto waaraan je groots plezier kan beleven. Er zijn natuurlijk verschillende opties voor, maar de BMW M135i die we meekregen van BMW Nederland was dusdanig uitgerust dat uiteindelijk deze prijs ervoor neergeteld moet worden. Standaard gaat de M135i voor 52.845 euro over de toonbank, maar dan mis je wel lederen en elektrische stoelen en het Professional navigatiesysteem.

Gereden: BMW M135i
Gereden: BMW M135iGereden: BMW M135iGereden: BMW M135iGereden: BMW M135i

Gereden: BMW M135i
Gereden: BMW M135iGereden: BMW M135iGereden: BMW M135iGereden: BMW M135i

Is dat dan alles wat dat prijsverschil maakt? Nee, gelukkig voor BMW niet. Het zijn een hoop opties minder die je hebt als je een standaard M135i koopt, maar daarvan zijn bovengenoemde opties samen met de automatische sporttransmissie en adaptief M-onderstel het belangrijkste. Het zijn wel de opties die het bedrag al snel richting de 60.000 euro stuwen. Daarvoor krijg je dan wel een auto waar verschrikkelijk veel plezier mee te maken is en dat als een blok op de weg ligt.

Gereden: BMW M135i
Gereden: BMW M135iGereden: BMW M135iGereden: BMW M135iGereden: BMW M135i

Gereden: BMW M135i
Gereden: BMW M135iGereden: BMW M135iGereden: BMW M135iGereden: BMW M135i

De motor (overigens de eerste van de M-performance afdeling) in het vooronder is een zes-in-lijn voorzien van Twin Scroll Turbo technologie. 320 pk en 450 Nm aan koppel dat al snel voor handen is (tussen 1300 en 4500 tpm ) zorgt in combinatie met de achttraps automaat voor een sprint naar de 100 km/u in 4,9 seconden. Kies je voor de handbak dan doe je er minimaal 5,1 seconden over. De achttraps automaat is zo verfijnd dat het kiezen voor een handbak in onze ogen een stomme keuze zou zijn. De automaat staat altijd dermate paraat dat acceleraties in een fractie van tijd gemaakt kunnen worden. De 120 km/u naar 200 km/u is een peulenschil voor de M135i, en het is maar goed dat de begrenzer op de M135i zit want de topsnelheid van 250 km/u had vele malen hoger kunnen liggen hebben we het idee.

Gereden: BMW M135i
Gereden: BMW M135iGereden: BMW M135iGereden: BMW M135iGereden: BMW M135i

Na een aardige rit over de snelweg is het tijd om de M135i eens flink los te laten gaan. Op een verlaten vliegbasis gaan we eens kijken waar de M135i toe in staat is. De M135i lijkt misschien op de BMW 1 Series M Coupé maar is toch al weer heel anders. De M135i heeft bijvoorbeeld geen mechanisch sperdifferentieel, dat wil niet zeggen dat driften niet mogelijk is. Integendeel zelfs, bekijk het filmpje eens. De M135i is uitgerust met Active Differential Brake, een systeem dat er voor zorgt dat er bijgeremd wordt op het wiel dat tractie verliest. Aan het begin is het even wennen aan dit systeem maar als je uiteindelijk al een tijdje de hooligan aan het uithangen bent, kun je precies aanvoelen wanneer het ingrijpt en hoe je daar op moet reageren. Toch zal de M135i zich niet te makkelijk in een drift laten gooien. Het vermogen is ruim voldoende maar de banden plakken als kauwgom aan de weg en daarnaast is de balans gewoon goed en moeilijk te verstoren. Maar als je het echt wil, dan is alles mogelijk. De M135i is een auto die een limiet heeft die heel ver ligt. Zoals we al zeiden is de balans goed met 50% op de voorwielen en 50% op de achterwielen, en dat is dan echt te merken. Bochten gaan als een mes door de boter zonder moeilijkheden en daarnaast communiceert het stuur nog eens duidelijk met de bestuurder. Je weet precies wat de voorwielen aan het doen zijn en of je ze het nog moeilijker kan maken door de bocht harder te nemen. Trap je na een bocht op het grootste pedaal onder het stuur, dan zul je meteen merken dat je met vier pots remklauwen te maken hebt. De remmen zijn bizar goed voor deze auto en stoppen is iets wat zonder moeite gebeurt.

Gereden: BMW M135i
Gereden: BMW M135iGereden: BMW M135iGereden: BMW M135iGereden: BMW M135i

Enige nadeel aan de M135i is zijn uiterlijk. Iemand met een 114i kan hetzelfde pakket bestellen en dat is hetgene wat een beetje steekt bij de M135i. Hoe kan je je goed onderscheiden met deze auto als iemand met een 114i hetzelfde pakket kan bestellen? De 1 Series M Coupé had lekker dikke heupen waardoor al meteen te zien was dat je niet met een standaard 1 Series te maken had en datzelfde geldt voor de M3 en M5. In concurrentie opzicht is er gister één grote concurrent bijgekomen: de Mercedes-Benz A 45 AMG. Op papier iets sneller maar in de praktijk zal dat binnenkort wel eens vergeleken gaan worden. Daarnaast is natuurlijk de Audi RS3 aanwezig om het vuur aan beide auto's hun schenen te leggen. Deze is op papier even snel als de AMG. Dat betekent natuurlijk maar één ding voor BMW: aan het werk en op de proppen komen met een echte 1 M. Dan zullen de andere Duitse concurrenten met knikkende knieën aantreden, immers de M135i kan het ze al lastig genoeg maken!

In onze zoektocht naar een auto die je vrolijk maakt en plezier geeft, is de M135i een goede kandidaat. Het scheurt lekker, het drift lekker en het gaat als een raket. Wij zijn behoorlijk onder de indruk van de M135i en zijn benieuwd wat BMW nog in de hoed heeft zitten als het op een 1 M aankomt. De M135i heeft de mogelijke potentie van een 1 M al goed laten zien!

Gereden: BMW M135i
Gereden: BMW M135iGereden: BMW M135iGereden: BMW M135iGereden: BMW M135i

Gereden: BMW M135i
Gereden: BMW M135iGereden: BMW M135iGereden: BMW M135iGereden: BMW M135i

Gereden: BMW M135i
Gereden: BMW M135iGereden: BMW M135iGereden: BMW M135iGereden: BMW M135i

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    mees dg  -  13-02-2013 om 16:13

    echt een gaaf filmpje, go on autogespot! :)

  2. Profile pic
    M-power  -  13-02-2013 om 16:31

    vind het echt een mooi ding!

  3. Profile pic
    PoloPower  -  13-02-2013 om 16:42

    Echt een hele vette auto, maar zo jammer van die voorkant, echt een draak qua design!

  4. Profile pic
    TristenDonker  -  13-02-2013 om 18:00

    Heel gaaf verslag en werkelijk schitterende foto's en heel professioneel filmpje!

  5. Profile pic
    Mvd.Spotter  -  13-02-2013 om 18:04

    De prijs :O OT: Mooi verzorgd verslag weer!

  6. Profile pic
    Arnoud en Jacco  -  13-02-2013 om 19:15

    Prachtig foto en vooral filmmateriaal!

  7. Profile pic
    ace1ackles  -  13-02-2013 om 22:36

    Mooi gemonteerd filmpje!

  8. Profile pic
    glopper  -  14-02-2013 om 00:19

    Lekker filmpje! Weet iemand de locatie en of het mogelijk is om daar fotoshoots te doen?

  9. Profile pic
    lepeltje lepeltje  -  14-02-2013 om 12:18

    Een van het beste filmpje van een reportage die jullie in mijn ogen hebben gemaakt. Top

  10. Profile pic
    Dustie  -  14-02-2013 om 15:20

    Geweldig filmpje, prachtige montage! Ben het met lepeltje lepeltje eens! Een van jullie beste filmpjes!

  11. Profile pic
    JPexclusiveCars  -  14-02-2013 om 18:18

    Filmpje zou ik voor geen goud willen missen. Knap staaltje werk!

  12. Profile pic
    520860  -  14-02-2013 om 18:53

    De achterkant van die 1-serie ziet er gelikt uit, maar die voorkant, tja... Wel een lekker filmpje, ga zo door mannen!

  13. Profile pic
    Grandspotting  -  14-02-2013 om 23:22

    Heerlijk verslag, dit lijkt mij ook echt een heerlijk scheur bakkie. Echt prachtige foto's ook weer, en een toplocatie weer

  14. Profile pic
    Kees  -  15-02-2013 om 20:31

    Heren, complimenten voor de steeds betere foto's en video! Dit keer werkelijk prachtig. Stukje tekst nog niet gelezen maar dit ziet er formidabel uit!

  15. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws