Gereden: Audi RS4 Avant

Gereden: Audi RS4 Avant

De ontsnappingsauto bij uitstek. Audi kan er niets aan doen maar dit kanon dat RS4 Avant heet is nu eenmaal een auto die vaak gebruikt wordt door het dievengilde. Het is nog niet zozeer deze generatie RS4 die vaak ontvreemd wordt van hun eigenaar, maar dikke kans dat dit in de toekomst gaat gebeuren, want kanonnen! Dit ding is zo snel, vertrouwd en gaaf dat wij alleszins begrijpen dat men hier makkelijk de politie kan afschudden.


Het is de eerste keer dat ik kennismaakte met de Audi RS4 Avant. Tot voor kort had ik nog nooit plaats mogen nemen in een Audi, laat staan een RS variant. Met gezonde spanning reden we dan ook richting Leusden om deze prachtige blauwe RS4 Avant op te gaan halen. Sepangblauw met pareleffect, de kleur knalt eruit en dat is maar goed ook. Men zal zo zien, horen en voelen dat je voorbij bent gekomen. Zien vanwege de perfecte kleur, horen vanwege de 450 pk sterke V8 die overweldigend klinkt en voelen vanwege de enorme luchtverplaatsing op hogere snelheid. Ja, de RS4 is een auto die mijn hart al snel had veroverd. Ondanks dat hij in slechts 4,7 seconden naar de 100 km/u sprint is dit gevoel in de auto toch heel anders. Wellicht komt het door de unieke hoogtoerige V8. Het blok kan namelijk 8250 toeren draaien en het maximale koppel van 430 Nm is pas beschikbaar tussen 4000 en 6000 toeren. De hoge toeren zorgen voor een betere snelheidssensatie. Dat wil niet zeggen dat de RS4 langzaam is. Integendeel, de grip in de bochten is door het vernuftige Quattro systeem verbluffend. Gas erop houden is bijna geen probleem, ESP zal af en toe ingrijpen maar dat zijn geen dingen om je zorgen over te maken. Als je als Quattro rijder instapt in een achterwielaandrijver dan zal dat een gehele andere wereld zijn. Als goed voorbeeld kunnen we natuurlijk DJ Afrojack nemen. Van zijn R8 overstappen in een Ferrari 458 Italia en binnen 44 minuten was het feest alweer ten einde. De oorlog tussen Quattro en achterwielaandrijvers zal nooit ophouden. De meningen zijn er over verdeelt en dat mag ook. Zou saai zijn als we alleen maar RS4's of M3's op de weg tegen zouden komen. Enige nadeel van het Quattro systeem is dat er geen fatsoenlijke drift in te zetten is.

Gereden: Audi RS4 Avant

Gereden: Audi RS4 Avant
Gereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 Avant

Gereden: Audi RS4 Avant
Gereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 Avant

Prestaties en rijdynamiek gecombineerd met het praktische en functionele zonder compromissen. Het is Audi gelukt om dit voor elkaar te krijgen. De RS schaalstoelen zorgen voor een sportief karakter in de auto en de juiste steun tijdens fors sturen. Het zijn ideale stoelen, eerlijk, heel veel betere stoelen zul je niet vinden. De prijs is er dan natuurlijk ook naar. Voor een bedrag van 4279 euro zet Audi de schaalstoelen in je RS4. Niets mis mee en het geld dubbel en dwars waard. Zoals gezegd had ik nog nooit eerder plaats genomen in een Audi. Geheel nieuw was de omgeving dan ook in de auto. Ondanks dat wist ik me snel wijs te maken met betrekking tot het navigatiesysteem en de knoppen her en der. Alles zit redelijk logisch in elkaar en op de juiste plek. Geen moeilijke combinaties van knoppen om een bepaalde functie te raadplegen van het navigatiesysteem maar gewoon simpel een mooie draaiknop op het middenconsole die je van alle gemakken kan voorzien. Het Bang & Olufsen soundsystem kan je ook nog eens voorzien van lekkere geluiden wanneer je het sportuitlaatsysteem een keer zat bent. Zat worden van plofjes uit de uitlaat, wij zijn het ieder geval nog niet geworden. Dan het praktische van de RS4. Vier personen vervoeren zonder moeite. Genoeg laadruimte om een aantal tassen mee te nemen en vervolgens nog eens 250 km/u kunnen rijden. Betaal 2293 euro bij en je kan 280 km/u rijden!

Gereden: Audi RS4 Avant
Gereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 Avant

Gereden: Audi RS4 Avant
Gereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 Avant


Optisch is de RS4 standaard al dik genoeg. Er blijven weinig opties over om het uiterlijk te doen verfraaien buiten het Optiekpakket aluminium mat en het donker tinten van de ramen vanaf de B-stijl. Uiteraard zijn er een stel dikke sloffen te monteren die de RS4 alleen maar verfraaien. Op dit demo exemplaar zitten de '5-arm-rotor' design velgen. Prachtige open velgen die het zicht op de keramische remmen voor niet wegnemen. Om deze 20 inch velgen die de wielkasten al goed opvullen zitten 26,5 centimeter brede banden die zorgen dat de 450 pk goed de weg opkomen.

Gereden: Audi RS4 Avant
Gereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 Avant

Gereden: Audi RS4 Avant
Gereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 Avant


Rijdend is de RS4 een koning op de weg. We schreven al over het ingenieuze Quattro systeem dat je onder elke omstandigheid wel op de weg weet te houden, tenzij je het natuurlijk heel bont maakt. Het is een stuk vertrouwen dat de auto aan je meegeeft. Je kunt een bocht uit zo diep het gas intrappen zonder enige vorm van zweethanden te krijgen. Dit komt ook mede door de zeventraps dual clutch S-tronic. Op elk moment zit je in de goede versnelling en als je je toch vergist dan is er in een oogwenk omhoog of omlaag geschakeld. De automaat bemoeit zich ook nergens mee als je hem in manueel rijdt waardoor je hem soms zelfs in de toerenbegrenzer rijdt op 8250 toeren. Het zorgt daarentegen wel voor een heerlijk geluid van de V8. Voor wat betreft het sturen in de RS4 is er ook geen vuiltje aan de lucht. Het Audi Dynamic steering systeem zorgt voor een fijn gevoel in het stuur en is niet te klinisch. Je kunt precies aanvoelen waar de voorwielen naar toe gestuwd worden en de rest volgt automatisch.

Gereden: Audi RS4 Avant
Gereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 Avant

Gereden: Audi RS4 Avant
Gereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 Avant

De RS4 Avant gaat standaard vanaf 111.590 euro over de toonbank. De gereden versie van ons kostte een kleine 150.000 euro. 146.583 euro om precies te zijn. Deze prijs is behoorlijk omhoog gestuwd door de vele opties. Grootste boosdoener zijn de keramische remschijven voor. Die worden voor net iets minder dan 10.000 euro gemonteerd. Tel daarbij de schaalstoelen op en je bent al 15.000 euro verder. Andere opties zijn onder andere MMI Navigatie plus, Sportonderstel, Topsnelheid verhoogd naar 280 km/u en het sportuitlaatsysteem. Alle genoemde opties zorgen al voor meer dan 25.000 euro aan opties bovenop de standaardprijs. Het is veel geld, maar je krijgt er een praktische, snelle en superstoere auto voor terug die door iedereen gewild is, en ja, binnenkort ook voor het foute volk helaas...

Gereden: Audi RS4 Avant
Gereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 AvantGereden: Audi RS4 Avant





Foto's door Adam van Noort
Video door Christian Kalse

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    rutger superleggera  -  12-03-2013 om 16:03

    Hoh, deze foto's zijn echt verschrikkelijk mooi. vooral die foto's met de vlammen!!!!!!

  2. Profile pic
    Unicorn Sweater  -  12-03-2013 om 16:03

    nice review! Heerlijk verslagje! Wat voor camera is er gebruikt voor de foto's?

  3. Profile pic
    PoupMajoor  -  12-03-2013 om 16:23

    Apart dat bij zo'n auto het sportonderstel een optie is?

  4. Profile pic
    lepeltje lepeltje  -  12-03-2013 om 16:25

    Diep, diep respect voor de foto's en uiteraard de filmreportage. Klasse!

  5. Profile pic
    marcosld  -  12-03-2013 om 16:32

    weer prachtiche foto's!

  6. Profile pic
    Adam!  -  12-03-2013 om 16:43

    Foto's zijn gemaakt met een Canon EOS 5D Mark II.

  7. Profile pic
    glopper  -  12-03-2013 om 16:47

    Wat een onwijs lekkere foto's en super filmpje!

  8. Profile pic
    Nielsdj  -  12-03-2013 om 17:06

    Nieuw fotografisch hoogtepuntje in rijtesten... Wie is de dader? ;) Prachtige foto's

  9. Profile pic
    Grandspotting  -  12-03-2013 om 17:59

    echt prachtig mooi weer dit.

  10. Profile pic
    woutertjee  -  12-03-2013 om 18:40

    in 1 woord Geweldig TOP TOP TOP

  11. Profile pic
    Jurick  -  12-03-2013 om 19:44

    Supermooi filmpje!

  12. Profile pic
    Brabus  -  12-03-2013 om 20:00

    mocht wel een muziekje onder de reportage, want die auto maakt weinig tot geen geluid

  13. Profile pic
    Arnoud en Jacco  -  12-03-2013 om 20:04

    Geweldig filmmateriaal weer Christian!

  14. Profile pic
    ricardo95  -  12-03-2013 om 20:33

    Alle twee GE-WEL-DIG en met SLAM FM op de radio komt is het sowieso al goed :)

  15. Profile pic
    Wilco  -  12-03-2013 om 22:34

    Een gewaagde shoot, met effect, ziet er heerlijk uit!

  16. Profile pic
    NofSpotCrew  -  12-03-2013 om 22:47

    FANTASTISCH! Wat een plaatjes en een prachtige video!

  17. Profile pic
    Bastian  -  12-03-2013 om 23:10

    puik werk!

  18. Profile pic
    Jodinho  -  12-03-2013 om 23:27

    Schitterende reportage, en schitterende auto!!!! GEWELDIG!

  19. Profile pic
    P Automotive Photography  -  13-03-2013 om 08:31

    Leuk geschreven, amusant filmpje en zoals altijd prachtige foto's!!
    TOP!!

  20. Profile pic
    i2Them2  -  13-03-2013 om 14:13

    Auto super, foto's ook! Filmpje iets minder. Beetje saaie shots. Begin van het fragment is wel super btw.

  21. Profile pic
    GermanCarsFTW  -  16-03-2013 om 13:27

    Mooie reportage! Wel grappig dat dit dezelfde auto is die ik een tijdje terug heb gespot!

  22. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws