Genève 2017: Audi RS5

  • Max
  • 08-03-2017 14:00
  • 860
  • 1

Genève 2017: Audi RS5

De kogel is door de kerk bij Audi Sport. Waar de vorige generatie RS4/RS5 het laatste bastion was voor de atmosferische motor heeft ook hier de downsizing gezegevierd. Maakt dat de nieuwe RS5 er echter minder lekker om? Absoluut niet!

Yes, de overheerlijke 4,2-liter V8 is ingeruild voor een 2,9-liter V6 met twee turbo’s. Deze motor is een raszuivere sportmotor, het is een volledig nieuw opgebouwde motor die enkel en alleen gericht is op performance. Een zeer nette 450 pk en 600 nm aan koppel bevestigen dat. Met name het koppel is erg toegenomen in vergelijking tot de vorige generatie RS5, dit zorgt ervoor dat de auto ook in de lagere toerengebieden niet teleur zal stellen. 0-100 is geklaard in 3,9 seconden en de topsnelheid ligt desgewenst op 280 km/h. Hiermee komt de RS5 meer dan prima mee met zijn directe concurrenten; de BMW M4 en de Mercedes-AMG C 63 S Coupe.

Het ontwerp van de RS5 is zoals we gewend zijn van Audi Sport. We zien dikke bumpers rondom, opgeklopte wielkasten, twee vuistdikke uitlaten, de kenmerkende honingraat-grille en mooie nieuwe vijfspaaks velgen. De RS5 verrast in dit opzicht niet zozeer, maar dat maakt het geheel niet minder geslaagd. In het interieur uiteraard sportstoelen die goede zijdelingse steun bieden bij het stevigere bochtenwerk (mede mogelijk gemaakt door de Quattro-vierwielaandrijving en Dynamic Ride Control) en een afgeplat stuurwiel.

De RS5 is dus geen grote verrassing, maar wederom een heerlijk totaalpakket van Audi. Gunstig voor de Nederlandse lezers: de prijs is nog niet bekend, maar deze zal door het lagere verbruik en de gereduceerde CO2-uitstoot allicht iets lager liggen dan die van de vorige generatie.


Genève 2017: Audi RS5

Genève 2017: Audi RS5Genève 2017: Audi RS5Genève 2017: Audi RS5Genève 2017: Audi RS5Genève 2017: Audi RS5Genève 2017: Audi RS5Genève 2017: Audi RS5

Reacties op dit artikel