Genève 2016: Porsche 718

Genève 2016: Porsche 718

Naast de Porsche 991 R staat in Genève nog meer belangrijk nieuws. De 718-generatie laat zien dat Porsche vooruit in de toekomst en stappen durft te nemen. 20 jaar na data is het tijd voor een nieuwe koers met dit model. Motoren moeten zuiniger worden en helaas komt daarbij dat wij afscheid nemen van cilinders. De 718 Boxster en 718 Cayman worden leverbaar met compacte 2,0 liter en 2,5 liter motoren. Er werd afscheid genomen van de zescilinders en de Boxster en Cayman zijn tegenwoordig voorzien van turbo-motoren.

Alles heeft vooral met marketing te maken. Voor Porsche is het belangrijk om de geschiedenis van het merk te gebruiken bij de introductie van deze motoren. Met de naamswijziging naar 718 refereert Porsche naar de zeer succesvolle raceauto's die tussen 1953 en 1957 werden geproduceerd. De 718 Boxster is qua uiterlijk eerder evolutie dan revolutie ten opzichte van het vorige model. We gaan het riedeltje dat bij facelifts gebruikelijk is even af: gewijzigde koplampen, achterlichtunits, achterbumper en voorbumper.

De instap-718 heeft een vermogen van 300 pk, de S heeft 350 pk. Dit is een flinke stijging van 35 pk voor beide versies ten opzichte van de zescilinders. Met de toevoeging van turbodruk is ook het koppel flink toegenomen: 380 (eerst: 280) nm voor de instapversie en 420 (eerst: 360) nm voor de S. Behoorlijke verbeteren! De 718 sprint van 0-100 in 4,7 sec., de topsnelheid is 275 km/h. De S doet dit in 4,2 seconden en haalt 285 km/h. Hiermee begeeft de 718 zich aardig op 911-terrein, maar we zijn eigenlijk vooral benieuwd naar het geluid van de viercilinder boxer!

Genève 2016: Porsche 718Genève 2016: Porsche 718Genève 2016: Porsche 718Genève 2016: Porsche 718Genève 2016: Porsche 718Genève 2016: Porsche 718

Reacties op dit artikel