Genève 2016: Koenigsegg Regera

  • Max
  • 01-03-2016 12:45
  • 1118
  • 0

Genève 2016: Koenigsegg Regera

Dat de Koenigsegg Regera eraan zat te komen wisten we al op de Autosalon van Genève van 2015. Dat de kunstenaars uit Ängelholm onder leiding van Christian von Koenigsegg een meesterwerk zouden neerzetten met de Regera konden we ook wel voorspellen. We hebben op het autofeestje van de Zwitsers meer informatie gekregen over de nieuwe 'Megacar' van Koenigsegg. Voldoet hij aan de hooggespannen verwachtingen?

Koenigsegg heeft het afgelopen jaar niet stilgezeten omtrent de ontwikkeling van de Regera. In totaal zijn er meer dan 3000 veranderingen aangebracht aan het productiemodel ten opzichte van de conceptcar, hetgeen resulteert in een leeggewicht van 1470 kilogram. Ongelofelijk knap voor een auto van dit kaliber, de Bugatti Chiron -voor nu de voornaamste concurrent van de Regera- weegt namelijk rond de 2 ton. Tja, dat verschil in gewicht ga je waarschijnlijk wel merken.

Want waar de Regera ongeveer 500 kg lichter is dan de Chiron, gaan de vermogenscijfers ook nog eens vol over die van de Bugatti heen. De aandrijflijn van de Regera bestaat enerzijds uit een accupakket gekoppeld aan een elektromotor en anderzijds uit een dikke twinturbo-V8. Het gecombineerd vermogen? Meer dan 1500 pk en 2000 nm koppel. Goedemorgen! Dit vermogen wordt op de weg gebracht door Koenigseggs 'direct drive'-systeem. De techniek hierachter is heel ingewikkeld, maar het komt erop neer dat Koenigsegg de traditionele versnellingsbak heeft gedumpt en is gegaan voor een soort CVT-2.0. Dit betekent dat er tijdens de acceleratie geen vermogensverlies optreedt. De cijfers spreken voor zich: 0-100 in 2,8 seconden, 0-200 in 6,6 seconden, 0-300 in 10,9 seconden. Weerzinwekkend snel dus! Koenigsegg schat dat de Regera de 400 km/h moet kunnen halen in ongeveer 20 seconden en dat de topsnelheid ligt op meer dan 400 km/h (duh). Dit is echter nog niet alles: de tussensprint van 150 naar 250 km/h neemt slechts 3,9 seconden in beslag. Awesome!

Ondanks deze intimiderende cijfers is de Regera volgens Koenigsegg qua rijgedrag haar meest verfijnde auto ooit. De actieve motorsteunen zorgen voor rust in de auto, en in het interieur zijn alle vormen van hedendaagse luxe en entertainment te vinden. Wat daarnaast heel gaaf is is de 'Autoskin'-functie: hiermee kan men met de druk op de knop de motorkap, kofferklep en de deuren van de Regera openen/sluiten. Ziet er heel mooi uit! Al met al kunnen we wel stellen dat de Regera een soort manusje-van-alles is. Koenigsegg heeft zichzelf weer eens overtroffen!

Genève 2016: Koenigsegg RegeraGenève 2016: Koenigsegg RegeraGenève 2016: Koenigsegg RegeraGenève 2016: Koenigsegg RegeraGenève 2016: Koenigsegg RegeraGenève 2016: Koenigsegg Regera

Reacties op dit artikel