Genève 2016: Bugatti Chiron

Genève 2016: Bugatti Chiron

Gisteren lekten de eerste foto's al van de nieuwe Chiron. De opvolger van de Veyron beschikt over maar liefst 1.500 pk en 1.600 Nm aan koppel. Er zullen slechts 500 exemplaren geproduceerd worden waarbij de toekomstige eigenaren €2.4 miljoen moeten gaan neertellen om er eentje te bemachtigen, maar dan heb je ook wel wat!

Bugatti omschrijft hun Chiron als de krachtigste, snelste, meest luxueuze en meest exclusieve straatwagen van het moment. De nieuw ontwikkelde W16-motor ontwikkelt nu een vermogen van 1.500 pk en 1.600 Nm aan koppel, dat tussen 2.000 en 6.000 toeren per minuut beschikbaar is. Dat zorgt voor een duizelingwekkende acceleratie waarbij het sprintje tot 100 km/u slechts 2,5 seconden in beslag neemt. De Chiron beschikt over een volledig nieuw titanium uitlaatsysteem en ook de stijfheid van de body verbeterde door de carbon monocoque.

Bugatti ontwikkelde voor de Chiron een adaptieve ophanging wat de wendbaarheid en bochtensnelheid ten goede komt. Er zijn 5 rijmodi beschikbaar: Lift, EB Auto, Autobahn, Handling en Top Speed. De Auto modus zal de meest comfortabele stand zijn. De modus Autobahn wordt geactiveerd bij een snelheid van 180 km/u waarbij de schokdempers strakker worden gezet voor een stabielere wegligging. Ten slotte hebben we de modi Handling en Top Speed nog. Handling is de meest extreme stand, en is geschikt voor circuitgebruik. Met de Top Speed modus zal het mogelijk zijn de 420 km/u aan te tikken, maar traditiegetrouw is hier ook de extra sleutel voor nodig.

Zoals bij de Veyron eerder ook al het geval was, zijn de banden voor de nieuwe Bugatti speciaal ontwikkeld door Michelin. Bugatti geeft aan dat het vervangen van een setje makkelijker en goedkoper zal kunnen bij dit model. Bij de Veyron was je al rap een €7.000 kwijt per band. Ook deze band zal comfortabel en tegelijk performant zijn. De Chiron wordt uitgerust met carbon keramische remmen die groter en krachtiger bijten als bij de Veyron.

De nieuwe koplampen zijn een uniek zicht. Ze bestaan telkens uit 8 LED-lampjes. In het interieur vinden we een heleboel nieuwe en mooie details. Ging de snelheidsmeter in de Veyron nog tot 420 km/u, dan is dat bij deze Chiron 500 km/u. Overigens is de 420 km/u een gelimiteerde snelheid. Kennelijk zou de reële top nog hoger liggen.


Ze zijn voor de ontwikkeling van de Chiron niet over één nacht ijs gegaan. Meer dan 30 testvoertuigen werden gebruikt bij de ontwikkeling. De Chiron stond voor meer dan 300 uur in de windtunnel, voltooide meer dan 500.000 testkilometers en versleet daarbij zelfs meer dan 200 bandensets. Het is duidelijk dat Bugatti hun moeilijke opdracht om 's werelds beste en snelste auto te produceren met glans wil voltooien. Wij kunnen alvast niet wachten op de eerste spots!

Genève 2016: Bugatti ChironGenève 2016: Bugatti ChironGenève 2016: Bugatti ChironGenève 2016: Bugatti ChironGenève 2016: Bugatti ChironGenève 2016: Bugatti ChironGenève 2016: Bugatti ChironGenève 2016: Bugatti ChironGenève 2016: Bugatti ChironGenève 2016: Bugatti ChironGenève 2016: Bugatti Chiron

Reacties op dit artikel