Genève 2014: Brabus 850 Biturbo

Genève 2014: Brabus 850 Biturbo

Brabus heeft altijd een erg volle, maar donkere stand. Het past bij het imago van het merk. De mannen uit Bottrop werken het liefst in rust aan een nieuwe krachtpatser dan meteen van de daken te schreeuwen dat ze werkelijk bezig zijn met iets vernieuwends. Twee uiterst krachtige voorbeelden hiervan hebben ze meegenomen naar Genève, namelijk de Brabus iBusiness 850 op basis van de Mercedes-Benz S-Klasse en de 850 pk sterke E-Klasse Estate. Vergis je niet in het zakelijke uiterlijk van deze wagens, want dit zijn twee behoorlijke krachtpatsers!

AMG mag dan de afgelopen jaren behoorlijk aan de weg aan het timmeren zijn om de concurrentie van BMW en Audi achter zich te laten, voor echt spektakel moet je bij Brabus zijn. 850 pk in een zakenlimousine hangen is ronduit absurd, laat staan dat je het in een wagen lepelt die normaliter door families wordt gebruikt die veel te vervoeren hebben. De 850 pk wordt gehaald uit een opgeboorde versie van de 5,5 liter V8 uit de schappen van AMG. Zes liter meet hij tegenwoordig en dankzij twee lellen van turbo's heb je niet alleen 850 pk, maar ook nog 1.450 Newtonmeter als deze niet begrensd was op 1.150 stuks.

Voor de E63 Estate 6.0 Biturbo betekent deze vermogenstoename niet alleen zeer snel slijtende bandjes, maar ook grensverleggende prestaties. Al na 3,1 seconden staat de honderd kilometer per uur op de teller en stop je pas met accelereren bij de 350 kilometer per uur. Om dit allemaal in goede banen te leiden heeft Brabus een speciale bodykit voor beide wagens ontwikkeld, die niet al teveel in het oog springt. Je kunt er prima dagelijks mee rijden, al zullen echte kenners weten waar ze mee te maken hebben en je graag uitdagen voor een sprintje. Die zul je in bijna alle gevallen zeker winnen, want de vermogenstoename is op dit moment nog ongeëvenaard.

Bij de S-Klasse ligt de focus niet alleen op de motor, maar ook op het interieur. Het is een rijdende Apple-winkel, met allerlei gadgets om je het leven zogezegd makkelijker te maken. Het is te hopen dat de chauffeur dan niet te enthousiast met het gaspedaal omgaat, want anders is rustig cruisen er niet bij.



Genève 2014: Brabus 850 BiturboGenève 2014: Brabus 850 BiturboGenève 2014: Brabus 850 BiturboGenève 2014: Brabus 850 BiturboGenève 2014: Brabus 850 BiturboGenève 2014: Brabus 850 Biturbo

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag