Genève 2014: Audi S1

Genève 2014: Audi S1

Audi’'s kleinste bommetje mag natuurlijk niet ontbreken op de beurs. Het leukste compacte speelgoed uit Ingolstadt van dit jaar staat in zijn knalgele kleur zelfverzekerd te wachten op aandacht van de internationale pers. Dankzij zijn nogal aanwezige uitdossing konden wij ook niet om hem heen en hebben we hem eens goed in ons opgenomen. Ja, we vinden hem gaaf!

Het voordeel van het aanpakken van kleine auto’s is dat je het eigenlijk zo gek kunt maken als je wilt. Ga je een grote slee als de Audi S8 overdreven uitdossen, dan oogt het al snel te schreeuwerig en fout. De Audi S1 kan het echter prima hebben. Audi heeft ook geleerd van de fouten uit het verleden. Een Audi S3 moest het altijd stellen met slechts twee in plaats van vier uitlaten en dat zorgde voor wat kritiek van de klanten. Een S-model moet zich onderscheiden van de rest en de S3 deed dat niet genoeg. De S1 doet dat wel. Onder de kleine koets zijn vier uitlaten gemonteerd en aan de voorkant vinden we de details zoals we die tegenwoordig meer vinden bij de sportieve modellen van Audi.

Onder de motorkap doet een viercilinder motor dienst, die goed is voor 231 pk en 370 Nm. Goed voor een sprint van 5,8 seconden naar de honderd kilometer per uur. Het kan allemaal nog een tandje sneller natuurlijk, maar wellicht dat een toekomstige Audi RS1 daar nog voor in het leven wordt geroepen. De Audi S1 moet je vooral zien als een wagen die zich perfect leent om bochten mee aan te vallen. Het Quattro-systeem sleept je er moeiteloos doorheen en de korte koets laat zich besturen als een kart. We zijn benieuwd naar de reviews!



Genève 2014: Audi S1Genève 2014: Audi S1Genève 2014: Audi S1Genève 2014: Audi S1Genève 2014: Audi S1Genève 2014: Audi S1Genève 2014: Audi S1Genève 2014: Audi S1Genève 2014: Audi S1

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag