Genève 2010: Lumma CLR X 650 M

Genève 2010: Lumma CLR X 650 M

Dat Lumma van super-extravagant houdt laten de heren ditmaal wederom weer zien op de Autosalon van Genève. Ze hebben namelijk de CLR X 650 M meegenomen. Eerder konden jullie al lezen over deze opgeleukte BMW X6 M, maar nu hebben we nog meer details en nieuwe foto's live vanaf de Autosalon van Genève.

Lumma heeft de BMW X6 M omgedoopt tot Lumma CLR X 650 M, oftewel een hele mond vol moeilijke woorden. Maar wat houden die woorden nou allemaal precies in? Nou, een heleboel, want zowel van binnen als van buiten is van de originele BMW weinig meer terug te zien.

Als eerste heeft Lumma de BMW een flinke opleving onder de motorkap gegeven. In plaats van de 555 pk die de V8-motor had heeft Lumma dit opgeschroefd naar een beestachtige 650 pk. Daardoor verandert ook het maximale koppel van 680 Nm tot een adembenemende 830 nm. Door meer vermogen stijgt natuurlijk ook de topsnelheid en wel tot 312 km/u. Deze enorme prestatieverbetering van de BMW is te danken aan de vervanging van de katalysator, het sport-uitlaatsysteem en de aangepaste motor elektronica die door Lumma geoptimaliseerd is door uitgebreide tests. Een bijpassend geluid voor deze nieuwe SAV wordt geproduceerd door de einddempers in de uitlaten. De uitlaten zelf hebben maar liefst een doorsnede van 10 cm!

Door de motorische veranderingen moet er natuurlijk ook iets veranderen aan het uiterlijk en de aerodynamica van de auto. Een aerodynamica-kit en een nieuw onderstel zorgen ervoor dat het rijgedrag gelijk of wellicht wel toeneemt door de toegenomen prestaties. De CLR X 650 M wordt uitgerust met een brede aerodynamica kit. Een nieuwe voorbumper met de LED-dagrijlichten laat niks over van het geraffineerde uiterlijk van de BMW. Ook de zijkant wordt niet koud gelaten en krijgt ook de dynamische look die er voor zorgt dat de auto met 40 millimeter verlaagd wordt. De achterzijde, de kofferklep en de spoiler worden ook meegenomen in hetzelfde design. De heren van Lumma blijven niet achter bij de carbon-trend en leveren dan ook veel onderdelen van carbon. Wat u maar wenst.

Voor de ideale grip op de weg, zijn er vier 315 mm breed ''ultra-high-performance banden'' van Michelin aangebracht op Blackline Monoblock velgen. Ook hier is weer gelet op het geheel van de auto en de zwarte velgen zijn dan ook prachtig omrand door een laagje zilver. Natuurlijk wordt ook het interieur niet vergeten. Dat is ook compleet onder handen genomen met veel leder en suède. Ook zien we vooral een overvloed aan Lumma logo's overal waar het maar kan.

Kortom, we kunnen van de BMW zeker verwachten dat we hem deze zomer tegen zullen gaan komen in Europa. Alleen denken wij dat dit zal gebeurden in Londen of Parijs en dan niet op Europees kenteken, maar een prachtig kenteken uit de Verenigde Arabische Emiraten, want alleen zij zijn zo gek in zo'n auto te rijden.


Reacties op dit artikel