Genève 2010: Audi RS5

Genève 2010: Audi RS5

Standaard is de Audi A5 al een fraaie auto om te zien. Wie op zoek is naar meer sportiviteit en vermogen heeft een periode kunnen kiezen voor de S5, tot nu toe de snelste versie van de A5. In Genève laat Audi voor het eerst een nog krachtigere variant zien, de RS5.

Bij de RS5 heeft Audi alle kennis die het in huis heeft in de auto gepropt, al denken we dat er nog steeds een Clubsport versie gaat komen om de legendarische Audi Quattro te herdenken. Het hart van de coupé is een atmosferische V8 met 450 pk en 430 Nm aan koppel dat beschikbaar is tussen de 4.000 en 6.000 toeren per minuut. Met 450 pk produceert de auto meer dan 100 pk per liter, de cilinderinhoud bedraagt namelijk 4.2 liter. De topsnelheid van de Audi RS5 is zoals gewoonlijk bij iedere Audi begrensd op 250 km/u. Mocht je een hogere topsnelheid willen dan kan je met wat extra centjes de topsnelheid laten begrenzen op 280 km/u. Maar via andere bedrijven is het natuurlijk ook mogelijk de begrenzer te verwijderen. Tevens meldt Audi trots dat het verbruik van het bijzonder krachtige motorblok "slechts" 10,8 liter per 100 kilometer is. Kleine kans dat een fanatieke RS-rijder deze waarden gaat halen.




Qua techniek zijn er behoorlijk wat aanpassingen verricht door Audi. Verder heeft de auto een zeventraps automatische versnellingsbak die tevens met behulp van de flippertjes achter het stuur kan schakelen. Een nieuw differentieel geeft je meer vrijheid en sportiviteit. Standaard wordt 40% van het vermogen naar de voorwielen gestuurd en 60% naar de achterwielen. Indien de bestuurder meer vermogen "vraagt" dan kan er 85% van het vermogen naar de achterwielen gestuurd worden. Audi heeft tevens het onderstel aangepakt van de RS5. Ten opzichte van de A5 ligt de auto twee centimeter dichter bij het wegdek. Via het MMI systeem kan de bestuurder kiezen op welke standen hij het onderstel wil stellen, standaard, comfort of sportief. Via de sportmode kan de bestuurder de ESP ook volledig uitschakelen wanneer hij in is voor een flinke driftpartij. Om al het vermogen tot stoppen te brengen heeft Audi een behoorlijke set remmen geïnstalleerd. Standaard meten de remmen vóór 365 millimeter maar en keramische remschijven behoren tot een optie voor de RS5.

Het uiterlijk van de auto vervult zowel een optische als functionele functie. Stoer zijn de spatbordverbredingen en de extra spoilers. Voor het eerst is de A5 ook voorzien van een uitklapbare spoiler die bij 120 km/u omhoog komt en bij 80 km/u weer ingetrokken wordt. Zaken als LED-dagverlichting, negentien inch velgen, en een fraaie RS-bodykit behoren tot het standaardpakket. Ook in het interieur wordt de inzittende behoorlijk verwend met leer, alcantara en carbon fiber wat de sportiviteit van de RS5 nogmaals benadrukt. De vanaf-prijs van de RS5 bedraagt 77.000 euro en met de bijkomende belastingen zal de prijs in Nederland rond de 140.000 euro komen te liggen.

Reacties op dit artikel