Geen geld voor een supercar maar wil je wel de looks?

Geen geld voor een supercar maar wil je wel de looks?

Als je je geen supercar kan veroorloven zijn er legio mogelijkheden om je heilige koe toch erg leuk uit de verf te laten komen. De meest toegepaste upgrades hierin zijn nieuwe velgen, betere led of xenon verlichting (voor wie nog rijdt met die saaie halogeenlampen), verlagingsveren en een betere audio installatie.


Vroeger donker



Geen geld voor een supercar maar wil je wel de looks?

Omdat het nu steeds vroeger donker wordt en goede verlichting belangrijk is voor je veiligheid en natuurlijk de looks van je auto, gaan we even wat dieper in op het upgraden van je halogeen koplamp naar led- of xenon-koplamp. Nee, je hoeft geen hogere wiskunde te hebben gestudeerd om te snappen dat een groot en divers aanbod aan aftermarket verlichting ook leidt tot grote verschillen in kwaliteit. Om jullie niet een donker bos in te sturen met slechte verlichting hebben we de beste aftermarket verlichting (van het Nederlandse merk Hilox Lighting) in dit artikel uitgelicht.



LED Upgrade


Het upgraden van halogeen naar led is vaak de eenvoudigste manier om je auto er beter uit te laten zien én meer licht en zicht te krijgen. Bij Hilox Lighting claimen ze dat hun XTR led lampen niks veranderen aan het lichtbeeld, dit houdt dus in dat je geen geïrriteerde en verblinde tegenliggers hebt maar wel bakken met licht. 3600 lumen per lampje wel te verstaan. Om even een vergelijking te maken: Een beetje goede halogeenlamp van Philips produceert zo’n 1000 lumen, de XTR lampen geven dus zo’n 3.5 keer meer licht zonder dat je je complete koplamp hoeft te vervangen. Deze XTR lampen zijn voorzien van 5700K Luxeon Z ES led chips van Lumileds (ooit onderdeel van Philips), en zijn specifiek ontwikkeld voor de automotive markt. Ze geven (mits met precisie geplaatst op de led zelf) een zeer strak lichtbeeld en een strakke witte kleur.



Xenon upgrade


Voor wie écht het onderste uit de kan wil halen wat betreft lichtopbrengst kan zijn pijlen beter richten op xenon verlichting. Deze lichtbron gaat ietsje minder lang mee dan led maar geeft wel veel meer licht. Ook het opstart-effect genaamd colorshifting ziet er dan ook erg cool uit. Als de lampen opwarmen veranderen deze van kleur totdat ze helemaal op temperatuur zijn. Daarbij komt dat je de keus hebt uit verschillende kleuren met elk hun eigen eigenschappen. Waar 6000K een mooie witte kleur met een hele lichte blauwe tint geeft, heeft 4300K een wat gelige, vaak meer OEM look. Qua lichtopbrengst zitten de xenonlampen van Hilox op zo’n 4200 lumen.



Hoe zit het met foutmeldingen?


Als je een nieuwere auto hebt is de kans groot dat de lampen door de boordcomputer worden aangestuurd en op defecten worden gecontroleerd. Wanneer je je lampje zomaar gaat vervangen door een willekeurig lampje van Marktplaats of Alieexpress, moet je niet verrast zijn dat je dashboard allerlei foutmeldingen laat zien (of dat je in het ergste geval terug naar de dealer moet voor een reset of nieuwe BC). De led en xenon producten van Hilox zijn allen voorzien van CAN-bus II technologie die ervoor zorgt dat je geen foutmeldingen en storingen krijgt, en je dus zonder zorgen een lekker eindje kunt gaan touren met jouw supercar ;-)


Reacties op dit artikel


    Dit is niet ok


Gerelateerd nieuws