Fotoverslag: Zes uur van Francorchamps / Mille Virages

Fotoverslag: Zes uur van Francorchamps / Mille Virages

De vergunningsproblemen waren verleden week vlug van de baan, dus konden we dit weekend toch genieten van de zes uur van Francorchamps, hét evenement voor de racende klassieker. Pre-war oldies zoals de Bentley 3l. Blower en de Bugatti Type 35, jaren ’60 supercars met heel wat Ford GT40’s en AC (Shelby) Cobra’s tot jaren ’80 Formule 1-bolides komen er nog eens doen waarvoor ze indertijd gemaakt waren: voluit racen!

Het blijft ieder jaar een spectaculair zicht om oude F1-wagens zoals de Lotus ‘John Player Special’ of een Fittipaldi op dit prachtige circuit te zien racen, maar ook de Lola’s en Chevrons hebben nog maar weinig aan snelheid ingeboet. Tijdens de zes uur durende uithoudingsrace ervaar je de nachtelijke sfeer van een 24 uur race uit de jaren ’60, met snelle pitstops en tankbeurten aan het tankstation. Natuurlijk racen er ook enkele onbetaalbare wagens mee, zoals een originele Cobra Daytona, een Ferrari 250 TR of een Bizzarrini 5300 GT. Zoals elk jaar stonden er enkele bekende namen aan de start, met als absolute blikvanger Sir Stirling Moss. De 80-jarige racing-legende nam deel aan de RAC Woodcote Trophy met zijn Osca.

In de paddock zie je natuurlijk niet enkel klassiekers, maar ook heel wat modern speelgoed. Dit jaar eens geen Bugatti Veyron, maar wel een ongelooflijk dikke black-on-black Mclaren F1 bij de pitbox van Lanzante. (Specialist in het ‘roadlegal’ maken van race-Mclarens!) Andere opvallende verschijningen waren de DeTomaso Mangusta, een Aston Martin DBS en Vanquish S, twee Nissan GTR's, Ferrari 430 Scuderia en enkele 599’s, Ford GT, Roush Mustang, TVR’en, het volledige RS-gamma van Audi, etcetera.
Dan had je nog de publieke parking natuurlijk, en ook daar bleek de economische crisis veraf met o.a. een zwarte Alfa Romeo 8C Competizione en een Lamborghini Gallardo.

Dit jaar was er op de F1-parking een bijeenkomst van oldtimers en klassiekers en ook dit was een evenement op zich! Zo ver je kon kijken stonden prachtige oldies en youngtimers. De blikvangers hier waren toch wel de Venturi Atlantique 400 GT en een Lister Jaguar XJS Convertible, maar ook de echte oldtimer-liefhebber kwam hier aan z’n trekken. Maserati, Ferrari, Austin Healey, Porsche, Mercedes, Volvo, Saab, Ford, ieder merk was meer dan goed vertegenwoordigd!

Zaterdag stond er al een witte Ford GT met enkele stickers van de “Mille Virages”-tour in de paddock. De Mille Virages is een rally voor exclusieve wagens van Spa naar de legendarische Nordschleife, dus hoopte ik om nog meer deelnemers te zien. Jammer genoeg bleef het bij die ene Ford GT, tot we zondagnamiddag naar de parking wandelden. Op de kleine parking naast de Raidillon stonden ze net te klaar om te vertrekken: Porsche Panamera Turbo & 4S, twee 430 Scuderia’s en een 16M, Lamborghini Gallardo LP560-4 en een Murciélago LP640, twee Ford GT’s, enkele Audi R8’en, een Bentley Continental Flying Spur Speed, Porsche 997 Turbo en een echte Vaillant. (Michel Vaillant-strips, een must voor iedere autoliefhebber.) Allemaal klaar om aan hun driedaagse trip naar de Nordschleife te beginnen.

Een leuke afsluiter voor ons weekend. Nu een weekje uitrusten voor we volgend weekend opnieuw naar Francorchamps trekken. Zaterdag en zondag is er het Racing Festival, en maandag neemt m’n broer met zijn Mitsubitsi Lancer Evo deel aan een opentrackday. En ik moet mee…het leven kan toch lastig zijn soms.






































Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag