Fotoshoot met zes Opel Speedsters

  • BartW
  • 07-07-2009 16:01
  • 4364
  • 48

Fotoshoot met zes Opel Speedsters

Op Autogespot bestaan veel vooroordelen over de Opel Speedster, teveel vooroordelen eigenlijk. Hij zou niet spannend genoeg zijn, het is een (sl)Opel, niet bijzonder, hij kost geen tonnen en zo gaat het wel door. Wij kregen op uitnodiging van enkele Speedster-eigenaren de tijd om eens verder te kijken dan het Opel logo en zo eens die aparte wagen van Opel te ervaren!

Read this article in English


We kunnen gelijk met de deur in huis vallen, er gaat een wereld voor je open als je in een Speedster plaats neemt. Van tevoren probeer je je natuurlijk in te lezen over de wagen, hoe het weggedrag is, de acceleratie en topsnelheden. Maar hoe goed je je ook voorbereidt, je bent nooit klaar voor de charmes van de Opel Speedster, wat een geweldige wagen!

De Opel Speedster is in de Lotus fabriek in Hethel gebouwd, eigenlijk is het net een Lotus. De Speedster heeft veel weg van de Elise, maar is op enkele punten anders. Net zoals de Elise is de Speedster onwijs licht, hij weegt maar 845 kilo! Met de 2,2 liter viercilinder met 147 pk schiet dit lage wagentje daarmee in 5,9 seconden naar de honderd en stop hij met accelereren bij 217 km/u. De topsnelheid is natuurlijk geen speerpunt van de Speedster, het gaat om de rijbeleving en die is werkelijk fantastisch! Je zit met je kont ongeveer 15 cm boven het asfalt. Daarnaast is de stoel gewoon vastgemaakt aan het chassis en heeft de auto onwijs straffe vering. Dit resulteert in het voelen van elke hobbel of richel in de weg maar het is niet eens heel oncomfortabel. Als je naast andere auto’s voor het stoplicht staat valt het op hoe laag de Opel is, je komt niet boven de deur van de auto naast je uit en onder SUV’s rijd je bij wijze van spreken gewoon door. Maar ondanks de lage zithoogte en de straffe vering hebben wij geen moment last ondervonden van het onderstel, het bleef comfortabel en er zijn toch aardig wat kilometers afgelegd.









Bij zo’n shoot kom je natuurlijk ook heel wat info over de wagen te weten. Zo kregen we te horen dat er ongeveer 210 Speedster in Nederland zijn waarvan er 20 een turbo hebben. Maar waar we ook achter kwamen is dat bijna geen enkele Speedster hetzelfde is, de Speedster is heel goed te personaliseren, nog meer dan andere auto’s. Natuurlijk heeft de kleur veel invloed, maar de één besluit het logo uit de grille te halen, de andere plaatst een diffuser onder de Speedster en de volgende zet er een subtiel spoilertje op. Het interieur is niet veel, maar ook dat valt te customizen. Wat wel bijna elke Speedster eigenaar doet is het aanpassen van het onderstel en de remmen. Bij de productie zijn er remmen van kauwgom op de Speedster gezet en ook de ophanging kan iets beter. Standaard is een Elise dan ook iets sneller, maar als de Speedster alleen deze twee aanpassingen heeft gehad rijdt hij de Elise “het snot voor de ogen”.












Natuurlijk kleven er ook enkele iets minder leuke puntjes aan deze Speedster. Het chassis bestaat uit aluminium, maar als dat enkele millimeters buigt dan is de hele auto total-loss. Een drempel kan je niet te hard nemen en een stevige botsing is gelijk het einde van de Speedster wat natuurlijk erg jammer is. Daarnaast is de auto op sommige punten ook iets minder stevig. Zo is de voorruit niet bedoeld om je aan op trekken als je in de auto zit en ook op de dorpel kan je geen voet zetten. Er is weinig ruimte in de Speedster, maar daarvoor koop je deze auto ook niet. Het grootste nadeel is echter de naam van deze auto. De Opel Speedster is werkelijk een fabuleuze auto die onwijs veel aandacht trekt. Iedereen kijkt om, jong of oud en veel beseffen niet dat het een Opel is. Die strakke lijnen, het lage profiel en het mooie uitlaatgeluid zorgen voor de looks van een echte sportwagen, dat is het natuurlijk ook! Maar als mensen horen dat het een Opel is, dan denken ze “huh!?”. Opel heeft er dan ook niet echt goed aan gedaan om deze auto te bouwen, het past totaal niet bij ze. Ze hebben niet de uitstraling van Audi of BMW om zo’n auto te bouwen, daarom sloeg de Speedster ook niet echt aan. Mensen gaan namelijk niet naar Opel voor een sportwagen en de mensen die bij Opel komen kijken meestal alleen maar voor een familieauto. Opel wilde eerste 10.000 exemplaren bouwen maar is op 7996 stuks blijven steken simpelweg omdat de vraag er niet meer was. Dat is natuurlijk erg jammer. Helaas is de Opel GT hetzelfde lot opgelegd, ook die doet het niet geweldig in de verkopen terwijl het een hele stoere wagen is.











Om een lang stuk kort samen te vatten, de Opel Speedster is een prachtige wagen voor weinig geld. Het klikken van de versnellingspook als je wisselt van verzet, de lekkere viercilinder op de achtergrond en het voelen van elke richel en elk steentje op de weg geeft je het gevoel van een echte sportwagen. Op de snelweg kan je rustig doortuffen en genieten van de tunnels maar op de landweggetjes is deze wagen een waar feest. Wij hebben het mogen ervaren en het was een zeer mooie middag. We willen de eigenaren, en vooral Geoffrey, erg bedanken voor de uitnodiging voor de shoot. We hebben kennis mogen maken met een klein Duits wondertje en we hopen dat spotters dat ook eens gaan inzien voordat ze met nutteloze commentaren gaan smijten. De wereld bestaat niet alleen uit Ferrari’s en Lamborghini’s, ook deze Speedster geeft je een heerlijk gevoel als je over de weg knalt en het asfalt tussen je billen voelt.

Reacties op dit artikel