Fotoshoot: Lexus LF-A #001!

  • Ruud
  • 01-11-2012 16:32
  • 3099
  • 6

Fotoshoot: Lexus LF-A #001!

De Lexus LF-A, het prestigeproject van Lexus om aan te tonen dat ze in staat zijn een geweldige supercar te ontwikkelen die een rijervaring biedt waar je u tegen zegt. Onlangs kregen we de mogelijkheid om LF-A nummer één te fotograferen bij Louwman & Parqui. De eerste Lexus die van de band af rolde was niet voor het museum in Japan bestemd, nee de LF-A kwam linea recta naar Nederland om daar in de showroom van de importeur te staan. Eeuwig zonde of een mooie investering?

Voor beide gevallen valt wat te zeggen, LF-A nummer één is natuurlijk een auto die gekoesterd moet worden. Toch blijft het eeuwig zonde dat er tot nu toe slechts 500 kilometer mee gereden zijn in twee jaar tijd! Tijd dus om het beest eens uit de showroom te halen en op de foto vast te leggen.

De ontwikkeling van de LF-A begon in 2000 niet met als doel om een sportauto te maken maar meer om kennis te verzamelen voor toekomstige auto's. In 2005 werden we verrast met een eerste conceptauto. In 2007 kwam het volgende conceptmodel en toen werd duidelijk dat Lexus serieus bezig was met het ontwikkelen van een sportauto. Ruim drie jaar geleden werd de LF-A onthuld op de Tokyo motor show. Een dikke V10 in het vooronder met het formaat van een V6 en die zo snel zijn toeren opbouwt dat een conventionele toerenteller niet voldoende was. Een digitale toerenteller was er nodig om de toerenopbouw goed te kunnen laten zien aan de bestuurder.

Het was niet Lexus' intentie om een supersnelle accelerende auto te maken. 0 naar 100 km/u wordt dan ook geklaard in 3,7 seconden en de topsnelheid ligt op 325 km/u. Niet slecht voor een sportauto, maar misschien had men voor iets minder dan 400.000 euro toch wel wat meer verwacht. Waar het echt om draaide bij Lexus was de wegligging. De gewichtsverdeling van de auto is dan ook ideaal, namelijk 49,8% / 50,2%. Combineer dit met een laag zwaartepunt en je hebt een bijzonder strak sturende superauto. Tijdens de ontwikkeling van de LF-A was men eerst bezig met het ontwikkelen van een aluminium chassis. Deze bleek uiteindelijk nog te zwaar te zijn waarna men vervolgens is overgestapt op een koolstofvezel chassis.

De naam LF-A is gebaseerd op de Fuji Speedway waar een groot deel van de ontwikkeling heeft plaats gevonden. De naam LF-A staat dan ook voor Lexus Fuji Apex. Niet veel later na de introductie van de LF-A kwam de Lexus LF-A Nürburgring edition. Voor 70.000 euro meer kon men een gelimiteerde auto kopen die dezelfde instelling had als de LF-A's die meededen aan de 24 uur van de Nürburgring. Deze gelimiteerde editie werd dan ook met dit pakket meteen de duurste geproduceerde Japanse auto.

Foto's Christian Kalse:
Fotoshoot: Lexus LF-A #001!
Fotoshoot: Lexus LF-A #001!Fotoshoot: Lexus LF-A #001!
Fotoshoot: Lexus LF-A #001!Fotoshoot: Lexus LF-A #001!



Foto's Patrick Quispel:
Fotoshoot: Lexus LF-A #001!
Fotoshoot: Lexus LF-A #001!Fotoshoot: Lexus LF-A #001!Fotoshoot: Lexus LF-A #001!Fotoshoot: Lexus LF-A #001!
Fotoshoot: Lexus LF-A #001!




Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag