Fotoshoot: Carver One

Fotoshoot: Carver One

Een tijdje geleden kreeg ik een mailtje binnen van een kennis; “Ik heb voor een week een Carver te leen, zou je het leuk vinden om een stuk mee te rijden en wat foto’s te maken?”. Ik had al vaak een Carver gezien op meetings, maar erin meerijden was er nog niet van gekomen. Dat moest een enorm toffe ervaring gaan worden!

Bij het instappen in een Carver merk je direct dat het om een erg bijzondere auto gaat. Hoewel je er met twee personen in tandempositie in kan zitten, is het verder niet een erg ruime auto. Zo is er, wanneer je er daadwerkelijk met zijn tweeën in zit, erg weinig ruimte over om ook maar iets van bagage mee te nemen. Aan de andere kant zit je als bijrijder in een Carver niet overdreven krap, al lijkt het wel anders als je de bijrijderruimte van buitenaf ziet. Zelfs voor iemand van twee meter is het prima vertoeven achterin een Carver. Je hebt namelijk nauwelijks problemen hebt met beenruimte, aangezien je benen langs de bestuurdersstoel gaan, in tegenstelling tot een normale auto.

Dan is er natuurlijk nog het abnormale (in de positieve zin) weggedrag van de Carver. Door de bochten rijdt de Carver geweldig. “Fun is not in a straight line”. Dat geldt bij de lean-machine maar al te goed. Buiten het feit dat je toch in een niet al te langzame auto rijdt, maken de lange, rechte wegen al snel plaats voor de bochtigere binnenweggetjes, waar de specialiteit van de Carver helemaal tot zijn recht komt. Door de hydraulisch geregelde kanteling verschuift het zwaartepunt van de auto in de bochten, waardoor bochten veel sneller en strakker genomen kunnen worden. Je kunt dan ook in de meeste harde bochten rustig op je stoel blijven zitten. Dit komt doordat de horizontale G-krachten grotendeels worden vertaald in verticale G-krachten, door het tegenhang-principe, wat je ook bij motoren ziet als deze snel door een bocht gaan. Het tilt-systeem van de Carver is uniek in zijn soort en zal in de toekomst vast in nog veel meer dingen terugkomen, voornamelijk bij voertuigen dan; fietsen, vrachtwagens, noem maar op. Bij de Carver komt dit terug in een rijervaring die je nooit op deze manier zult meemaken in een andere auto, tenminste… Wie weet wat de toekomst ons zal brengen! Voor nu moeten jullie het doen met de foto’s:




















Thijs

Reacties op dit artikel