Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition

Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition

Vroegâh had ik eens een snelle ervaring in een BMW M5. In Dubai ervaarde ik hoe het was om in 4,5 seconden naar de honderd kilometer per uur te knallen. Vanuit een stilstaande positie met gierende banden zag ik de snelheidsmeter oplopen. Twintig, veertig, zestig, tachtig, honderd. Dat was 4,5 seconden met 507 pk. Dat was zo'n bijzondere ervaring dat ik me al snel ging afvragen of het ooit sneller zou gaan. De vraag die ik mezelf stelde in 2006 kan ik nu beantwoorden. Ja, dat kan sneller. Sneller met iets meer dan de helft van het vermogen van die snelle BMW M5. Het antwoord kwam in de vorm van een elektrische auto die de gemiddelde auto het snot voor de ogen rijdt bij het stoplicht. Ik ging op een mooie dag in april op stap met een auto die mijn visie op elektrisch rijden voorgoed zou veranderen. Design. Performance. Efficiency. Dit is de Tesla Roadster!

Ik vond dat het weer eens tijd werd voor een artikel met veel tekst. Gelukkig was het niet moeilijk om het onderwerp te bepalen. Het onderwerp van de toekomst dat zich enkele jaren geleden is gaan ontwikkelen voor massaproductie trekt een steeds groter publiek. Om meteen in het heden en de toekomst te springen is ietwat voorbarig dus beginnen we bij het verleden. Daarvoor gaan we terug naar 1856, inmiddels 154 jaar geleden dus. Dat was het jaar dat Nikola Tesla geboren werd in Smiljan. Tegenwoordig valt dat onder Kroatië, destijds was het deel van het Oostenrijkse Rijk. Nikola Tesla was een briljante ingenieur in de elektrotechniek. Daarnaast was hij ook uitvinder. In de 86 jaar dat hij leefde vroeg hij ruim 700 keer patent aan voor een uitvinding. Tesla was de uitvinder van de commerciële elektriciteit maar hij is ook zeer belangrijk geweest voor de ontwikkelingen rondom elektromagnetisme, oftewel, de fysica van het elektromagnetische veld. Tevens heeft hij de elektromotor en de wisselstroom-generator uitgevonden. Jawel, we kunnen zeggen dat de man een legende is. Dankzij Tesla werd het mogelijk elektriciteit commercieel te gebruiken door middel van de ontwikkeling van een elektriciteitsnet, het systeem waar we tegenwoordig allemaal op zijn aangesloten. Honderdvijftig jaar na de geboorte van Nikola Tesla, in 2006, verklaarde de UNESCO dat 2006 werd gekroond als "Het jaar van Nikola Tesla". Tesla was geboren op tien juni 1856, iets meer dan honderdvijftig jaar later, op negentien juli 2006, werd de Tesla Roadster officieel getoond aan de wereld. Daarover later natuurlijk meer.

Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition

We weten nu waar de naam Tesla vandaan komt. Het bedrijf Tesla Motors heeft de naam dus afgeleid van Nikola Tesla. Het kan gezien worden als een soort eerbetoon. Tesla Motors zegt zelf ook dat als Nikola vandaag de dag nog zou leven dat hij dan met een goedkeurende knik zou meekijken. Zijn werk wordt wederom gebruikt voor de massa, voor het verschonen van de aardbol en nu dus ook voor het verhogen van het plezier van het autorijden.

Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition

Tesla Motors als bedrijf zijnde is in 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning. Beide heren hadden het idee om de AC Propulsion tzero te produceren. Dit was een prototype voor een elektrische sportauto. Later dat jaar werd Ian Wright toegevoegd aan het team en vanuit een pand in het Californische Menlo Park werd een business plan geschreven en ging men op zoek naar financiering voor het project. In april 2004 werd Elon Musk aangetrokken als investeerder. Hij investeerde in eerste instantie 7,5 miljoen dollar. Eberhard en Tarpenning hadden het bedrijf opgestart en het pand gehuurd uit eigen vermogen. Om meer geld binnen te halen werd niet veel later nog eens dertien miljoen dollar toegevoegd aan het banksaldo. In mei 2006 en mei 2007 werd er nog eens respectievelijk 40 en 45 miljoen dollar in het bedrijf gestoken. Als we dat allemaal even optellen komen we op een totaalbedrag van ongeveer 105 miljoen dollar aan financiering. Elon Musk had een flinke zak geld meegebracht want krap een jaar later, februari 2008, werd er wederom 40 miljoen dollar in het bedrijf gepompt. Musk zat zelf ook flink in de centen want hij is de oprichter van Paypal. Paypal werd in 2002 overgenomen door eBay voor een bedrag van 1,5 miljard dollar in aandelen. Drie jaar daarvoor verkocht Musk zijn andere bedrijf aan AltaVista voor 307 miljoen dollar aan contanten. Hij kreeg 22 miljoen voor zijn aandelenpakket van zeven procent. De deal met eBay leverde hem zo'n 165 miljoen dollar op. Musk zag kansen in Tesla. Hij had inmiddels al zo'n 70 miljoen dollar aan eigen vermogen geïnvesteerd. In oktober 2008 werd Musk CEO van Tesla Motors. Niet alleen Musk zag kansen maar ook de Amerikaanse overheid. Zij gaven namelijk toestemming voor een lening van 465 miljoen dollar. De kapitaalinjectie werd door Tesla Motors gereserveerd voor de ontwikkeling en productie van de Model S, alsmede de ontwikkeling van technologie voor de aandrijflijn die Tesla uiteindelijk hoopt te kunnen verkopen.

Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition
Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition

Van origine was het idee om de AC Propulsion tzero, een volledig elektrische concept car, voor de massa te gaan produceren. Helaas is dat nooit een succes geworden. In plaats daarvan heeft Tesla besloten om zelf een auto te ontwikkelen. In het eerste stadium van de ontwikkeling van de Tesla Roadster wilde het bedrijf proberen om diverse onderdelen van AC Propulsion te gebruiken. Vanwege de hoge kosten, de complexiteit en het formaat van een aantal onderdelen is besloten om uiteindelijk geen gebruik te maken van de reeds bestaande onderdelen van AC Propulsion. Tesla is zelf die onderdelen gaan ontwerpen. Dat heeft er toe geleid dat de aandrijving voor de Roadster uniek is. Deze aandrijving zal je ook niet vinden in een andere elektrische auto. Voor het chassis ging men buurten bij Lotus. Lotus heeft al jaren de missie om lichtgewicht sportauto's te maken die prestaties leveren waar je U tegen zegt. Lotus heeft Tesla geholpen met drie zaken: technologie, styling en productie. Tesla maakt gebruik van Lotus technologie als het gaat om de veiligheid en structuur van het chassis. Het chassis is gelijmd in plaats van gelast. Dit zorgt er voor dat het chassis veel flexibeler is. Daarnaast is het chassis is ook dunner. Is het chassis dan niet gewoon een Lotus chassis? Nee. Tesla heeft de techniek om het chassis te ontwerpen en te bouwen wel geleerd van Lotus maar de ontwerpers bij Tesla hebben het chassis zelf ontworpen. Zo is het chassis een stuk sterker dan een standaard Elise chassis. Tevens is het chassis zo ontworpen dat de instap vijf centimeter lager ligt dan bij een Elise. Ook is de auto vijf centimeter langer dan een Elise aan de achterzijde. Deze extra ruimte was nodig om plaats te maken voor de batterijen. Tesla heeft 6831 lithium ion batterijen gebruikt voor de stroomvoorziening, ook wel het ESS of Energy Storage System genoemd. Die 6831 batterijen zijn verdeeld over elf lagen. Elke laag bevat negen sectoren en elke sector bevat weer 69 cellen. Als we dan even een rekensom maken komen we precies uit op 6831. Om dan nog even terug te komen op Lotus. De Tesla Roadster wordt door Lotus gebouwd in Hethel. Exemplaren voor de Amerikaanse markt worden vanuit Hethel verscheept naar Californië om daar afgebouwd te worden. De exemplaren voor de Europese markt worden afgebouwd in Hethel. Uiteraard wel allemaal onder het toeziend oog van Tesla.

Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition

Tesla heeft in de periode tussen 2004 en 2007 voornamelijk prototypes gebouwd. Dat begon met twee Lotus Elises die werden omgebouwd tot mule. Hierin werd de aandrijflijn en dus voornamelijk de techniek getest. Vervolgens werden er tien prototypes gebouwd met de naam EP1 tot en met EP10. De letters EP staan hier voor Engineering Prototypes. Deze tien prototypes werden eind 2006 tot en met begin 2007 getest. Elk model was verschillend. De volgende stap was het bouwen van wederom een prototype. Dit keer werden het er 26. VP1 tot en met VP26, waar VP voor Validation Prototypes staat. Deze auto's werden begin 2007 geleverd en voornamelijk gebruikt voor langdurige testsessies en natuurlijk de bekende crash-testen. Tesla heeft ook uitvoerig getest met de Roadster in het koude noorden van Zweden. Het bedrijf wilde zeker weten dat de batterijen ook zouden werken bij extreme weersomstandigheden. Zoals eerder al gezegd werd op negentien juli 2006 de Tesla Roadster getoond aan het publiek. Dit was nog een prototype maar toch konden de 350 aanwezigen alvast even snoepen van de auto die de autowereld op z'n kop zou doen zetten. In 2008 werd het eerste productie-exemplaar afgeleverd aan Elon Musk die inmiddels CEO van het bedrijf was.

Fotoreportage: Tesla Roadster Signature EditionFotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition

Ik ben een Lotus liefhebber, een mannetje van het opschrijven van lange verhalen. Ik combineer twee grote passies: Lotus en fotografie. Die liefde voor Lotus is lang geleden eens ontstaan en ik ben bang dat het dermate diep genesteld zit dat het nestje niet zo snel zal verhuizen. Voor mijn dertigste wil ik een Lotus. Het liefst een oranje Elise S1 met zwarte velgen en een 111S vleugel. Nu schrijf ik een artikel over een Tesla. Sterker nog, ik heb in een Tesla gereden. Ga ik nu vreemd? Zou je met een Tesla op een Lotus-rit kunnen verschijnen? Natuurlijk kan dat! Zolang de rit maar niet langer is dan 300 kilometer. Is de Tesla dan niet gewoon een Lotus Elise met een andere aandrijflijn? Nou nee, de Tesla is wel degelijk een auto met een ander paspoort.

Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition

Volgens Martin Eberhard zijn er een aantal dingen anders. Zo heeft Tesla de stoelen helemaal opnieuw ontworpen. De stoelen zijn breder en niet meer van glasvezel maar van carbon. Het middenconsole van carbon is ook opnieuw ontworpen. De Tesla heeft in tegenstelling tot de Elise een LCD touch-screen. Voor de echte tweaker toont dit scherm allerlei nuttige informatie over de aandrijflijn, de batterijen, hoeveel kilometer je nog kan rijden en tevens kan je diverse instellingen wijzigen die de rijstijl aanpassen. De Tesla Roadster heeft compleet nieuwe deuren, deze hebben tevens een deurklink aan de bovenkant zodat van de zijkant lijkt alsof er geen deurklink aanwezig is. De deurpanelen aan de binnenzijde zijn bekleed met leer, de vloer is bedekt met vloerbedekking en heel handig: er is een knopje geplaatst waarmee je de klep aan de achterzijde kan openen zodat je bij het bagagecompartiment kan. Dat moet bij de Elise altijd nog met een sleutel gebeuren. Zes procent van alle onderdelen op de Tesla komen overeen met die van een Lotus Elise. Voorbeelden daarvan zijn de hendel voor de richtingaanwijzer en de buitenspiegels.

Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition
Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition

Laten we het eens over de auto zelf hebben. "Let's talk numbers" zouden de Engelsen zeggen. Tesla heeft momenteel drie modellen voor de Europese markt. Het basismodel is de Roadster, te koop voor 84.000 euro, kaal uiteraard. De Roadster Sport kost 99.000 euro. Dan is er nog de Signature Edition, gebaseerd op de basis-Roadster, ook te koop voor 99.000 euro. Met een lengte van nog geen vier meter is de auto niet bepaald groot te noemen. Het gewicht ligt echter wel hoger dan dat van een Elise. Nu zou je kunnen denken "huh maar de auto is toch helemaal van carbon fiber gemaakt?" Jawel maar de batterijen maken de auto zwaar, zo'n 1238 kilo. Tesla heeft het battery pack, het Energy Storage System, een levenscyclus van 100.000 mijl meegegeven. De elektrische Tesla heeft een vermogen van 288 pk, oftewel 215 kw, met een toerenteller die gelimiteerd is op 14.000 toeren. Van nul tot 5400 toeren per minuut is er een vast koppel van 370 Newton-meter aanwezig. Daarna neemt het aantal Newton-meter geleidelijk af. Tesla heeft in het begin geëxperimenteerd met een versnellingsbak met meerdere versnellingen maar dat is niet goed uitgepakt. De auto is begrensd op een topsnelheid van 201 kilometer per uur. De standaard Roadster en de Signature Edition knallen in 3,9 seconden naar de honderd kilometer per uur vanuit een stilstaande positie. De Roadster Sport doet dat in 3,7 seconden. Dat is ongekend snel voor een sportauto. Om het geheel te stoppen wordt er gebruik gemaakt van Brembo/AP Racing remblokken. Qua bereik is 300 kilometer een beetje de norm maar bij rustig rijden zou je 380 kilometer moeten kunnen redden. Is dat rustig rijden leuk met deze auto? Nee, niet echt. Ergens vraagt het gaspedaal erom om ingetrapt te worden. Er is door Tesla al eens een poging gedaan om te kijken hoe ver de auto kan rijden bij extreem rustig rijden. Daarbij is een waarde van net iets meer dan 500 kilometer behaald! Mocht de auto nou bijna leeg zijn dan kan je hem aan de oplader leggen. Bij 240 volt en 70 ampère duurt het drieënhalf uur als je een zogenaamde snellader gebruikt. Tesla gebruikt voor alle Roadsters een zogenaamd KERS-systeem. KERS staat voor Kinetic Energy Recovery Systems en daarmee is het mogelijk om vijf procent van de remenergie te hergebruiken om daarmee je range te verlengen. Als je veel in de stad rijdt en dus veel remt is het zelfs mogelijk om vijftien procent te hergebruiken!

Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition

Wat zijn dan de verschillen tussen een standaard Roadster en een Roadster Sport? De Roadster Sport heeft meer koppel in de eerste 5400 toeren, 400 Newton-meter ten opzichte van 370 Newton-meter. Daarnaast accelereert de Roadster Sport 0,2 seconden sneller en is de ophanging zelf in te stellen. Andere velgen en banden maken zorgen er tevens voor dat de auto net even wat sportiever is dan een standaard Roadster. Een ander verschil is dat in het interieur in de stoelen de S in "Tesla" roodgekleurd is bij de Roadster Sport.

Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition

Net zoals bij elke andere autobouwer heb je bij Tesla opties bij het samenstellen van je auto. Bij BMW of Mercedes-Benz ben je makkelijk een middag zoet met het personaliseren van je auto maar Tesla is de toekomst dus dat gaat allemaal wat sneller. Voor Europa werd door Tesla een Signature Edition ontworpen. Dat is een speciaal model dat een aantal opties standaard heeft. Zo heeft de Signature Edition standaard premium stoelen, lederen interieur, vloermatten en een geluidssysteem met Bluetooth, zeven speakers, subwoofer en iPod aansluiting. Aan de buitenzijde krijg je bij een Signature Edition de keuze uit acht extra kleuren. Standaard zijn er twee non-metallic kleuren en zes metallic kleuren. Bij een Signature Edition krijg je een extra keuze uit vijf premium kleuren en drie kleuren die specifiek voor de Signature Edition zijn ontworpen. Daarnaast krijg je zilvergekleurde of zwarte gesmede velgen. Een dure optie is het carbon pakket. Voor 7000 euro krijg je in het interieur allerlei panelen, zoals het kapje over de tellers, in carbon.

Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition

De eigenaar van deze Signature Edition heeft nummer 140 van de 250 Signature Editions. In de auto is een plaatje bevestigd waarop 250 handtekeningen staan van de medewerkers die hebben meegewerkt aan de Tesla Roadster. De kleur, Electric Blue, staat prachtig in combinatie met de zwarte velgen. De Signature Edition en de Roadster Sport hebben standaard een rolbeugel van carbon. Andere zichtbare onderdelen van carbon zijn de diffuser, de luchtinlaat, de spoiler aan de voorzijde, de roosters op het voorste paneel en natuurlijk alle in Electric Blue gespoten panelen. Daarmee is de Tesla Roadster overigens één van de meest goedkope auto's waarbij alle panelen van carbon zijn gemaakt. Een Koenigsegg CCXR Edition is duurder. Dat u het maar even weet.

Fotoreportage: Tesla Roadster Signature EditionFotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition

Elektrisch rijden is in Nederland enorm in opkomst. In Londen zien we al enkele jaren de REVA G-Wiz, een elektrische auto die lijkt op een 45-kilometer-auto. Hiermee kan je slechts vijftig kilometer rijden. Leuk voor in de stad en als je niet al te veel kilometers op een dag moet maken. Daarnaast rij je eigenlijk ook wel een beetje voor paal in zo'n auto. De Tesla daarentegen is een compleet andere auto. Een sportieve bolide die je uiteraard niet aan hoort komen, op wat gezoem na. In de Benelux rijden nu ongeveer 35 Tesla's. Van de 35 zijn 22 Roadsters in Nederland geleverd. Ook die 22 kunnen we weer onderverdelen. Zo zijn er vier basis-Roadsters en achttien Signature Editions. Eigenaren van een Signature die toch liever 0,2 seconden sneller naar de honderd kilometer per uur gaan kunnen er voor kiezen om het Sport-pakket te nemen. Zeven van de achttien Signature Edition Roadsters zijn dus zogenaamde Roadster Sport Signature Editions. Inmiddels is ook het eerste exemplaar dat door Brabus is getuned afgeleverd. Voor een auto die twee keer zo duur is als een nieuwe Lotus Elise is dit een ongekend aantal. Vooral bedrijven die zich bezig houden met alternatieve en groene energie hebben interesse. De auto is een ideaal reclamemiddel alsmede een perfect voorbeeld voor groen rijden. Ook als particulier kan je natuurlijk een Tesla Roadster bestellen. In Nederland is het via twee bedrijven, The New Motion en Tesla Motors Benelux, mogelijk om elektrisch te rijden. Eerstgenoemde regelt voor particulieren en ondernemers allerlei zaken zoals een oplaadpaal en de subsidies. Auto's worden vervolgens besteld bij Tesla Motors Benelux onder leiding van Rogier Kroymans. Op dit moment is er nog geen Tesla Store in de Benelux. Londen, Monaco en München hebben wel een Tesla Store alwaar je je eigen Tesla Roadster kan bestellen.

Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition
Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition

In Amsterdam ben je het beste af met een elektrische auto. Als je je namelijk meldt bij de gemeente Amsterdam met de mededeling dat je een elektrische auto rijdt, dan komt de gemeente gratis en voor nop een laadpaal voor de deur installeren. Daarmee kan je de komende 2,5 jaar gratis 'tanken'. Ook bij openbare gelegenheden komen oplaadpalen. Zo staat er een oplaadpaal bij de Westergasfabriek. De eigenaar kan lekker een drankje doen op het terras terwijl de auto gratis wordt opgeladen. Ook op de Amsteldijk en de Piet Heinkade kan je gratis inpluggen. De gemeente Amsterdam is druk bezig met het aanleggen van dit soort oplaadpalen. Bij elke paal mag je gratis parkeren met je elektrische auto. Binnen een aantal jaar moeten er minimaal tweehonderd palen, verspreid door de stad, staan. Voor elke paal die gerealiseerd wordt is een gratis feest gepland. De stroom die nodig is komt dan uit de paal. In 2015 wil de gemeente zo'n 10.000 elektrische vervoersmiddelen in de stad hebben. Om dat idee te bevorderen is de gemeente Amsterdam bereid om een subsidie van 15.000 euro te verlenen als je als bedrijf zijnde een Tesla Roadster aanschaft. Om voor de subsidie in aanmerking te komen moet je wel in Amsterdam gevestigd zijn.

Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition
Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition

Natuurlijk rijdt een elektrische auto compleet anders dan een auto met een verbrandingsmotor. De rijervaring is eentje die je niet snel zal vergeten. Tesla heeft met de Roadster een echte nekkendraaier gerealiseerd. Overal waar je rijdt zie je dat mensen de auto nastaren. Iedereen wil weten wat voor auto het is en de interesse is alleen maar meer gewekt als men hoort dat het om een elektrische auto gaat. Ondanks de 22 exemplaren die in Nederland aanwezig zijn is het nog wel een auto die je niet veel op de openbare weg ziet. Voor mij was het dan ook de eerste keer dat ik achter het stuur kroop van een elektrische auto. De Roadster is niet voorzien van stuurbekrachtiging en dat merk je meteen als je normaliter alleen in een auto met stuurbekrachtiging rijdt. In het begin is het enorm wennen aan het zware en kleine stuur. Het middenconsole heeft een handrem en vier knoppen. Eentje voor Drive, Park, Neutral en Reverse. Het werkt dus hetzelfde als een automaat. De auto heeft slechts één versnelling dus het is een kwestie van voet op de rem, in z'n Drive zetten en het gaspedaal intrappen. De zitpositie is vrijwel identiek aan die van een Lotus Elise. Toch voelt dit anders op de één of andere manier. Bij een Lotus heb je nog het geluid van de motor en dat is een heerlijke soundtrack, vooral als je lekker kan cruisen met het dakje eraf. In de Tesla hoor je dus helemaal niks en dat is best wel een vreemde ervaring. Bij het volledig intrappen van het gaspedaal zat ik in vier seconden op de honderd. Ongekend snel! Bye bye Ferrari 360 bij het stoplicht want in de sprint naar de honderd kilometer per uur is deze auto dus echt wel sneller. Rijden in de Tesla noem ik cruisen. Op de snelweg met het dak eraf kan je met gemak een heel gesprek voeren zonder dat je hoeft te schreeuwen. Wat een rust, wat een stilte! Af en toe kijk je eens op je kilometerteller. Zonder dat je het merkt zit je zo op illegale snelheden. Elke keer dat ik het gaspedaal intrapte en wegliep bij andere auto's kwam er een kleine glimlach op mijn gezicht. De kleine Tesla verslaat die snelle dure familieauto. Tesla zorgt voor een waanzinnige rijervaring, een ervaring met een hoog wow-gehalte. De trekkracht bij het optrekken is ongekend maar bij normaal rijden vliegt de auto soepel door het verkeer. Daar zal ongetwijfeld een beetje de bijnaam van de Tesla Roadster in Engeland vandaan komen. Daar wordt hij in de fabriek namelijk "The Glider" genoemd.

Naderhand heb ik mezelf in de trein nog afgevraagd of het echt zo hard ging. Ja, het ging echt zo hard. Onvoorstelbaar. Waanzinnig!

Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition
Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition

Een verhaal eindigt altijd met een conclusie en zo ook dit artikel. De grote vraag is natuurlijk of het de moeite waard is om een ton in een auto te steken die een beperkte range heeft en geen geluid produceert. Voor een ton kan je een hoop leuke sportauto's kopen die veel herrie maken en waarmee je in één ruk naar Monaco kan rijden. Met een Tesla is dat anders. Daarmee kan je ook naar Monaco rijden maar in meerdere dagen. Een Tesla koop je omdat je van eigenzinnige auto's houdt en je het milieu een warm hart toedraagt. Je houdt van de dingen die 'goed' zijn. Vergelijk het een beetje met de keuze die je bij de McDonalds hebt tussen een dikke Big Mac en een groenteburger. Je wilt graag die Big Mac maar de groenteburger is 'beter' voor je. Besluit je nou een groenteburger te bestellen? Dan is de Tesla Roadster echt iets voor jou!

Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition
Fotoreportage: Tesla Roadster Signature Edition

Het voordeel van een Tesla is dat je nagenoeg geen onderhoud hebt. Doordat er geen gesmeerde onderdelen in zitten heb je dus niet het onderhoud dat je hebt bij een normale auto. Geen olie die vervangen moet worden, geen roetfilters, geen uitlaten die beginnen te roesten. Het enige onderhoud dat je hebt aan de auto zijn de banden en de remblokken. Als je dan ook nog in Amsterdam woont dan hoef je de komende tweeënhalf jaar niks te betalen voor de stroom die nodig is om de auto op te laden. Doordat de Tesla elektrisch is en dus ook niks uitstoot aan CO2 betaal je ook geen wegenbelasting en BPM. Is het dus leuk om zo'n auto te hebben? Ja. Dat is leuk. De aanschaf is een diepe graai in de portemonnee, dat zeker, maar het gevoel dat je er bij krijgt is goed. Tesla Motors heeft aangekondigd dat de Roadster nog één tot twee jaar in productie blijft. In de tussentijd zal de Model S, de vierzitter voor milieuvriendelijke families, zijn intrede doen met een prijs die vermoedelijk de helft van de Roadster zal zijn.

Ik kijk met veel plezier terug op een hele bijzondere ervaring in een auto waarvan ik nooit had gedacht dat hij zo'n diepe positieve indruk zou achterlaten.

Jeroen Olthof

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    Brabus  -  03-05-2010 om 16:13

    Mooie foto's van ene leuk autotje ik vind vooral de foto van de zijkant mooi:)

  2. Profile pic
    lyon1845  -  03-05-2010 om 16:16

    een hele nette shoot met een zeer nette verslag die erg leerzaam is....mijn complimenten hiervoor...^O^

  3. Profile pic
    Ninooo  -  03-05-2010 om 16:19

    fuck wat een tekst^O^

    heerlijke foto's ^O^

    = :bier:

  4. Profile pic
    AnshoB  -  03-05-2010 om 16:21

    Gaaf zeg!
    je zou een boek moeten schrijven... :P :P
    Zitten ook een aantal hele fraaie platen bij!

  5. Profile pic
    Frank34  -  03-05-2010 om 17:16

    wat een ongelooflijk leuk stuk Jeroen! Van het begin tot het einde heeft het me geboeid en ik weet nu eindelijk wat meer over Tesla! Top!

  6. Profile pic
    B.J.T.R-Crew  -  03-05-2010 om 17:58

    Mooi verslag ^O^^O^^O^

  7. Profile pic
    Jack  -  03-05-2010 om 18:10

    Prachtige foto's en een tof stuk inderdaad! Complimenten^O^

  8. Profile pic
    KrimpenDrummer  -  03-05-2010 om 18:34

    Top foto's! En het stukje lees ik later wel eens ^O^

  9. Profile pic
    KOKUSMAKREEL  -  03-05-2010 om 19:18

    één van de vermakelijkste en interessantste artikels op autogespot sinds tijden!:):bier:^O^

  10. Profile pic
    LMD-crew  -  03-05-2010 om 19:47

    Het moet gezegd, prachtige plaatjes en wat een tekst, in één woord, geweldig!;):P

  11. Profile pic
    ScherpSchutter  -  03-05-2010 om 20:06

    NDSM werf in A'dam noord, mooie locatie :)

  12. Profile pic
    astonfreak  -  03-05-2010 om 20:26

    leuke tekst, ook leuke wagen trouwens^O^

  13. Profile pic
    Boink  -  03-05-2010 om 21:34

    Mooi verhaal Jaggie! Prima pics ook!

  14. Profile pic
    AnthonyR  -  03-05-2010 om 22:24

    Gaaf artikel Jagster! Petje af^O^

  15. Profile pic
    Scorpion  -  03-05-2010 om 22:26

    Thx voor de info Jaggie, prachtig artikel! Volgende week is er hier bij ons een Lotus-rit, en er is een Tesla ingeschreven. Die zal ik nu toch wel eens uitgebreid gaan bekijken hoor... ^O^

  16. Profile pic
    Jaggie  -  03-05-2010 om 23:52

    Bedankt voor de leuke reacties!^O^

  17. Profile pic
    J & M  -  04-05-2010 om 00:15

    Heb helemaal niks met zulke auto's, maar absoluut een interessant stuk tekst! Goed verslag wat lekker te lezen is, top! :)

  18. Profile pic
    GijsSpierings  -  04-05-2010 om 01:13

    Mooi man ! Lekker heldere foto's en leuk verhaal.

  19. Profile pic
    Alef Arendsen  -  04-05-2010 om 09:19

    Ik had het verhaal al gezien, maar nogmaals: top Jeroen!

    Super platen ook!!

    thanks,
    Alef

  20. Profile pic
    Annemieke  -  04-05-2010 om 12:04

    Goed verhaal Jaggie ^O^

  21. Profile pic
    autoweek ip-ban  -  19-05-2010 om 21:15

    Vet:+

  22. Profile pic
    Balkenende  -  24-11-2010 om 18:32

    Je hebt me hierbij echt overtuigd!
    bedankt,

    mr. Balkenende

  23. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws