Ford Driving event in Lommel

Ford Driving event in Lommel

Als Ford je uitnodigt om een hele range aan modellen te testen, dan weet je dat je een leuke middag te wachten staat. Het gamma en de historie van het merk is divers genoeg om een prachtige dag te organiseren, en wij mochten erbij zijn. Bij aankomst was het programma nog onduidelijk, maar wel werden we opgewacht door de nieuwe Ford Mustang Mach 1. Dat schepte al wat verwachtingen!

Ford Driving event in Lommel

De Mach 1 bleek ook op het programma te staan, op een manier die we niet verwacht hadden. Daarover later echter wat meer! Andere prominente aanwezigen waren de Ford GT en Mustang Shelby GT350. Bizarre wagens, waar het helaas bij ‘kijken’ bleef. Het programma draaide deze dag om twee ‘soorten’ raceliefhebbers; de journalisten en de simracers. Nu zijn wij een mix van allebei, maar de echte specialisten in hun vak blijken toch een vak apart. Na de introductie was het tijd om te rijden en te zien wat er allemaal bedacht was.

Ford Driving event in LommelFord Driving event in LommelFord Driving event in LommelFord Driving event in Lommel

Het ochtendprogramma begon voor ons met de Ford Puma ST. Een relatief nieuw model en eentje die we dankzij ons prachtige belastingstelsel ook niet vaak gaan zien. Een slalomproef stond ermee gepland, waarbij het zaak was om zo snel mogelijk het parcour af te ronden. Hier toonde de Puma ST zich speelser dan je zou verwachten, waarbij messcherp rijgedrag nog wordt afgetopt met een opgetild achterwiel bij een strak genomen bocht. Gaaf!

Daarna door naar de Mustang Mach 1. Driften was het devies, en zo probeerden wij. Wie de Mustang kent, weet dat er een grote zware motor voorin hangt die niet echt pijlsnel in de toeren klimt. Goed oefenen dus, maar die tijd was er niet. Laten we het erop houden dat we hier de halve punten kregen, maar wel de grootste glimlach.

Was het dan alleen maar performance en lompe kracht? Welnee, ook plezier was er deel van. Een oude Ford Ka was omgebouwd tot een auto waarbij je stuur omgekeerd werkt. Naar links sturen is naar rechts draaien en vice versa. Niet eenvoudig, maar hier waren we dan wel weer verrassend sterk in!

Ford Driving event in Lommel

De laatste oefening voor de lunch was in een zogeheten skidcar. In dit geval een Ford Focus die uit zijn veren was getild, waardoor de wielen minder grip hadden en je makkelijk kon driften – zelfs met voorwielaandrijving. Niet dat dat de bedoeling was, want je moest zo snel mogelijk een achtje maken. Erg gaaf en wederom een proef die ons goed af ging.

Ford Driving event in LommelFord Driving event in LommelFord Driving event in LommelFord Driving event in Lommel

Na de lunch was het tijd voor nog meer behendigheid, geweld en kracht. We begonnen in een Ford Focus ST, een auto die schreeuwt om bereden te worden. Dat was nou net niet de bedoeling, want we moesten ons aan de snelheden houden en toch sportieve lijnen rijden. Niet makkelijk, want de viercilinder in het vooronder had genoeg kracht om ons boven de maximale snelheid te jagen. Minpunten dus!

Ford Driving event in Lommel

Daarna kwam het meest bijzondere onderdeel van de dag, en dat was driften met een Transit. Dit is een unieke ombouw van de Transit en die gaf 400 pk uit een V6, had vier kuipstoelen erin met vierpuntsgordels en daarmee moest je zo dwars mogelijk door de bocht. Erg gaaf, maar ook zeker listig om goed te doen!

Ford Driving event in LommelFord Driving event in LommelFord Driving event in LommelFord Driving event in Lommel

Daarna door naar een proef in de Raptor met aanhanger. Zo snel mogelijk heen en weer rijden tussen de paaltjes door, waarbij natuurlijk achteruitrijden de uitdaging was. Menig deelnemer werd na een paar minuten gestopt omdat het einde nog lang niet in zicht was, maar hier eindigden we als tweede. Best jammer dat het deze oefening was, want perfecte caravancoureurs worden stond niet hoog op het lijstje.

Als allerlaatste onderdeel was het simracen. Een rondje Spa zonder hulpstukken in een simulator die ook krachten simuleert. Intens, maar ook weer ontzettend gaaf om te doen. We kregen geen opwarmronde en dus moest meteen het gas erop. Spa kennen we als onze broekzak, maar de machine nog niet. De krachten was wennen, maar nodigde wel uit om zo’n setup te kopen. Denk echter aan bedragen richting de 10.000 euro en dat zet het toch in een ander daglicht.

Ford Driving event in Lommel

Al deze proeven opgeteld gaf een totaalscore voor je team. Wij als team autojournalist NL gingen meer voor het plezier dan de prestatie en daarvoor stonden we sowieso op het podium. Qua totaalscore echter niet, want het clubje oude mannen uit België dat al decennialang als autojournalist werkt, maakte ons finaal in. Perfect driften, perfect rijden, perfecte beheersing. Zij mochten dan ook rijden in de Shelby GT350, wat voor de toekijkers een prachtige symfonie uit de uitlaatpijpen bracht. De persoonlijke winnaar echter, eentje van team Simracer uit wederom België won de hoofdprijs en ging ervandoor met het stoeltje in de Ford GT. En wij? Wij hebben enorm genoten!

Ford Driving event in LommelFord Driving event in Lommel

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag