Fisker Tramonto

Fisker Tramonto

De Fisker tramonto V8 is een zeer exclusieve auto waar maar 150 exemplaren van gebouwd zijn. Een tijdje geleden was Rico Peeters een weekendje in Kopenhagen, Denemarken. Hij had gehoord dat er een showroom was van een designer die onder andere de BMW Z8, Aston Martin DB9 en de relatief onbekende Fisker Tramonto V8 heeft staan. De volgende ochtend stond hij oog in oog met deze bijzondere Tramonto, die een SL55 AMG als basis heeft.

Het merk Fisker is opgericht door Henrik Fisker, die destijd designer was bij Aston Martin. Dat Henrik Fisker vroeger heeft gewerkt bij Aston Martin kun je goed merken in de modellen die Fisker op de markt heeft gebracht. Het merk zelf zegt dat de neus is geïnspireerd door een F16, maar hij heeft toch duidelijke Aston Martin kenmerken. Fisker heeft inmiddels twee modellen geïntroduceerd, de Tramonto en de Latigo CS Coupé. Mocht je er eentje willen hebben, dan hebben we slecht nieuws, want alle exemplaren hebben al een eigenaar gevonden. Van beide modellen worden uiteindelijk 150 exemplaren gebouwd, daarmee blijft het dus een hele exclusieve auto.

De Tramonto is een hardtop-cabrio en is gebaseerd op de Mercedes-Benz SL55 AMG. De BMW 650Ci Coupé was de inspiratiebron voor de Latigo CS Coupé. De Tramonto kan worden aangepast door de Deense tuner Kleemann. Door een supercharger te monteren op de 5.5 liter V8 stijgt het vermogen van 493 pk naar een indrukwekkende 610 pk. Hierdoor is de 1.907 kilo wegende cabrio in staat om de honderd te bereiken in slechts 3,6 tellen. De topsnelheid bedraagt 323 km/u.

De Tramonto op de foto's is overigens een exemplaar zonder supercharger, als we de beschrijving in de showroom mogen geloven tenminste. Volgens deze beschrijving heeft deze Tramonto namelijk gewoon 493 pk. Dit resulteert dan in een sprint naar de 100 in 4,5 seconden, de topsnelheid is niet vermeld. De beschrijving vermeldt tevens dat dit nummer 10 van de 150 is.

Wanneer we de eerste gespotte Tramonto of Latigo CS Coupé op site mogen verwelkomen is natuurlijk afwachten, maar de kans er eentje te spotten is niet groot. Met de zomer in aantocht hebben wij desondanks toch de hoop dat er eentje gespot zal worden.



Met dank aan Rico Peeters voor de foto's!

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    Robin.S  -  18-05-2008 om 16:56

    Hij is best wel knap:P

  2. Profile pic
    jorrik  -  18-05-2008 om 16:58

    Apart ding, wrm geen foto van voorkant?

  3. Profile pic
    Vlammende  -  18-05-2008 om 17:02

    laat maar komen

  4. Profile pic
    -010- zakenman  -  18-05-2008 om 17:06

    achterkant heeft wel wa over van een sl klasse over

  5. Profile pic
    055  -  18-05-2008 om 17:10

    Is op de basis van een Mercedes SL gebouwt, check indd achterkant zoals -010- zei, maar ook het interieur lijkt op de SL. K vind hem bovendien niet lelijk^O^

  6. Profile pic
    RaGe  -  18-05-2008 om 17:17

    yes "055" and its a copy :we:

  7. Profile pic
    CavalloVapore  -  18-05-2008 om 17:21

    Vind 't echt niks:we:

    Enneh... is het niet BMW Z8 ipv BWM Z8?;)

  8. Profile pic
    neca4!hkata  -  18-05-2008 om 17:22

    Thiefs...Mercedes-Benz FOREVER!!! ^O^

  9. Profile pic
    Bert  -  18-05-2008 om 17:59

    BWM Z8, nog nooit van gehoord, iemand een linkje?^O^

  10. Profile pic
    Vlammende  -  18-05-2008 om 19:06

    @bert,
    http://spots.autogespot.com/viewimages.php?id=7b2f0e8e
    voor de z8 ;)

  11. Profile pic
    Stan640  -  18-05-2008 om 19:07

    Heeft TE veel weg van mercedes, de vormen en interieur zijn te veel SL en de mistlampen in de achterbumper zijn gejat van een SLR!

  12. Profile pic
    joran  -  18-05-2008 om 19:10

    ik vind em egt zoooo mooi en leuk en de fisker latigo cs is al helemaal mooi die zou ik heel graag willeen hebben.
    maar deze tramonto vind ik niet zo veel weg hebben van een sl55 maar dat kan ook aan mij liggen.

  13. Profile pic
    tom da man  -  18-05-2008 om 19:17

    De reportage is in ieder geval interessant, maar ik vind wat Fisker doet echt nogal flauw; het is niet meer waard dan zo'n ombouw van je vorige S-Klasse naar het nieuwere model, die iedereen met te weinig smaak wel eens laat doen. Dan heb ik meer bewondering voor wat Bitter deed: die maakten op een Opelbasis iets heel anders; niet altijd mooi, maar o zo stijlvol en exclusief. Deze Fiskers zijn gewoon massaproducten met een andere badge erop.

  14. Profile pic
    HJS  -  18-05-2008 om 19:29

    Je kan echt zien dat ie bij Aston Martin heft gewerkt. Hij is vergeten het stuur te verplaatsen naar links;)

  15. Profile pic
    janny  -  18-05-2008 om 20:17

    lekkerding maar wat voor merk is het
    ^O^:P:o

  16. Profile pic
    Huib.  -  18-05-2008 om 20:22

    Hmm, een CGT met 612 pk en 1380 kilo gaat in 3.9 naar 100, en deze doet het met 610 pk en 1907 kilo in 3.6. Erg netjes hoor, van die Fisker!

  17. Profile pic
    Rogue  -  18-05-2008 om 20:35

    Op de eerste foto zien we op de achtergrond nog een gecamoufleerd model in spijkerbroek. Iemand enig idee wat dat moet worden? ;):P

  18. Profile pic
    bmaster  -  18-05-2008 om 20:41

    kijk naar het stuur tog überduidelijk een mercedes

  19. Profile pic
    tom da man  -  18-05-2008 om 21:04

    @Huib
    DAt is toch wat appelen met peren vergelijken; draai er wat turbo's of compressoren op, op die CGT, en hij haalt vlotjes 1000 pk en trekt je darmen uit je **** bij het accellereren. Standaard heeft-ie zoals je weet een 'gewone' V10, en zo is-ie dus echt geen concurrent voor de Fisker, hoewel-ie er op circuit wsch. rondjes rond draait.

  20. Profile pic
    David  -  18-05-2008 om 21:15

    Vind de Fisker's altijd al interessant. Hele bijzondere kenmerken! ^O^

  21. Profile pic
    Huib.  -  18-05-2008 om 22:55

    @ tom da man

    Klopt, maar het viel me gewoon op dat een auto met een aanzienlijk lagere pk/kg verhouding toch sneller accelereert.

  22. Profile pic
    tom da man  -  18-05-2008 om 23:37

    @Huib
    Rake vaststelling, maar met deze productieaantallen en het beoogde publiek - waarschijnlijk eerder mensen die kicken op exclusief dan echte techneuten - zal niemand het echt gaan testen. Het is zoals bij de Bristol Fighter T: zou sneller moeten zijn dan om het even welke getunede Porsche, maar rammelt wsch. al bij de opwarming naast z'n veringen.

  23. Profile pic
    tom da man  -  18-05-2008 om 23:49

    Even voor alle duidelijkheid: is Fisker zelf een Deen. Ik dacht van wel. Zijn de wagens misschien rechtstreeks aan hem gelinkt, d.w.z. zijn ze van hem persoonlijk en worden ze misschien daar bewaard? Ook de andere wagens die in de collectie zitten zijn aan hem gelinkt. Van Ulrich Bez (van Aston) was ook bekend dat hij een aantal wagens die hij mee ontwikkeld had kocht/bezat, zoals de BMW Z1...

  24. Profile pic
  25. Profile pic
    tom da man  -  18-05-2008 om 23:50

    Het geldt bv. ook voor de Z8!

  26. Profile pic
    Huib.  -  19-05-2008 om 07:38

    @ tom da man

    Ah, zo. Dus jij wilt zeggen dat die 3.6 seconden wat te optimistisch is. Dat zou natuurlijk heel goed kunnen, maar ik vind het toch een raar idee dat mensen die zo veel geld uitgeven aan een auto gewoon "belazerd" worden hiermee.

  27. Profile pic
    B@zzl  -  19-05-2008 om 09:02

    Best mooi, een mix van Mercedes Benz en Aston Marin.

  28. Profile pic
    julien  -  19-05-2008 om 11:53

    is dit in copenhagen want ik heb precies de zelfde auto gezien die stond ook in een garage met een z8 en een aston martin db9 d8 ik

  29. Profile pic
    vincent  -  19-05-2008 om 14:04

    ik heb deze auto's ook gezien die stonden alle drie in kopenhagen een bmw z8 een aston martin db9 en deze ik wauw ook even weten welk merk dit was bedankt he

  30. Profile pic
    Appeltje  -  19-05-2008 om 15:54

    @ Huib.
    Met die 0-100 getalletjes kun je het maar beter niet al te nauw nemen, sowieso zegt het vrijwel niets. En als het zo is, lukt het toch niemand om dat eruit te halen.

  31. Profile pic
    tom da man  -  19-05-2008 om 16:50

    @Appel
    Je gaat lachen, maar het hangt er ook zeer van af wie je erin zet. Niet alleen omdat mensen niet dezelfde vaardigheden hebben, maar vooral door hun gewicht: een kwab van 120 kilo weegt 50 kilo meer dan een klein Italiaantje, en die 50 kan een tiende of zelfs meer schelen, zeker als je weet hoeveel moeite en geld er uitgegeven wordt om bv. een spiegeltje van carbon of een spoilertje te maken dat een kilo minder weegt. Een dwerg haalt misschien een 0/100 in 2 seconden in de nieuwste Caterham, een reus 4....

  32. Profile pic
    Rico Peeters  -  20-05-2008 om 21:35

    Meer foto's kunnen gestuurd worden bij vraag.??
    Als je foto's wilt ontvange via de mail. Mail Dan hc_rico_hc@live.nl
    Rico Peeters

  33. Dit is niet ok


Gerelateerd nieuws