Ferrari SF90 Spider komt 2020 nog een beetje opvrolijken

  • Ruud
  • 12-11-2020 15:27
  • 274
  • 0

Ferrari SF90 Spider komt 2020 nog een beetje opvrolijken

Tijdens een speciale digitale presentatie heeft Ferrari vandaag de SF90 Spider – de Spider-versie van de SF90 Stradale – onthuld. Gelukkig nog een beetje iets nieuws waar we 2020 wel mee kunnen uitzingen!

De nieuwe convertible heeft dezelfde extreme supercarspecificaties en recordperformance als de SF90 Stradale, maar voegt daar een extra dosis rijbeleving en veelzijdigheid aan toe. Grotendeels dankzij de nieuwste variant van Ferrari’s bekende Retractable Hard Top-constructie die in 2011 voor het eerst zijn opwachting maakte op een berlinetta met midden-achter motor.

Het plug-in hybridesysteem van de SF90 Spider garandeert prestatieniveaus die door geen enkele andere productie-spider geëvenaard worden. De 780 pk sterke V8 turbomotor wordt aangevuld door drie elektromotoren: een op de achteras en twee op de vooras. Daarmee komt het maximumvermogen op een indrukwekkende 1.000 pk. Een geavanceerd besturingssysteem past de energiestromen zelfstandig en afhankelijk van de condities aan. De bestuurder hoeft enkel één van de rijstanden (eDrive, Hybrid, Performance of Qualify) van de compleet nieuwe Manettino te kiezen. Net als de SF90 Stradale heeft ook de SF90 Spider AWD, waarmee Ferrari de lat voor een staande start op ongekend nieuwe hoogten legt: 0-100 km/u in 2,5 seconden, en 0-200 km/u in 7,0 seconden.

Het dynamische controlesysteem van de auto is verder vernieuwd. Dit eSSC-systeem checkt de dynamische prestaties van de auto in realtime, en past op basis van die gegevens de stabiliteit van de SF90 Spider aan. Daarbij wordt het koppel via de voorste elektromotoren naar de individuele voorwielen gestuurd (Torque Vectoring), waardoor de tractie bij het uitkomen uit bochten aanzien verder is verbeterd en de auto eenvoudiger en intuïtiever, en met meer vertrouwen op de limiet te rijden is.

Ferrari SF90 Spider komt 2020 nog een beetje opvrolijkenFerrari SF90 Spider komt 2020 nog een beetje opvrolijken

Ook op het gebied van downforce en aerodynamische efficiency voor straatauto’s zonder aerodynamische toevoegingen zet de SF90 Spider nieuwe maatstaven, met maximaal 390 kg aan neerwaartse druk bij 250 km/u. Tot de vele innovatieve, gepatenteerde oplossingen behoren zonder twijfel de shut-off Gurney - een actief systeem aan de achterzijde van de auto – en de gesmede velgen met vleugelprofielen.

Uiterlijk is de SF90 Spider zo dicht mogelijk bij het design van de Stradale gebleven. Een eyecatcher is de tonneau kap die naadloos in het design van de auto is geïntegreerd. Daarbij is de V8-krachtbron nog steeds duidelijk zichtbaar onder de ‘motorkap’, ondanks de toevoeging van het inklapbare dak dat daar nu wordt opgeborgen.

Ferrari SF90 Spider komt 2020 nog een beetje opvrolijkenFerrari SF90 Spider komt 2020 nog een beetje opvrolijken

Net als de SF90 Stradale wordt de SF90 Spider leverbaar met een speciaal uitrustingspakket voor klanten die hun auto op het circuit tot het uiterste willen pushen. Dit Assetto Fiorano-pakket voorziet onder meer in Multimatic schokdempers die zijn afgeleid van de GT-racers van het merk, en die zijn geoptimaliseerd voor circuitgebruik. Andere voorbeelden zijn het verwerken van high-performance materialen (zoals koolstofvezel en titanium) die voor een gewichtsbesparing van 21 kg hebben gezorgd, een koolstofvezel achterspoiler en straat-gehomologeerde Michelin Pilot Sport Cup 2-banden voor aangescherpte circuitprestaties dankzij een zachtere rubbersamenstelling en minder groeven. Tot slot biedt de Assetto Fiorano-trim keuze uit een optionele tweekleurige livery die het bijzondere karakter van de auto nog meer aanzet.

Reacties op dit artikel