Ferrari F40: een supercar van wereldformaat

  • Jeroen
  • 21-01-2009 16:00
  • 5454
  • 51

Ferrari F40: een supercar van wereldformaat

Jaren geleden, in 1986, deed Enzo Ferrari een uitspraak die zou leiden tot de geboorte van een historische supercar. Een nieuw product uit Italië dat net als zijn voorganger, de 288 GTO, iedereen zou verbazen. Het zou een auto worden waar iedereen verliefd op zou worden. Het zou ook een auto gaan worden die elk klein jongetje later op zijn kamer als modelauto zou hebben. Enzo Ferrari herhaalde die woorden een jaar later, in 1987, toen de auto zou worden getoond aan de internationale pers: "Build a car to be the best in the world." Het Ferrari-rode doek werd van de auto gehaald en de Ferrari F40 was geboren. Het gevolg: een enorm applaus en een groep journalisten die van de ene verbazing in de andere vielen.

Read this article in English



De tweede helft van de maand juli resideerde ik in Londen en was ik uitgenodigd bij een kennis om zijn Ferrari F40 te bewonderen. Nog niet eerder was ik in de gelegenheid geweest om een Ferrari van dit kaliber te fotograferen zonder dat hij op een evenement stond. Bij aankomst werd de auto uit de garage gereden en had ik vrij keus hoe hij gepositioneerd moest worden. Ik viel eigenlijk van de ene verbazing in de andere, zo bijzonder en aantrekkelijk is deze auto. Het was hartje zomer dus de zon was enorm fel. Tijd voor een uitgebreide shoot was er niet maar dat ik de auto mocht bewonderen en fotograferen was voor mij al genoeg...




Ferrari heeft de auto vijf jaar lang gebouwd, van 1987 tot 1992. In die tijd rolden er tussen de 1300 en 1337 exemplaren van de band. Dat is bijna vier keer zoveel als van de opvolger van de F40, de F50. De voorganger van de F40 is de 288 GTO, hiervan waren er slechts 272 van gebouwd. Toen de F40 in 1987 werd geïntroduceerd door Enzo Ferrari schreef hij direct geschiedenis. De auto werd namelijk de eerste productieauto die meer dan 200 mijl per uur ging. Dat is zo'n 322 kilometer per uur. Nu zal de gemiddelde passant denken dat er een dikke acht liter V12 in ligt, maar niets is minder waar. Ferrari bouwde de auto maar met één reden, prestaties. De auto deed de sprint naar de 100 kilometer per uur in 3.9 seconden dankzij een 2936 cc V8. Deze was voorzien van twee IHI turbochargers. Het totale vermogen kwam hiermee op 478 pk. De Italiaanse ontwerpstudio Pininfarina was verantwoordelijk voor het ontwerp van de auto, net zoals men de Ferrari 250 en 275-series heeft ontworpen.







Naast een straatversie heeft Ferrari twee jaar na de geboorte ook een F40 LM-variant gebouwd. Deze LM maakte zijn debuut in de racerij in 1989 op het wereldberoemde circuit van Laguna Seca. De F40 LM ging racen in de GTO categorie en werd bestuurd door Jean Alesi. De openingsrace was een succes, Ferrari werd derde. Beroemde rijders als Jean-Pierre Jabouille, Hurley Haywood en Jacques Laffite namen plaats in de F40 LM en behaalden tijdens het seizoen het podium met drie tweede-plaatsen en een derde-plaats. Helaas kwam de F40 LM niet meer terug naar de IMSA-divisie maar bleef het wel racen in kleinere competities. Op den duur moest Ferrari het ook afleggen tegen de grote man uit Engeland, Gordon Murray, die met zijn McLaren F1 GTR even kwam laten zien hoe je óók kan racen.





Jaggie

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag