Ferrari breekt met dealers

Ferrari breekt met dealers

Ferrari dealer worden is de droom van iedere sportwagendealer. Het merk met het steigerende paard spreekt onder de bevolking nog steeds het meest tot de verbeelding. Niet voor niets liggen er regelmatig spotters bij Kroymans in Hilversum voor de deur om de allernieuwste Ferrari's op de gevoelige plaat te kunnen vastleggen. Toch zullen een flink aantal dealers in Europa hun paradepaardje gaan kwijtraken, want Ferrari gaat zijn dealernetwerk flink inkrimpen.

De huidige contracten voor het Ferrari dealerschap lopen tot 30 juni 2010. Ferrari heeft nu aangekondigd dat deze contracten voorlopig niet verlengd zullen worden. Dit betekent niet dat alle huidige Ferrari dealers verdwijnen, maar een gedeelte van de huidige dealers zal wel zijn dealerschap kwijtraken. Het merk wil namelijk een kleiner dealernetwerk in Europa. Ferrari hoopt dat hierdoor de communicatie tussen de het bedrijf en dealers verbeterd, aldus Josef Smoly, algemeen manager van Ferrari Oostenrijk.

Met name het Duitse dealernetwerk moet het ontgelden. Er wordt gezegd dat zes van de negentien dealers geen nieuw contract zullen krijgen. Dit komt dus neer op bijna één derde van het totaal aantal dealers op dit moment.

Wat er in Nederland precies gaat gebeuren met de Ferrari dealers is nog niet bekend. Momenteel heeft Nederland twee officiële Ferrari dealers, namelijk Kroymans in Hilversum en Munsterhuis in Hengelo. Of deze beide dealers Ferrari nog mogen vertegenwoordigen zal de toekomst uitwijzen. Het zou echter zeer onwaarschijnlijk zijn als Kroymans zijn dealerschap kwijtraakt, aangezien Kroymans al tientallen jaren Ferrari dealer is.



Er gaan overigens wel geruchten geruchten dat Kroymans het Maserati dealerschap kwijt zou raken. Sinds 2004 is Kroymans officieel Maserati dealer, maar het bedrijf dreigt dit merk nu alweer kwijt te raken. Maserati zou eisen dat Kroymans een aparte showroom gaat aanleggen voor het merk en dat de auto's niet zij en zij staan met Ferrari's. Dit is overigens opmerkelijk, aangezien beide merken wel gebruik maken van dezelfde techniek. Of zou Maserati bang zijn dat potentiele kopers de verleiding van een brutere Ferrari toch niet kunnen weerstaan?

Reacties op dit artikel