Ferrari 599 GTO fors langzamer dan Ferrari Enzo op de Nürburgring

Ferrari 599 GTO fors langzamer dan Ferrari Enzo op de Nürburgring

Er kan geen week voorbij gaan of we krijgen nieuwe geruchten om de oren van de Ferrari 599 GTO. Vandaag bereikte ons het bericht dat de Ferrari 599 GTO vorige week tijdens zijn testrondjes op de Nürburgring een aantal tijden heeft weten neer te zetten die naar onze mening best teleurstellend zijn. Op de thuisbasis van Ferrari mag de GTO dan wel sneller zijn dan een Enzo, op de Nürburgring moet de GTO zijn meerdere erkennen in de Enzo Ferrari.

Nu test Ferrari natuurlijk amper op de Nürburgring, maar de Enzo rijdt de ring in zeven minuten 24 seconden. Uit betrouwbare bron hebben we vernomen dat de GTO daar een dikke zes seconden langzamer over doet! Helaas zijn de omstandigheden van de test niet gemeld, dus het zou best kunnen dat dit op een natte Ring is geweest. De Enzo is dan nog wel een kleine 150 kilo lichter dan de GTO, maar de Enzo stamt al uit 2001. Daarnaast hebben de heren bij Ferrari de afgelopen jaren ook niet stil gezeten dus is het hoogst opmerkelijk te noemen dat de GTO een stuk langzamer is ondanks de veel betere technieken die gebruikt worden in de auto.

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    koentje0  -  31-03-2010 om 08:55

    er is ook zoiets dat gewicht heet
    deze lijkt mij een stuk zwaarder als die mini enzo8)7

  2. Profile pic
    AnthonyR  -  31-03-2010 om 09:09

    Je praat over 2 totaal verschillende auto's! Beide zijn ze denk ik vrij hardcore, maar een RWD auto met de motor achterin heeft hele andere rijeigenschappen als een exemplaar met de motor voorin. Ik denk dat de prestatie juist erg knap is mede vanwege het nadeel met het gewicht bij de voorwielen. Slechts 150kg verschil met de Enzo en qua vermogen bij elkaar in de buurt en dan 6 seconden verschil! Prachtige prestatie van Ferrari!!

  3. Profile pic
    Maximus  -  31-03-2010 om 09:17

    Gewicht maakt heel veel uit, daarnaast is de Enzo een middenmotor wat veel uit maakt voor de wegligging. Hoewel de GTO ook een mooie verdeling heeft met 57/43 is een middenmotor zeker op een circuit vele malen sneller omdat de overbrenging gewoon beter is.

    De enzo is een hypercar die echt gemaakt is om kneiter hard mee te rijden, de GTO is toch meer een Scuderia versie van de 599. Twee geheel verschillende autos.

  4. Profile pic
    Tinus  -  31-03-2010 om 09:25

    hebben we vernomen dat de GTO daar een dikke zes seconden langzamer over doet!

    moet zijn:

    hebben we vernomen dat de GTO daar een dikke zes seconden langer over doet!

  5. Profile pic
    J  -  31-03-2010 om 10:39

    7 seconden op de ring is niet erg veel langzamer op de Nordschleife. Verder is dit een nogal nutteloos bericht, aangezien omstandigheden en bestuurder niet bekend zijn. Daarnaast geld er op dit moment een snelheidslimiet van 50(!) bij Breidscheid. Dit zorgt ervoor dat de tijden compleet onvergelijkbaar zijn.

  6. Profile pic
    Boink  -  31-03-2010 om 10:54

    Kijk J, dat is ons niet vertelt helaas. En dit zou natuurlijk ook één van de redenen kunnen zijn. Daarnaast is de GTO op Fiorano ook sneller dan de Enzo. Dus dan zou je verwachten dat die op de ring ook sneller is. Ongeacht of het een middenmotor is. Wat te denken van de stabiliteitssoftware die 10x beter is dan in een Enzo.

  7. Profile pic
    AnthonyR  -  31-03-2010 om 10:58

    Fiorano is een baan van nog geen 1,5 minuut. Op de ring heb je veel meer te maken met hoogteverschillen en bochten die schuinaflopen en dergelijke :)

  8. Profile pic
    VIP  -  31-03-2010 om 11:40

    Als, en ik benadruk, als dit correcte gegevens zijn dan betekent dit dat de GTO wel 20 seconden sneller is dan de HGTE en blijft hij supercars à la Koenigsegg CCX en CCR voor.

    Laat ons de officiële cijfers afwachten maar zelfs al lapt de GTO de Nordschleife in 7:30 dan is en blijft dit wel een dijk van een prestatie. De Enzo als benchmark nemen vind ik niet geheel terecht. Noteer dat de Enzo reeds na een halve ronde met een oververhitte ophanging reed. Dus 2 rondjes na elkaar zitten er niet in. Daar zie ik de GTO wel meerdere rondjes na elkaar afhaspelen zonder problemen.

    De Enzo is en blijft een supercar en de GTO heeft heel wat in z'n mars. Of het er één wordt zal de tijd moeten uitwijzen maar hij heeft in elk geval de juiste "pedigree".

  9. Profile pic
    J  -  31-03-2010 om 12:15

    @ Boink

    Er zijn ook wel redenen te bedenken waarom de Enzo sneller zou zijn op de Nordschleife. Zo heeft vermogen op de Nordscheife meer invloed dan op veel andere circuits, mede doordat een groot gedeelte omhoog loopt. De volgende vraag is uiteraard, is het allemaal relevant. Ik denk niet dat er veel Enzo of GTO eigenaren zijn die zo'n ding onder de 8min BTG weten te brengen, laat staan 7,24 over een hele ronde ;)

  10. Profile pic
    duppie  -  31-03-2010 om 12:56

    Erg voor de na bestaande...:'(

  11. Profile pic
    Tijs  -  31-03-2010 om 15:05

    @maximum

    Kneiterhard :P

  12. Profile pic
    PCCB  -  31-03-2010 om 16:06

    Voor mij is de 599 een GT. Doe mij maar een "gewone". :)

  13. Profile pic
    Fidenza  -  31-03-2010 om 20:07

    mooi

  14. Profile pic
    PorscheRS  -  31-03-2010 om 22:52

    Wat te denken van de tijd van het jaar, in Duitsland is het nog behoorlijk koud met alle gevolgen voor de grip, als de Enzo met warmer weer is gereden scheelt dit ook weer in grip niveau.

  15. Profile pic
    niels gt  -  02-04-2010 om 11:16

    erg mooi

  16. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws