Ferrari 12Cilindri speelt voor het eerst buiten

  • Joep
  • 13-05-2024 13:00
  • 562
  • 0

Ferrari 12Cilindri speelt voor het eerst buiten

De Ferrari 12Cilindri is net onthuld en we zien al het eerste gecamoufleerde exemplaar op de Italiaanse weg!

Tijdens de Formule 1 grand-prix van Miami onlangs werd de Ferrari 12Cilindri als opvolger van de inmiddels ruim zeven jaar oude 812 gepresenteerd. In feite is de nieuwe 12Cilindri een doorontwikkeling van de 812, ofwel een 812 Competizione die verder fijngeslepen is met een nieuwe koets. Qua design is de nieuwe flink anders dan de uitgaande 812. De ronde achterlichten werden ingeruild voor geknepen horizontale units. Het front doet denken aan de 365 GTB/4 Daytona. Motorisch is het bekend, maar magistraal. Onder de lange motorkap ligt een 6,5 liter V12 zonder turbo's met 830 pk en 692 Nm koppel. Het gejank van dit natuurlijk ademende pareltje houdt pas op bij een duizelingwekkende 9500 toeren per minuut. Indrukwekkend, maar dit spektakel komt rechtstreeks van de heftige 812 Competizione maar nu in ongelimiteerde vorm, hoewel hij ongetwijfeld al voor jaren uitverkocht is. Verschil met de 812 is dat hij er vanaf lancering al als Spider is. De 812 GTS werd namelijk in het najaar van 2019 pas gepresenteerd, 2,5 jaar na de Superfast.

De 12Cilindri kan wel eens worden wat de F8 voor de V8 was: een laatste model die afscheid neemt. Hoe ging dat bij de F8 in zijn werk? Je had decennialang de modelserie met V8-middenmotor die continu doorontwikkeld werd. Begin deze eeuw kwam de 360 die de bestverkochte Ferrari ooit werd. Deze werd doorontwikkeld richting de F430 en 458. Iedere keer kwamen er extra gefocuste gelimiteerde versies van (Challenge Stradale, Scuderia, Speciale). Na de 458 kwam er een gelimiteerd model op basis daarvan om de atmosferische V8 uit te zwaaien, de Sergio. De 488 was uiterlijk gezien een evolutie van de 458, maar kreeg een volledig nieuwe aandrijflijn. Dit keer had de V8 turbo's. Deze motor vinden we nu nog in de Roma en heeft ook in de California T en Portofino gelegen. In de SF90 is ie opgeboord naar vier liter cilinderinhoud. Van de 488 kwam er ook weer een heftige versie, de Pista. De opvolger van de 488 werd de F8. Als coupé heette hij F8 Tributo. Deze F8 was onderhuids gebaseerd op de 488 Pista en leek er technisch erg veel op, maar dan met een nieuw uiterlijk. Als je de modelnaam ontleedt dan betekent het dus Ferrari 8 eerbetoon. Oftewel een eerbetoon aan de iconische Ferrari V8. De F8 werd een jaar geleden uit productie genomen en dat betekende het einde van de Ferrari V8-middenmotor modelserie. En de SF90 dan? Dat is een plug-in hybride die in een veel hoger segment opereert.

Het is niet bevestigd maar de kans is zeker aanwezig dat Ferrari met de nieuwe 12Cilindri hetzelfde doet. Onderhuids is deze namelijk grotendeels gelijk aan de heftige 812 Competizione, maar dan met een nieuw uiterlijk en hij is niet gelimiteerd. Hetzelfde idee als bij de F8 dus. Daarnaast is de naam vergelijkbaar met de F8. 12Cilindri is letterlijk de motor als naam, wat de F8 in feite ook was. Het zou dus goed kunnen dat Ferrari de 12Cilindri nog een jaar of drie ongelimiteerd produceert en dat het dan klaar is met de V12 gt-modellen met de motor voorin zoals we die al decennia kennen. Gezien de steeds strengere wordende CO2-eisen is dit niet ondenkbaar. Het hoeft natuurlijk niet en we hopen ook dat er na deze 12Cilindri gewoon weer een opvolger met V12 komt. Bij de 812 werd al gedacht dat dat het laatste model zou zijn met V12 van deze modellijn, maar gelukkig bleek dat niet te kloppen. Ook bij de Purosangue werd lang niet aangenomen dat die een V12 zou krijgen, maar hij heeft hem toch.

Of het nou het laatste model met V12 is of niet, de lancering laat nog even op zich wachten. Hier zien we het eerste exemplaar dat geen mule is op de site verschijnen vanuit Maranello. De contouren laten duidelijk zien dat dit de nieuwe 12Cilindri is. Hopelijk gaan we deze zomer de eerste exemplaren zien! In ieder geval kunnen we nog een paar jaar genieten van een atmosferische V12 in een Ferrari, in maar liefst twee modellen. Wie had dat vijf jaar geleden durven dromen?

Ferrari 12Cilindri speelt voor het eerst buitenKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel