Facelift Friday: Grand Cherokee SRT

  • Thom
  • 07-01-2022 17:00
  • 232
  • 8

Facelift Friday: Grand Cherokee SRT

Het weekend is weer begonnen, tijd om weer een auto onder de loep te nemen. Dit keer gaan we de grote oversteek maken naar de Verenigde Staten en gaan we kijken naar de Jeep Grand Cherokee SRT.

Als liefhebber van dikke Amerikaanse bakken kan ik natuurlijk met dit topic de SRT's niet overslaan. Deze week is het de beurt aan de Grand Cherokee (GC) SRT vanaf 2005 tot en met de facelift van 2017 met als bonus ook de Trackhawk erbij. De GC is een vast model in het gamma van Jeep vanaf 1993 als opvolger van de Grand Wagoneer. SRT, dat staat voor Street and Racing Technology is voor Jeep, Chrylser en Dodge wat AMG is voor Mercedes. Het is de tuningafdeling die de reguliere modellen flink onder handen neemt om er iets sportiefs van te maken.

SRT is nu vooral bekend van de Charger, Viper en Challenger maar de minder bekende grondleggers van dit submerk mogen wij eigenlijk niet vergeten. Denk dan aan de Dodge Neon SRT4, Caliber SRT-4, Magnum SRT-8, Ram SRT-10, Chrysler Crossfire SRT-6, en 300C SRT-8. Deze modellen zijn allemaal helaas behoorlijk zeldzaam in Nederland geweest door de hoge prijs (mede door de BTW en BPM) en het verbruik. De Grand Cherokee en Ram hebben hier altijd wel hun voordeel kunnen pakken, want de SUV en Pick-up zijn ook om te bouwen naar bedrijfsauto's waardoor het een klap kosten scheelt. Als je een GC SRT of Ram SRT op Nederlands kenteken ziet rijden, grote kans dat het bedrijfsplaten zijn.

Goed, de Grand Cherokee is dus deze week aan de beurt voor Facelift Friday. Het begon allemaal in 1993 toen de eerste generatie GC op de markt kwam, in 1999 volgde de tweede generatie en in 2005 kwam de derde. Van deze derde generatie (interne code WK) kwam de SRT-8 versie ook op de markt. Van de twee generaties ervoor was dat niet het geval, maar de power-SUV was vanaf 2005 een vast model bij Jeep.

De WK SRT-8 was met een 6.1 liter grote Hemi V8 beschikbaar met een output van 420pk en 569nm aan koppel. Hierdoor kon je van 0 naar 100 in 4,6 seconden. Je kon doorknallen tot een bizarre 275km/u! Aan het uiterlijk kon je de SRT onderscheiden van de reguliere modellen door de dikke bumpers, verlaging, grote velgen, SRT logo's en de dubbele centrale uitlaat achter.

Facelift Friday: Grand Cherokee SRTKlik op de foto voor meer foto's van de WK SRT-8!

Dan belanden we in 2010 toen de nieuwe (WK2) Grand Cherokee tot leven kwam. In 2012 volgde daarvan de SRT versie met een nieuw motorblok, namelijk een 6.4 liter Hemi V8 met 470pk. Het exterieur kreeg hetzelfde recept mee als de vorige SRT-8. Verlaging, sportieve bumpers, dikke velgen en natuurlijk SRT-8 badges. De uitlaat was wel anders dan bij de WK GC, aan beide zijden kreeg je nu 1 vuistdikke pijp onder de achterbumper.

Facelift Friday: Grand Cherokee SRTKlik op de foto voor meer foto's van de WK2 2012 GC SRT-8!

In 2013 kwam er een kleine ingreep, de SRT-8 ging vanaf toen door het leven als SRT. De koplampen werden opgefrist evenals de achterlichten. De zilveren balk die bij de 2012 versie tussen de achterlichten zat is vanaf modeljaar 2013 weggehaald om het sportieve karakter te benadrukken. In het interieur vind je een nieuw stuur met SRT logo.

Facelift Friday: Grand Cherokee SRTKlik op de foto voor meer foto's van de WK2 2013 GC SRT!

In het jaar 2017 was het weer tijd voor de volgende opfrissing, de neus werd behoorlijk aangepast met een strakgetrokken grille, nieuwe extra koelsleuf en de LED lampen onderin de voorbumper zijn ook gewijzigd. De grille aan de voorkant is vanaf modeljaar 2017 altijd zwart, in plaats van chrome bij de 2013 facelift. Hetzelfde geldt voor de raamomlijsting aan de zijkanten. Het interieur werd ook up to date gebracht van de inmiddels 7 jaar oude auto.

Facelift Friday: Grand Cherokee SRTKlik op de foto voor meer foto's van de WK2 2017 GC SRT!

In 2018 was het tijd voor een bijzondere upgrade. Jeep vond het tijd om hetzelfde blok van de Dodge Charger- en Challenger Hellcat in de Grand Cherokee te lepelen. Dat houdt in dat de GC van een 470pk 6.4L Hemi V8 naar een 707pk sterke 6.1L Supercharged Hemi V8 ging. Ruim 700pk in een SUV is af-fabriek bizar en fantastisch! Het uiterlijk werd ook aangepast. Er waren namelijk nieuwe velgen beschikbaar, Brembo remklauwen, een nieuwe voorbumper zonder zichtbare LED lampen en aan de achterzijde was nu plek voor 4 uitlaatpijpen in plaats van 2. De SRT badges werden ook vervangen voor Supercharged en Trackhawk badges.

Facelift Friday: Grand Cherokee SRTKlik op de foto voor meer foto's van de Trackhawk!

Dat was dan de laatste versie van de Grand Cherokee WK, want vanaf dit jaar rolt de volledig nieuwe GC van de productieband. Hieronder nog een collage waarmee je de verschillen aan de voorkant kan bekijken, met links bovenin de 2012, rechts bovenin de 2013, links onderin de 2017 en rechts onderin de Trackhawk. Bedankt voor het lezen en alle reacties op de artikelen! Tot volgende week voor een nieuwe Facelift Friday!

Facelift Friday: Grand Cherokee SRT

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag