Facelift Friday: Audi RS4 B9

  • Thom
  • 17-12-2021 17:00
  • 275
  • 2

Facelift Friday: Audi RS4 B9

Beste lezers, ik ga jullie vanaf nu elke vrijdag informatie geven over een bepaald type auto en de facelift versie daarvan. Zo vlak voor het weekend kunnen jullie iets leren om de verschillende modellen te onderscheiden van elkaar als het op het uiterlijk aan komt. We beginnen deze categorie met de Audi RS4 Avant B9, en het facelift model die vanaf 2020 gemaakt wordt.

De Audi RS4 Avant is inmiddels een oude rot in het vak van snelle zakelijke stations. Het begon allemaal in 1999 toen Audi een V6 biturbo motor in de A4 B5 lepelde. Dit model werd de opvolger van de legendarische Audi RS2 die in samenwerking met Porsche werd gemaakt. In 2006 kwam de tweede generatie RS4 Avant op de markt, op basis van de A4 B7 generatie. Audi leverde de eerste generatie RS4 alleen als Avant, maar bij de B7 was de keuze reuze. Destijds kon je de keuze maken uit de stationwagen, cabrio of sedan! De B7 RS4 was alleen leverbaar met een V8 motor. In 2012 werd de derde generatie RS4 gelanceerd met interne code B8. De RS4 werd net zoals bij de B5 weer alleen leverbaar als RS4 Avant, en net zoals bij de B7 was ook de B8 leverbaar met V8 motor.

Dan komen we in 2017 op de IAA van Frankfurt de nieuwste lichting RS4 tegen, de B9. Ook deze is alleen leverbaar als Avant. Dit is het onderwerp van dit artikel, de meest recente Audi RS4. Eind 2019 kondigde Audi de facelift versie aan van de RS4. Vandaag gaan we kijken naar de verschillen tussen de RS4 Avant B9 en de RS4 Avant B9 facelift. Het was geen ingrijpende facelift maar de auto kan wel weer een paar jaar door.

Eerst even de specs op een rijtje van de RS4 B9. We starten bij de motor; de B9 heeft weer een V6, net zoals de originele RS4 B5. De V8 kon het niet meer redden in een nieuwe generatie RS4 dankzij de milieueisen. De schonere en lichtere biturbo V6 van deze nieuwe RS4 behaalde 450pk, net zoals de V8 motor van de B8 generatie. Van 0 tot 100 was binnen 4,1 seconden behaald en je kon door tot 250km/u. Met het RS Dynamics Package kon dit opgeschroefd worden naar 280km/u! Het koppel nam ook toe, waar de B8 het moest doen met 430nm kreeg je in de B9 600nm! De facelift versie werd motorisch niet aangepakt. Dus als je nu een nieuwe Audi RS4 Avant besteld dan krijg je nog steeds de 450pk en 600nm onder de kap.

Dan gaan we nu naar het uiterlijk en de verschillen waaraan de spotters de B9 en de B9 2020 facelift kunnen herkennen. We beginnen aan de voorzijde, waar de prefacelift scherp hoekig ogende koplampunits had, heeft de facelift iets strakgetrokken exemplaren. De bumper heeft aan de zijkant bij de luchtinlaten voor de facelift een extra spijl, na de facelift is het één brede balk geworden. De facelift kun je ook herkennen door een extra luchtrooster tussen de grille en de motorkap. Door naar de achterzijde, waar ook nieuwe lampen te zien zijn. Vanaf de facelift zijn er ook nieuwe type velgen beschikbaar en het interieur is ook up to date gebracht.

Het zijn echter maar kleine details, dus goed opletten als je een RS4 B9 tegenkomt! Weet jij nog een interessante facelift versie van een bepaald model die ik ook moet toelichten? Dan hoor ik het graag in de comments! Extra aanvullingen zien wij ook graag terug in de reacties! Volgende week staat er een Facelift Friday op de planning van een supercar! Hieronder kun je twee spots bekijken, één van voor de facelift en één van na de facelift.

Facelift Friday: Audi RS4 B9Klik op de foto voor meer foto's van deze RS4 prefacelift!

Facelift Friday: Audi RS4 B9Klik op de foto voor meer foto's van deze RS4 facelift!

Reacties op dit artikel