Extreem speelgoed op de Zwitserse bergpassen!

  • Joran
  • 21-07-2018 09:07
  • 303
  • 0

Extreem speelgoed op de Zwitserse bergpassen!

De Grimselpas, San Bernardinopas en Furkapas. Zomaar een kleine greep uit de bergpassen die Zwitserland rijk is. Dit zijn bijna heilige plekken op aarde. Je vindt er de prachtigste vergezichten en kunt er perfect tot rust komen. Je kunt er echter ook uitdaging en plezier vinden in de vorm van het rijden van de bochtige wegen. Helemaal leuk wordt het wanneer je de beschikking hebt over een mooi speeltje zoals dit gele monster!

Dit is een Porsche 911 Carrera Renn Sport van de 993 generatie. Een extra sportief exemplaar van een iconische auto. Deze uitvoering van de laatste luchtgekoelde generatie van de 911 staat erom bekend dat hij niet bepaald voor de beginnende bestuurder is. De coupé produceert rond de 300pk en accelereert in vijf seconden naar 100km/u. De topsnelheid is vastgesteld op 277km/u. Nu klinken deze cijfers misschien niet heel indrukwekkend, zeker naar hedendaagse standaarden maar we hebben het hier ook over een auto die in 1995 is geïntroduceerd. Dat verandert de zaak al enigszins. Daarbij is deze auto voorzien van dezelfde remmen als op de 150pk sterkere 911 Turbo wat in zekere zin al aangeeft met wat voor auto je hier te maken hebt. De Carrera RS heeft ook een afslankkuur gekregen waardoor hij. 50 kilo lichter is dan een standaard Carrera. Dit is onder andere te merken in de lichtgewicht sportstoelen, aluminium carrosseriedelen, het verwijderen van de achterbank en jawel, kartonnen deurpanelen. In de ‘Clubsport’ uitvoering werd er zelfs 100 kilo bespaard doordat de auto eigenlijk werd gestript van alles dat niet puur noodzakelijk was. Zo moest bijvoorbeeld ook de airconditioning het veld ruimen.

Nu je je een beetje een idee hebt kunnen vormen over welke auto hier staat gaan we over op het rijden met de Carrera RS. Deze auto is namelijk niet voor diegene die graag even de bergpas oprijdt voor een moment van rust en sereniteit, genietend van het prachtige uitzicht. De Carrera RS is namelijk geliefd voor zijn bruikbaarheid op het circuit en op die manier laat hij zich dan ook graag rijden. Wanneer je de zware koppeling laat opkomen moet je gelijk flink gas bijgeven want hoog in de toeren is waar deze auto graag wil rijden. Onder de 2500 toeren is eigenlijk al niet te doen met deze Renn Sport. Daarbij is de besturing vlijmscherp en direct en is de auto dusdanig afgeveerd dat je elke minimale oneffenheid in de weg voelt. Als dat je nog niet genoeg bij de les houdt dan doet het vermogen dat wel. 300pk is misschien niet astronomisch veel maar in combinatie met de sportieve eigenschappen van de Porsche is gepaste alertheid geadviseerd. Zeker wanneer de weersomstandigheden kunnen zorgen voor ook maar de minste vorm van gladheid, kunnen de wielen snel genoeg beginnen te slippen. Dit houdt dus in dat je niet alleen opperst geconcentreerd deze auto moet rijden, maar hem ook nog eens op snelheid moet houden. En dat maakt van de 993 Carrera RS een ultieme auto om een bergpas mee aan te vallen, mits je dat aankunt.

De 993 Carrera RS is een auto die je zintuigen ongenadig zal prikkelen tijdens ene ritje op de bergpas. Je gezichtsvermogen vanwege de prachtige looks, je gehoor vanwege het overweldigende, ongefilterde geluid van de 3.8 boxer zescilinder, je reukzin vanwege de heerlijke lucht van een ouder en puur model van Porsche en je tastzin door de intense grip op het sportstuurwiel terwijl je de auto in bedwang probeert te houden. Een auto die je met een goeie gang door de bergen moet rijden terwijl je tegelijkertijd de auto in bedwang moet houden. Een puurdere rijbeleving bestaat bijna niet. Enorm veel respect voor de eigenaar die zijn trots meeneemt om datgene te doen waar de Carrera RS goed in is, sportief rijden. En dat terwijl er slechts 1050 exemplaren van de auto zijn geproduceerd! Dit is duidelijk een autoliefhebber met voldoende affiniteit achter het stuur en die geniet van hetgeen hij in de garage heeft staan en dat kunnen wij natuurlijk alleen maar toejuichen.
Je kijkt je ogen uit op de Zwitserse bergpassen!

Reacties op dit artikel