Exoot onder de loep: Lancia Hyena

  • BartW
  • 15-04-2009 17:42
  • 7530
  • 27

Exoot onder de loep: Lancia Hyena

Als mensen het woord Lancia horen denken ze vaak aan een oude Italiaanse auto die niet meer waard is dan een badkuip op wielen. Maar dan zitten ze toch echt mis. De meest bekende Lancia is de Lancia Delta, die geïntroduceerd werd in 1979. Maar de Lancia Hyena, wat voor raar beest is dat? Daarom stellen wij hem vandaag aan jou voor in de rubriek: 'exoot onder de loep' !

De Lancia Delta was een redelijk groot succes, hij werd in 1980 zelfs verkozen tot 'Car of the year'. Er volgde een soort GTI versie op dit model, genaamd de Lancia Delta Integrale. Een versie met een lekker pittige viercilinder en de bekende integrale vierwielaandrijving. Deze auto was een succes op de weg, maar bij de internationale rally's had de rallyversie van de Delta Integrale ook veel succes geoogst. Ter ere hiervan wilde het hoofd van de Nederlandse Lancia importeur, Paul Koot, een special edition laten maken. Hier begon de geschiedenis van de Lancia Hyena.

Exoot onder de loep: Lancia Hyena

In 1990 kwam Marco Pedracini al met een concept, maar deze sloeg nog niet echt aan. Een jaar later ging Paul Koot zich met het project bemoeien en stapte hij naar Zagato toe, de bekende carrosseriebouwer. Destijds had Zagato zich wereldwijd alleen nog maar laten horen met de Alfa Romeo SZ en Aston-Martin V8 Vantage Zagato, de Lancia Hyena werd dus hun derde poging om de wereld versteld te laten doen staan. Het doel was om 500 exemplaren van dit model op de weg te laten verschijnen, maar of dit lukte?

Exoot onder de loep: Lancia Hyena

De Lancia Hyena werd gebaseerd op de Lancia Delta Integrale. De laatste werd in Nederland helemaal gestript, het interieur en exterieur werd verwijderd en daarna naar Zagato gestuurd. Die toverde dan de Delta Integrale om tot Hyena en stuurde ze daarna weer terug naar Nederland voor de finishing touch. Nederland speelde dus een belangrijke rol in het productieproces van deze opmerkelijke Lancia. In 1992 was deze opmerkelijke auto een feit. Wel was de prijs door al dit 'gedoe' op een hoogte van ongeveer €60.000,- gekomen, erg veel in die tijd.

Exoot onder de loep: Lancia Hyena

Door het voorin plaatsen van een vier cilinder in een lijn motor van 2,0 liter met een turbo erop gemonteerd had de Lancia beschikking over 250 pk. Hierdoor sprintte hij in 5,4 seconden naar de honderd en haalde hij een acceptabele topsnelheid van 230 km/u. Wel had de auto vierwielaandrijving, dus hij lag strak op de weg. Niet alleen de motor was een stukje vakwerk, maar ook het uiterlijk was zeer opmerkelijk. We zijn inmiddels aparte designs van Zagato gewend en ook deze valt zeker in het rijtje apart te plaatsen. Het exterieur is glad en strak en alles lijkt eigenlijk een beetje uit één geheel te bestaan. Het kleine wagentje heeft alleen niet echt het uiterlijk van een snel en wendbaar auto'tje, maar heeft meer de uitstraling van een slome boodschappenwagen. Ik vraag me af waar de naam Hyena vandaan komt...

Exoot onder de loep: Lancia Hyena

Aan de binnenkant is het wel een stukje sportiever, want het grootste deel van het dashboard en interieur zijn van koolstofvezel waardoor de auto relatief licht is. De auto weegt 200 kilo minder dan de Delta Integrale, best een prestatie. Op zich klinkt dit allemaal best interessant, maar uiteindelijk zijn er 'maar' 24 exemplaren verschenen. Zagato en Koot klopten bij Lancia aan voor 500 exemplaren, maar die stemden daar niet mee in. Toen gingen ze naar Fiat toe om te vragen of ze het Delta Integrale chassis en de onderdelen mochten kopen, om zo zelf de 500 exemplaren te produceren, maar ook Fiat stemde hier niet mee in. Daarom konden Zagato en Koot het niet opbrengen om meer dan 24 exemplaren te maken.

Het schijnt wel dat er drie exemplaren op Nederlands kenteken staan, een aanzienlijk deel van de 24 exemplaren. Maar dit is natuurlijk niet zo gek als je beseft dat een Nederlandse import dealer een belangrijk aandeel had in de Lancia Hyena, misschien zijn er zelfs meer Lancia Hyena's in Nederland te vinden. Al met al is het dus een zeer opmerkelijk model met een langere geschiedenis dan het productieaantal groot is. Dus mocht je deze auto een keer tegen komen, trek dan niet gelijk de conclusie: "Heey! Een oude Italiaanse Lancia, die is vast geen stuiver meer waard!"

Reacties op dit artikel